در حال بارگذاری ...

هوش مصنوعی (AI) در شرکت‌های هواپیمایی به‌ سرعت در حال تحول است

به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم خلیل الله معمارزاده ، تا بدین جای کار شرکت‌های هواپیمایی با بهره‌گیری از فناوری های هوش مصنوعی ، بهبودهای چشمگیری در کارایی ، ایمنی و تجربه مشتریان حاصل کرده‌اند و بر اساس آخرین گزارشی که امروز مطالعه کردم ، استفاده از AI در این صنعت به‌طور گسترده‌ای افزایش یافته و در بخش‌های مختلفی به کار گرفته شده است .

ارزان ترین و اثربخش ترین کاربرد همان کال سنتر و چت بات های هوشمند با مسافر است که فراگیر شده است . در این کاربرد ، شرکت‌های هواپیمایی با استفاده از AI ، خدمات مشتری را به‌صورت شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهند . ۶۰٪ از آن‌ها از AI برای بهبود خدمات مشتری استفاده می‌کنند و ۵۵٪ از مسافران ترجیح می‌دهند از چت‌بات‌های مجهز به AI برای پرس‌وجوهای رزرو استفاده کنند . این فناوری همچنین به بهبود سرگرمی‌های پروازی و افزایش رضایت مسافران کمک می‌کند حتی در حالت پرواز با همان گوشی های تلفن همراه ، فکرش را کنید ، دیگر به صفحه نمایشگر پشت صندلی هم نیازی نیست ! همه چیز در دست شماست !

سال هاست در حوزه برنامه‌ریزی یکپارچه شرکت‌های هواپیمایی تحت شرایط عدم قطعیت کار می کنم و می توانید مطالعات بین المللی آن را جستجو نمایید که در بهینه سازی عملیات شرکت‌های هواپیمایی آن را به کار گرفته ام که مصرف سوخت را تا ۱۵ ٪ و هزینه‌های نگهداری را تا ۳۰ ٪ کاهش می دهد و در عین حال همچنین ، تأخیرات پروازی را تا ۳۰ ٪ و لغو پروازها را تا ۲۰ ٪ کاهش می دهد .

بخش بسیار جذاب دیگر به کارگیری هوش مصنوعی در افزایش درآمد و عایدی و مدیریت قیمت‌گذاری است که باورش بسیار سخت است که در همین شرایط فعلی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تا دو نیم درصد میزان کل درآمد ، پرت های درآمدی دارند که با جلوگیری از هدر رفت آن می توانند به اندازه حقوق و دستمزد ماهیانه و جاری پرسنل خود در هر ماه صرفه جویی کنند . با استفاده از مدل‌های قیمت‌گذاری پویا مبتنی بر AI در همین سامانه های نیم بند رزرواسیون CRS شرکت های هواپیمایی ایرانی می توان درآمد را تا ۱۰ ٪ افزایش داد و دقت مدیریت درآمد را نیز تا ۵۰ ٪ بهبود داد و وای از این پتانسیل که می توان درآمدهای کمکی Ancillary را تا ۴۰ ٪ افزایش داد .

هوش مصنوعی AI در بهبود ایمنی و امنیت پروازها هم نقش کلیدی دارد . با استفاده از AI ، سیستم‌های مدیریت ایمنی تا ۲۰ ٪ بهبود یافته و کارایی غربالگری امنیتی فرودگاه نیز تا ۳۰ ٪ افزایش یافته است و استفاده از AODB فرودگاه‌ها را به نحو چشمگیری به صورت داشبوردی بهتر کرده است و باعث شده کیفیت تصمیم‌گیری های مدیران فرودگاه ها به نحو موثری ارتقا یابد . واحد هماهنگی پرواز و اطلاعات پرواز را حذف کرد و با دستیار مجازی سفر مبتنی بر سوپراپلیکیشن فرودگاهی از مشتریان محبوس فرودگاهی تا می توان درآمد و رضایت در کنار هم کسب کرد .

در نگهداری پیش‌بینانه و قابلیت اطمینان AI به شرکت‌های هواپیمایی امکان می‌دهد تا نگهداری هواپیما را به‌صورت پیش‌بینانه انجام دهند . با استفاده از AI ، وظایف نگهداری هواپیما تا ۹۰ ٪ کاهش یافته و رویدادهای نگهداری برنامه‌ریزی‌نشده تا ۴۵٪ کاهش یافته‌اند . همچنین ، قابلیت اطمینان هواپیما تا ۲۵ ٪ افزایش یافته است . همچنین ، حوادث هواپیما تا ۱۵ ٪ و خرابی‌های موتور جت تا ۵۰ ٪ کاهش یافته‌اند .

در مدیریت کرو و عملیات زمینی AI کارایی برنامه‌ریزی و رضایت کرو و نیز عدالت ساعت پروازی و مسیر تا ۱۵ ٪ بهبود یافته و زمان گراندتایم تا ۳۰ ٪ کاهش یافته است . همچنین ، زمان انتظار مسافران در فرودگاه تا ۲۵ ٪ کاهش یافته است .

 

 

 

هوش مصنوعی شرکت های هواپیمایی

 

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد : آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های هواپیمایی مانعی برای ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، افزایش نرخ ارز و تغییر سیاست‌های تأمین مالی شرکت‌های هواپیمایی ، بازار بلیت هواپیما را با چالش جدیدی روبه‌رو کرده ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، شرکت هواپیمایی پارس‌ایر اعلام کرد که آماده است پروازهای داخلی و بین‌المللی خود را از سه فرودگاه استان مازندران شامل ...

|

برقراری پرواز در فرودگاه‌های کشور تابع قوانین و مقررات خاص خود است و شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش پروازهای خود به فرودگاه یزد باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند .

|

با بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین ، می‌توانیم رفتار سفر مسافران را تحلیل کرده و پیش‌بینی کنیم در چه بازه‌هایی تقاضا افزایش یا کاهش می‌یابد . این امر باعث می‌شود ضمن کاهش پروازهای کم‌مسافر ، ظرفیت ناوگان به شکل هوشمندانه و اقتصادی مدیریت شود .

|

نظرات کاربران