در حال بارگذاری ...
  • تکمیل پنجمین دور طرح ملی پایش شبکه راه های شریانی کشور

    علاوه بر برداشت اطلاعات شاخص­‌هایی مانند ناهمواری بین­‌المللی (IRI) ، شاخص شرایط روسازی (PCI) ، عدد سواری دهی (RN) ، شیار افتادگی چرخ­‌ها (RUT) ، بافت درشت روسازی (MT) و همچنین مشخصات هندسی راه ، به‌ همراه تصویر برداری هر ۱۰ متر ، بصورت مکانیزه در این پایش برداشت شده است که در انجام تحلیل های ثانویه از جمله ایمنی راه ها ، نقاط پرتصادف و ... دارای نقش کلیدی است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و هوش مصنوعی سازمان گفت : در راستای برنامه­‌ریزی هوشمند برای اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های نگهداری شبکه‌های راه های کشور ، دور پنجم پایش وضعیت رویه راه های شریانی در ایستگاه آخر قرار گرفت .

    حمزه ذاکری اظهار داشت : طرح ملی پایش شبکه راه های شریانی کشور ، از پروژه­‌های دانش بنیانی است که بیش از ۱۰ سال با راهبری و سرمایه گذاری سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای مورد حمایت قرار گرفته و در اردیبهشت ۱۴۰۴ ، دور پنجم پایش برای راه های شریانی کشور با موفقیت در ایستگاه انتهایی قرار گرفت .

    وی افزود : پایش شبکه راه‌های کشور یک دهه است که بصورت مستمر ، با برنامه‌ریزی و اعزام اکیپ ­های تخصصی و مجهز به تجهیزات مکانیزه هوشمند لیزری و تصویر برداری پیشرفته ، با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک ، مشارکت شرکت های دانش بنیان و همکاری ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور ، منطبق با استانداردهای بین المللی اجرایی شده و در هر مرحله اقداماتی از جنس نوآوری و هوشمندسازی برای توسعه این محصول دانش بنیانی انجام شده است .

    ذاکری با بیان اینکه امروز به واسطه توسعه این دستاورد ، تحلیل های علمی و سیستماتیک به عنوان ابزار پشتیبان تصمیم برای موضوعات تخصصی همپای کشورهای توسعه یافته به کمک مدیران ، تصمیم گیران و تحلیل گران آمده است ، تکمیل پایش شبکه راه ها برای پنجمین دور متوالی را نشانی از توان داخلی و روحیه کار گروهی متخصصان ، رسوخ واقعی فناوری در پروژه های عملیاتی برشمرد که نمونه موفقی از سرمایه گذاری برای تولید محصولات اثر گذار و عملیاتی برای کشور بشمار می­‌رود .

    وی اظهار کرد : خوشبختانه با تکمیل دوره پنجم راه های شریانی ، علاوه بر توسعه مدل های جدید ، داده ها و اطلاعات ارزشمندی جمع آوری شده که مبنای انتخاب گزینه های بهسازی ، نظارت موثر و تخصیص بهینه منابع در سطح شبکه است .

    وی همچنین گفت : علاوه بر برداشت اطلاعات شاخص­‌هایی مانند ناهمواری بین­‌المللی (IRI) ، شاخص شرایط روسازی (PCI) ، عدد سواری دهی (RN) ، شیار افتادگی چرخ­‌ها (RUT) ، بافت درشت روسازی (MT) و همچنین مشخصات هندسی راه ، به‌ همراه تصویر برداری هر ۱۰ متر ، بصورت مکانیزه در این پایش برداشت شده است که در انجام تحلیل های ثانویه از جمله ایمنی راه ها ، نقاط پرتصادف و ... دارای نقش کلیدی است .

    وی تصریح کرد : در دور پنجم ۷۴ هزار کیلومتر/خط از راه های شریانی کشور با مشارکت کلیه معاونت ها و دفاتر تخصصی ، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور و با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک بروز رسانی شده و تحلیل داده بیش از ۷۰ % از شبکه انجام شده است .

    به گفته رئیس مرکز توسعه آموزش ، مطالعات و هوش مصنوعی ، همزمان با پایش ، توسط تیم های دانش بنیان در سامانه تخصصی قابلیت ­های جدید تحلیلی و داشبوردهای ویژه ایجاد شده که امکان گزارش گیری و مقایسه گزینه ها را ایجاد نموده است .

