در حال بارگذاری ...
  • تحقق وعده‌ها در جنوب شرق ؛ حرکت پر سرعت توسعه برای ساخت بزرگراه زاهدان - خاش

    این مسیر که بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب سیستان و بلوچستان را شکل می‌دهد ، همواره از بار ترافیکی بالا ، نا ایمنی جاده‌ای به دلیل تردد خودروهای حامل سوخت قاچاق و اتباع بیگانه غیرمجاز رنج برده است ، شهروندان ، فعالان اقتصادی ، رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای همواره خواهان بهبود این مسیر بوده‌اند تا بتوانند با سهولت ، امنیت و سرعت بیشتری در این مسیر حیاتی تردد کنند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عملیات اجرایی بزرگراه زاهدان - خاش در مسیر توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای سیستان و بلوچستان با شتابی چشمگیر در حال انجام است بطوریکه بر اساس برنامه اجرایی اداره‌کل راه و شهرسازی استان بهره‌برداری کامل از این پروژه مهم تا پایان سال ۱۴۰۵ محقق خواهد شد تا گامی بلند در راستای ایمن‌سازی تردد ، تسهیل حمل و نقل و شکوفایی اقتصادی منطقه باشد.

    سیستان و بلوچستان با برخورداری از موقعیتی راهبردی و قرارگیری در چهارراه ترانزیتی شرق کشور ، همواره به‌عنوان یکی از استان‌های مهم در توسعه کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب مطرح بوده است ؛ در این میان مسیر ارتباطی خاش - زاهدان به عنوان یکی از شاهراه‌های ارتباطی درون‌استانی و فرامنطقه‌ای ، نقشی کلیدی در پیوند دادن مناطق مختلف این استان با مرکز کشور و کشورهای همسایه همچون پاکستان و افغانستان ایفا می‌کند .

    تحقق پروژه بزرگراهی در این مسیر ، نه تنها پاسخ به یک مطالبه دیرینه مردمی ، بلکه گامی بزرگ در مسیر توسعه زیرساختی ، اقتصادی و اجتماعی استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود .

    این مسیر که بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب سیستان و بلوچستان را شکل می‌دهد ، همواره از بار ترافیکی بالا ، نا ایمنی جاده‌ای به دلیل تردد خودروهای حامل سوخت قاچاق و اتباع بیگانه غیرمجاز رنج برده است ، شهروندان ، فعالان اقتصادی ، رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای همواره خواهان بهبود این مسیر بوده‌اند تا بتوانند با سهولت ، امنیت و سرعت بیشتری در این مسیر حیاتی تردد کنند .

    پروژه ساخت بزرگراه در مسیر خاش - زاهدان ، به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در طرح توسعه شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان اکنون به همت اداره‌کل راه و شهرسازی استان به سرعت در حال تکمیل و ساخت است بطوریکه امید می‌رود پایان سال ۱۴۰۵ شاهد بهره برداری کامل آن به صورت دوبانده باشیم .

    بهره برداری هر چه سریع‌تر بزرگراه در این مسیر علاوه بر تسهیل رفت‌وآمد بین شهرهای سیستان و بلوچستان ؛ مسیرهای ارتباطی به مرزها و مرکز کشور را نیز تسهیل کرده و به افزایش ایمنی، کاهش تصادفات جاده‌ای و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های حمل‌ونقل منجر خواهد شد .

    از سوی دیگر با توجه به نقش سیستان و بلوچستان در پیوند دهنده کریدورهای بین‌المللی ، بهره‌برداری از این بزرگراه به توسعه ترانزیت کالا ، رونق مبادلات تجاری، افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و در نهایت رشد پایدار منطقه کمک شایانی خواهد کرد و می‌تواند بستر مناسبی برای اشتغال‌زایی ، افزایش رضایت عمومی و کاهش شکاف توسعه‌ای میان استان و سایر نقاط کشور فراهم آورد .

    در شرایط کنونی که توسعه متوازن یکی از اصول بنیادین برنامه‌ریزی ملی محسوب می‌شود ، توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که با چالش‌های تاریخی محرومیت مواجه بوده‌اند ، اهمیت مضاعفی دارد ، ساخت بزرگراه خاش – زاهدان در کنار سایر پروژه‌های بزرگراهی استان نمادی از اراده ملی و استانی برای زدودن چهره محرومیت از این خطه و زمینه‌سازی برای شکوفایی ظرفیت‌های مغفول‌مانده آن است .

    این مسیر ، نه‌تنها به‌عنوان گذرگاهی حیاتی در شبکه حمل‌ونقل درون‌استانی شناخته می‌شود ، بلکه جایگاه آن در کریدور ترانزیتی شمال به جنوب کشور، موقعیت استراتژیکی به آن بخشیده است .

    با اتصال این محور به مسیرهای ترانزیتی بین‌المللی نظیر چابهار عملاً زمینه برای نقش‌آفرینی گسترده‌تر استان در معادلات اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فراهم می‌شود و از این منظر ، توسعه محور خاش – زاهدان نه‌ فقط یک پروژه عمرانی بلکه گامی راهبردی در تحقق سند توسعه شرق کشور و بهره‌برداری از ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی آن به شمار می‌آید .

    در کنار جنبه‌های اقتصادی و ترانزیتی ، نباید از تاثیرات اجتماعی و فرهنگی این پروژه نیز غافل ماند، تسهیل ارتباط میان شهرها و روستاها، ارتقای سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی ، آموزشی و رفاهی و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی در فرآیند احداث و بهره‌برداری از این بزرگراه ، همگی شاخص‌هایی هستند که بیانگر اثرگذاری مثبت و فراگیر این مسیر در زندگی روزمره مردم منطقه‌اند .

    از این رو تکمیل و بهره‌برداری کامل از بزرگراه خاش – زاهدان نویدبخش آینده‌ای روشن برای مردم سرزمین نخل و آفتاب خواهد بود .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، علی ضیایی ، مدیر اندیشکده حمل‌ونقل ایران اعلام کرد که سابقه بهره‌گیری ایران از موقعیت ژئوپلیتیکی خود در مسیرهای ...

    |

    از خرداد ماه امسال که نخستین قطار از چین وارد بندر خشک ریلی آپرین شد ، تاکنون ۳۰ قطار وارد این بندر خشک شده است . در حال هماهنگی برای توسعه این قطارها هستیم و به کشورهایی که دسترسی ریلی نداریم بار با کامیون ارسال خواهد شد .

    |

    این قطار سفر خود را از ۹۰۰ کیلومتری شمال مسکو آغاز کرده و با عبور از کشورهای روسیه ، قزاقستان و ترکمنستان ، از مرز «اینچه‌برون» وارد ایران شده و در مدت ۱۲ روز به بندر خشک آپرین رسیده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، افشین بهرامی ، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی جم‌راه ، در گفت‌وگو با خبرنگار ما در حاشیه برگزاری انتخابات ...

    |

    راه آهن اردبیل - میانه حدود ۲۰ سال است که هنوز به نتیجه نرسیده است و ما تا پایان مهرماه به ۹۴ درصدی پیشرفت فیزیکی می‌رسیم و این موضوع با صبحت هایی که با شخص استاندار شد و با پیگیری‌هایی که رییس جمهور دارند این موضوع ۲۰ ساله را در این دولت به نتیجه می‌رسانیم .

    |

    نظرات کاربران