نظام مسائل یک قرن صنعت هوانوردی
بر اساس گزارش انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) در سال ۱۹۳۷ ، ایران در زمینه خدمات بینالمللی و داخلی در حوزه جابهجایی و حمل مسافر و بار هوایی ، تقریباً در سطحی همپای ترکیه و بالاتر از عربستان قرار داشت . رویکردهای حاکم بر حمل و نقل هوایی و کمبود آیندهنگری برای این صنعت نشاندهنده عدم وجود استراتژی و اهداف مشخص است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، صنعت هوانوردی کشورمان با وجود پیشینه ۱۰۰ ساله ، با چالشهای زیادی مواجه است . هر چند تحریمهای طولانیمدت در سالهای گذشته باعث ایجاد چشمانداز منفی نسبت به این صنعت شده است ، اما انتظار میرود در برنامههایی همچون برنامه هفتم پیشرفت ، به صنعت هوانوردی و مسائل مرتبط با آن توجه جدی داشته باشیم .
پیشینه صنعت هوانوردی در ایران به سال ۱۳۰۴ هجری شمسی بازمیگردد ، زمانی که حق انحصاری تأسیس شبکه پروازی به شرکت هواپیمایی یونکرس آلمان واگذار شد . صنعت هواپیمایی به عنوان یکی از مهمترین حوزههای فناوری با سطح پیچیدگی بالا ، با چالشهای زیادی مواجه است . تحریمها و محدودیتهای مستقیم و غیرمستقیم ، یکی از دشواریهای عمده در راستای توسعه این صنعت به شمار میرود و برخی کارشناسان بر این باورند که تحریمهای طولانیمدت باعث ایجاد چشمانداز منفی نسبت به صنعت هوانوردی شده است .
بر اساس گزارش انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) در سال ۱۹۳۷ ، ایران در زمینه خدمات بینالمللی و داخلی در حوزه جابهجایی و حمل مسافر و بار هوایی ، تقریباً در سطحی همپای ترکیه و بالاتر از عربستان قرار داشت . رویکردهای حاکم بر حمل و نقل هوایی و کمبود آیندهنگری برای این صنعت نشاندهنده عدم وجود استراتژی و اهداف مشخص است .
توسعه نامتوازن بخش حمل و نقل و سهم پایین حمل و نقل هوایی از بودجههای سالانه ، در مقایسه با سایر اشکال حمل و نقل مدرن ، مشهود است . به عنوان مثال ، سهم توسعه حمل و نقل هوایی از کل اعتبارات عمرانی کمتر از نیم درصد بوده و توجه بیشتری به توسعه حمل و نقل جادهای معطوف شده است .
علاوه بر این ، در بخش حمل و نقل هوایی نیز ، تمرکز بر ساخت فرودگاهها بر توسعه ناوگان و تجهیزات غالب شده است . خرید و فروش هواپیما و قطعات آن یک امر انحصاری است که تحت تأثیر شرایط جهانی و بینالمللی این صنعت قرار دارد . صنعت هواپیمایی به دلیل حاکمیت قوانین و مقررات بینالمللی و نیز سازمانهای جهانی مانند ایکائو و یاتا، یک صنعت بینالمللی محسوب میشود . این صنعت همچنین یکی از پیشرفتهترین صنایع دنیا بوده و در زمره صنایع هایتک قرار دارد که در لبه فناوری قرار دارد .
متأسفانه در متن برنامه هفتم توسعه ، به صنعت هوانوردی و مسائل مرتبط با آن توجه جدی نشده است . به نظر میرسد که در این برنامه، کلیگویی در خصوص الزامات صنعت هوانوردی صورت گرفته و پیشنهادات اجرایی مبتنی بر دادههای ملموس دیده نمیشود .
زهرا بختیاری - مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم