فعالیت شبانهروزی گمرک در مبادی کلیدی
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران از اقدامات گمرک برای تسهیل فرآیندهای گمرکی در مبادی مرزی گفت .
ابراهیم نقدی گفت : این اقدامات در راستای اجرای ماده ۶۱ قانون برنامه هفتم توسعه و با هدف تسریع مبادلات تجاری و کاهش زمان ترخیص کالا انجام میشود . در اجرای تکلیف ماده ۶۱ قانون برنامه هفتم ، نام مرز یا گمرک خاصی قید نشده ، بلکه شاخصهایی برای بنادر ، مرزهای پرتردد و گمرکات کشور در نظر گرفته شده است . این شاخصها بر اساس آمار ، اعداد و ارقام و به صورت کمی برای اجرای بند ۶۱ قانون برنامه هفتم تعیین میشود و شامل وزن و تعداد کامیونهای حامل کالا ، حجم و ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی عبوری است .
نقدی تأکید کرد : حتی قبل از ابلاغ این قانون ، وظیفه گمرک تسریع مبادلات و تجارت مرزی در کوتاهترین زمان ممکن بوده است . وی فرآیندهای گمرکی را در سه حوزه مبادی هوایی ، دریایی و زمینی (ریلی و جادهای) تشریح کرد .
در مبادی هوایی ، ساعت کاری خطوط توسط شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری تعیین میشود ، اما به گفته نقدی ، فعالیت گمرک در این مبادی به صورت شبانهروزی است .
وی افزود : فرودگاه امام خمینی در تهران ، فرودگاههای مشهد ، تبریز ، شیراز ، اصفهان و سایر فرودگاههای بینالمللی به صورت شبانهروزی فعالیت گمرکی خود را دنبال میکنند . در مبادی دریایی نیز وضعیت مشابهی حاکم است .
نقدی با اشاره به بندر شهید رجایی در بندرعباس که ۲۱ درصد از وزن و ۲۲ درصد از ارزش مبادلات تجاری در سال گذشته را به خود اختصاص داده ، اظهار داشت : در این بندر ، خدمات ایکسری ، درب خروج ترانزیت ، امور بندری و پاس کشتی به صورت شبانهروزی است .
وی همچنین به بندر بوشهر اشاره کرد و گفت : فعالیت گمرکی در این بندر برای کالاهای اساسی ، نهادههای دامی و کالاهای فسادپذیر به صورت شبانهروزی است و فرآیندهای قانونی مانند مجوزهای قرنطینه ، استاندارد و بهداشت تا آخرین کامیون حاضر در بندر به صورت ۲۴ ساعته انجام میشود .
نقدی در ادامه به گمرک خارک اشاره کرد و افزود : بیش از ۹۰ درصد صادرات نفتی و پتروشیمی کشور در این بندر صورت میگیرد و فعالیتها به صورت شبانهروزی است .
چالشهای مرزهای زمینی و رایزنیهای بینالمللی
در گمرکات و مرزهای زمینی ، معیارها متفاوت است ، زیرا تصمیمگیریها تنها به ایران وابسته نیست .
نقدی گفت : در مرزهای زمینی ، منافع دو کشور درگیر است و یک طرف به تنهایی تصمیمگیرنده نیست .
وی به محدودیتهای کشورهای همسایه شمالی مانند ارمنستان ، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در تعداد تردد و ساعات کاری اشاره کرد و گفت : شروع فعالیتهای ترانزیتی در مرزهای شمالی به تنهایی در اختیار گمرک ایران نیست . برای رفع این موانع ، گمرک ایران رایزنیهای گستردهای را آغاز کرده است .
نقدی اظهار داشت : هفته گذشته ، رئیس گمرک ارمنستان برای رایزنی در این زمینه دعوت شد و یکی از خواستههای ما افزایش عبور ۵۰ تا ۱۰۰ کامیون در گمرک نوردوز به صورت روزانه بوده است .
وی همچنین به سفر هیئت گمرکی ایران به ترکمنستان در سال گذشته اشاره کرد و افزود : ما خواستار افزایش تردد کامیونهای ایرانی از مرزهای باجگیران ، اینچهبرون ، لطفآباد و سرخس شدیم . هفته گذشته توافقی امضا شد که بر اساس آن ، ساعت عبور و مرور کامیونهای ترانزیتی دو ساعت زودتر آغاز خواهد شد .
ضرورت همکاری نهادهای مرتبط و شفافسازی معطلی کالاها
نقدی با تأکید بر ضرورت همکاری نهادهای مرتبط مانند قرنطینه ، واحد گذرنامه ، استاندارد و بهداشت ، اظهار داشت : همکاری این نهادها بر اساس الزام قانون است .
وی برای شفافسازی افزود : علت معطلی کالا در گمرک ، نه ساعت کاری ، بلکه پیچیدگی فرآیندهای سازمانی و مقرراتی است .
وی با استناد به زمانسنجی گمرک اعلام کرد : میانگین سرعت ترخیص کالا در گمرک حدود ۵ ساعت است، اما وقتی کالایی ۱۵ روز در سازمان استاندارد ، ۱۰ روز برای ویرایش ثبت سفارش یا یک ماه برای اخذ کد ساتا معطل میشود ، این را نمیتوان به عنوان معطلی در امور گمرک تلقی کرد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم