در حال بارگذاری ...
  • نخستین نشست دبیرخانه ستاد ملی گذر مرز به مرز برگزار شد

    شایسته است ، اولویت‌های توسعه ترانزیت با همکاری میان اعضای این دبیرخانه ، پیگیری و مسائل مختلف بین بخشی نیز حل و فصل شوند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نخستین نشست دبیرخانه ستاد ملی گذر مرز به مرز به ریاست «فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی با هدف بررسی پیش نویس «سند برنامه ملی گذر» برگزار شد .

    نخستین نشست دبیرخانه ستاد ملی گذر مرز به مرز (ترانزیت) در راستای اجرای ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور به منظور نظم بخشی و ایجاد انسجام در مدیریت گذر (ترانزیت) و آماد و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل ، به ریاست فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و دبیر این ستاد با حضور نمایندگان وزرای عضو ستاد و جمعی از معاونان وزیر راه و شهرسازی که ریاست آن بر عهده رییس جمهوری است، روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در وزارت راه و شهرسازی محل دبیرخانه این ستاد برگزار شد .

    در ابتدا دستور کار جلسه ؛ پیش نویس «سند برنامه ملی گذر» در اجرای بند ۲ جزء الف ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و باتوجه به نقطه نظرات و مباحث مطروحه تکمیلی در جلسه در چارچوب پیش‌نویس ارائه شده مقرر شد ، دستگاه‌های عضو نقطه نظرات خود را در مدت مقرر به دبیرخانه اعلام کنند تا نهایی سازی پیش‌نویس در کارگروه تخصصی دبیرخانه با همکاری کلیه اعضا تدوین و جهت طرح و تصویب در نشست اصلی ستاد به ریاست رییس جمهوری به دولت ارائه شود .

    فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی گذر مرز به مرز در این نشست ضمن خوشامدگویی و تشکر و قدردانی از حضور مدیران ارشد دستگاه‌های ذی ربط و عضو ناظر ستاد از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، به اهمیت و فرابخشی این بند قانونی در حوزه‌های حمل‌ونقل ، بانک ، گمرک ، بیمه و سوخت اشاره کرد و آن را یکی از مترقی‌ترین بندهای قانون برنامه هفتم پیشرفت و تسهیل گر مدیریت یکپارچه ، منسجم و هماهنگ در ستاد ملی گذر مرز به مرز دانست .

    وی بر ضرورت توجه به طراحی ابتکار عمل چندجانبه منطقه‌ای و بین المللی ، تعیین اولویت‌های توسعه دالان‌های گذری (کریدورهای ترانزیتی) و هدف گذاری ترانزیت حد اقل ۴۰ میلیون تن کالا در افق پنج ساله برنامه هفتم تاکید کرد و گفت : شایسته است ، اولویت‌های توسعه ترانزیت با همکاری میان اعضای این دبیرخانه ، پیگیری و مسائل مختلف بین بخشی نیز حل و فصل شوند .

    وزیر راه و شهرسازی و دبیر «ستاد ملی گذر مرز به مرز» با اشاره به نوع تعامل و دیپلماسی حمل و نقل با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد : طی این مدت تلاش شد ، مشکلات و موانع مربوط به حوزه حمل‌ونقل بین الملل و مرزی با کشورهای همسایه در مذاکره و حصول تفاهمات با وزرای حمل و نقل و دیگر مقامات عالی ذی‌ربط این کشورها حل‌وفصل شود .

    صادق با اشاره به مزایای ترانزیت کالا از ایران مبنی بر ارزان ، ایمن و کوتاه بودن مسیر ، تصریح کرد : به رغم وجود کریدورهای موازی و رقیب ، مسیر ترانزیت کالا از ایران همچنان به خاطر سه ویژگی مذکور نسبت به رقبا در اولویت انتخاب از سوی تجار قرار دارد که باید تلاش کنیم در چارچوب دیپلماسی فعال و هوشمندانه مورد استقبال همسایگان کشورهای همسایه ایران نیز قرار گیرد .

    وی افزود : توسعه از مسیر تجارت به واسطه ترانزیت و کریدورهای حمل‌ونقل بین المللی رقم می‌خورد و اولویت تجار آن است که بار خود را در کوتاه‌ترین زمان و از ارزان‌ترین و ایمن‌ترین مسیر حمل کنند .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    در این سفر مذاکرات مهمی درباره راه‌اندازی مسیر ریلی از سرخس تا چشمه‌ثریّا و سپس اتصال آن به خطوط ریلی کشورهای همسایه برای رسیدن به اروپا انجام خواهد شد . این مسیر یکی از حلقه‌های کلیدی کریدور بین‌المللی چین – اروپا است .

    |

    بخش ترانزیت برای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مزایای اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و حوزه تمدنی مشترک داشته باشد و همچنین ایران برای کشورهای محصور در خشکی که دسترسی به آب‌های آزاد ندارند ، بهترین مسیر ترانزیتی خواهد بود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ، در جلسه اخیر کمیسیون عمران مجلس با لحن اعتراضی نسبت به وزیر راه و شهرسازی ، از ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست کارگروه روان سازی و توسعه ترانزیت با هدف تکمیل سند برنامه ملی گذر(ترانزیت) برگزار شد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی مهمترین دستاورد نشست سه جانبه ایران ، آذربایجان و روسیه را ترسیم نقشه راه دستیابی به ترانزیت ۱۵ میلیون تن ...

    |

    نظرات کاربران