    ذاکری با تأکید بر لزوم بکارگیری فناوری و استفاده از ظرفیت متخصصین داخلی، اظهارداشت : نگاه ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در توجه و سرمایه گذاری در تولید محصولات فناورانه و کاربردی و بهره­گیری از ظرفیت دانش بنیانی منجر به تولید این دستاورد شده است. این محصول منطبق بر استاندارهای بین المللی است و بسترهای جدیدی را برای توسعه روش های علمی و مبتنی بر داده و همگام با پیشرفت فناوری ایجاد خواهد نمود .

    وی اظهار نمود : با توجه به قابلیت­ های جدید هوش مصنوعی ، برنامه­‌های توسعه ای با استفاده از این ابزار در اولویت کاری قرار گرفته است . در برنامه تقویت سامانه­‌ها با هوش مصنوعی قابلیت ­های جدیدی از جمله تفسیر هوشمند ، مقایسه ، پیش بینی ، بهینه سازی ، شناسایی خودکار ، پردازش تصویر ، برنامه ریزی بلند مدت و داده کاوی با سایر سامانه های مدیتی مانند مدیریت پل‌ها ، تونل ها ، ایمنی و نقاط پرتصادف در حال توسعه است . علاوه بر برنامه های توسعه­‌ای و ارتقا مدل ها با هوش مصنوعی ، اقدامات ویژه­‌ای برای اتصال و یکپارچه­ سازی با سایر سامانه­‌ها و نیز افزایش سرعت محاسباتی و برهم نهی داده‌ها با استفاده از ابر کامپیوتر سیمرغ در حال انجام است .

    ذاکری افزود : همزمان با این طرح ، برنامه مقاطع منتخب راه های ایران (IRI-LTPP) از ابتدای مهر ماه سال ۱۴۰۲ در ۴۸ مقطع منتخب با کمک تجهیزات لیزری پیشرفته ارزیابی (LCMS) ، در حال انجام است که سومین دور برداشت با هدف توسعه مدل های پیش رفته پیش بینی در سامانه PMS نیز با موفقیت در سال ۱۴۰۳ انجام شده است . پایش وضعیت رویه راهها قابلیت های جدیدی را در سایر حوزه‌های زیرساختی راه ها مانند مدیریت پل ها ، ابنیه فنی و مدیریت ایمنی گشوده و فرصت های تحلیلی متعددی را برای برنامه ریزی هوشمند و توسعه مدیریت سیستماتیک زیرساخت های جاده ای در کشور ایجاد نموده است .

    لازم به ذکر است ، دسترسی به داده‌ها برای انجام تحقیقات پیشرفته برای دانشگاه ها ، محققین و علاقه مندان از طریق دیتا کاتالوگ از طریق درگاه www.rmto.ir امکانپذیر است .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    این دستیار هوشمند با هدف تحلیل وضعیت رویه راه‌ها ، ابنیه فنی ، ایمنی ، نقاط پرتصادف و فعالیت‌های راهداری در سطح جاده‌های کشور طراحی می‌شود و قابلیت ارائه مدل‌های پیش‌بینی عملیات ، اقدامات پیشگیرانه و تصمیم‌سازی برای حفظ سرمایه‌های ملی در حوزه راه را خواهد داشت .

    |

    برای نخستین بار ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به‌عنوان مرجع ملی ، با همکاری اتاق بازرگانی ایران توانست فرآیند ارزیابی تخصصی مدیران حمل‌ونقل بین‌المللی را مطابق با چارچوب‌های مورد تأیید اتحادیه جهانی ایرو اجرا کند ؛ اقدامی که موجب ارتقای موقعیت ایران به‌عنوان قطب ...

    |

    با توجه به استفاده از سامانه‌های تخصصی ، زیرساخت‌های موجود و فرآیندهای نمونه‌برداری ، انجام عملیات ارزیابی ، آنالیز و پایش وضعیت ماشین‌آلات به‌صورت سیستماتیک و مبتنی بر اطلاعات در این مرکز قابل انجام است که دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه عملیاتی آن متعاقباً در اختیار ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون فنی و راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان اعلام کرد : ۵۰ مجتمع خدماتی ـ رفاهی استان ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس اداره ترانزیت اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت : در ۸ ماهه گذشته از سال جاری بیش از ۵۱۳ ...

    |

    نظرات کاربران