در حال بارگذاری ...
  • گزارش اجمالی پیرامون چالش‌ها و موانع نظام حمل و نقل کشور برای طرح در شورای عالی هماهنگی‌های ترابری کشور

    مقدمه

    نظام حمل‌ونقل ، به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های کلیدی توسعه پایدار ، نقش تعیین‌کننده‌ای در پویایی اقتصادی ، رفاه اجتماعی و انسجام سرزمینی ایفا می‌کند . شورای عالی هماهنگی‌های حمل و نقل کشور ، به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده کلان در این حوزه ، جایگاهی ممتاز دارد . با این حال ، روند کنونی این بخش با موانع متعددی روبه‌روست که استمرار آن‌ها می‌تواند دستیابی به اهداف راهبردی را با تأخیر یا انحراف مواجه سازد .

    ۱. عدم انسجام نهادی و تداخل در وظایف

    یکی از مهم‌ترین چالش‌ها ، تعدد دستگاه‌های تصمیم‌گیر و اجرایی در حوزه حمل‌ونقل است . نبود تقسیم‌کار روشن و هماهنگ میان نهادهایی چون وزارت راه و شهرسازی ، شهرداری‌ها ، سازمان راهداری ، راه‌آهن و نهادهای نظامی و انتظامی منجر به موازی‌کاری ، دوباره‌کاری و اتلاف منابع شده است .

    ۲. کمبود منابع مالی پایدار

    تأمین مالی پروژه‌های کلان حمل‌ونقلی همواره با محدودیت‌های شدید روبه‌روست . اتکای بیش از حد به بودجه‌های دولتی و نبود مکانیزم‌های جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ، روند اجرای طرح‌های زیرساختی را کند و بعضاً متوقف کرده است .

    ۳. ضعف در یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل چندوجهی

    عدم توسعه هم‌افزا میان زیرحوزه‌های حمل‌ونقل (جاده‌ای ، ریلی ، هوایی ، دریایی) مانع از بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود شده است . نبود شبکه‌های لجستیکی منسجم ، پراکندگی زیرساخت‌ها و ناهماهنگی در سیاست‌های تعرفه‌ای و خدماتی از جمله مصادیق این ضعف است .

    ۴. نوسازی ناوگان و مدیریت مصرف سوخت

    بخش عمده‌ای از ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده ، ناکارآمد و پرمصرف است که این امر علاوه بر افزایش هزینه‌های عملیاتی ، آثار زیان‌باری بر محیط زیست و سلامت جامعه بر جای می‌گذارد . برنامه‌های نوسازی نیز عمدتاً با چالش تأمین منابع و بروکراسی سنگین مواجه‌اند .

    ۵. فقدان داده‌محوری در تصمیم‌سازی

    یکی دیگر از موانع ، نبود سامانه‌های منسجم اطلاعاتی و تحلیلی برای تصمیم‌سازی و پایش عملکرد است . نبود آمار دقیق ، روزآمد و قابل اعتماد موجب شده است که سیاست‌گذاری‌ها بعضاً مبتنی بر حدس و تجربه گذشته باشد ، نه تحلیل علمی و داده‌محور .

    جمع‌بندی و پیشنهادات

    برای برون‌رفت از وضعیت موجود ، بازنگری در ساختار حکمرانی حمل‌ونقل ، تقویت نقش هماهنگ‌کننده شورا ، تسهیل جذب سرمایه‌های بخش خصوصی ، توسعه حمل‌ونقل ترکیبی و فناورمحور و حرکت به سمت داده‌محوری در تمام سطوح ضروری است . شورای عالی می‌تواند با تقویت اختیارات ، رصد اجرای مصوبات و الزام دستگاه‌ها به تبعیت از سیاست‌های کلان ، نقش فعال‌تری در تحول این حوزه ایفا نماید .

     

     

    مولف : شهرام آدم نژاد - معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره بهره‌گیری از ظرفیت‌های حمل‌ونقل ترکیبی ریلی – دریایی و نقش ویژه این ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، امیر همایون جهانی عضو هیات مدیره گروه پرس در آئین افتتاح اولبن قطار برنامه ریزی شده از روسیه گفت : فعالیت بندر خشک آپرین از ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس اداره لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که ایران و روسیه برای ایجاد کارگروه مشترک ...

    |

    منطقه آزاد انزلی با دارا بودن زیرساخت‌های بندری ، گمرکی ، انبارداری و دسترسی به شبکه ریلی ، حلقه کلیدی اتصال مسیرهای دریایی و زمینی در کریدور شمال – جنوب است . ما معتقدیم بندر کاسپین باید به عنوان قلب تپنده ترانزیت کالا در شمال کشور نقش‌آفرینی کند .

    |

    از ابتدای امسال تاکنون ، سه کلنگ‌زنی بزرگ آزادراهی در کشور انجام شده است ؛ از جمله آزادراه پردیس – هراز با ۱۲ همت سرمایه‌گذاری ، آزادراه ارومیه – تبریز با ۲۷ همت و آزادراه شازند – اراک به طول ۶۷ کیلومتر با ۱۴ همت سرمایه‌گذاری که همه با حضور فعال بخش خصوصی اجرایی شده‌اند .

    |

    نظرات کاربران