در حال بارگذاری ...
  • منطقه آزاد انزلی ؛ کانون تجارت و گردشگری در کریدور بین‌المللی شمال - جنوب

    مهمترین برنامه ، اعمال تمامی مزایا و معافیت‌های قانونی با محوریت بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بخش‌خصوصی است . در واقع سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان یک نهاد حاکمیتی براساس قانون و راهبردهای اعلامی از سوی مقام معظم رهبری که در قالب‌هایی همچون سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و شعارهای سالیانه مستظهر شده ، تسهیل‌گری برای بهره‌مندی حداکثری از قابلیت‌های بخش خصوصی برای تکمیل و احداث امکانات زیرساختی متناسب با شرایط و نیازهای جدید بازارهای مصرف داخلی و خارجی به عنوان یک راهبرد در اولویت قرار داده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ چشم‌انداز ۵ ساله منطقه آزاد انزلی ، تبدیل شدن به قطب اقتصادی و گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی است . این منطقه با تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل ، توسعه پهنه‌های صنعتی و گردشگری و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای اوراسیا و کریدور شمال ـ جنوب ، به دنبال جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است .

    اهداف و چشم‌انداز منطقه در پنج سال آینده چیست و چه برنامه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارید ؟

    مهمترین اهدافی که منطقه آزاد انزلی به عنوان چشم انداز طی پنج سال آتی هدفگذاری نموده را باید مشتمل بر تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی ، پهنه‌های صنعتی ، امکانات گردشگری ، تفریحی و ارتقای شاخص‌های عمران روستایی در محدوده ۸۶۰۰ هکتاری نخستین منطقه آزاد شمال کشور عنوان‌ کرد .

    از سوی دیگر و به صورت همزمان توجه به برگزاری رویدادهای فرهنگی ، هنری ، ورزشی و گردشگری در قالب میزبانی از نمایشگاه‌ها ، جشنواره‌ها و نشست‌های تخصصی مرتبط با این حوزه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی ، دومین برنامه کاری منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شود .

    تکمیل کننده این برنامه‌ها هم‌افزایی استانی و ملی در راستای تحقق تمامی قوانین و مقررات مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاران موجود است ، چرا که ضمانت اعمال همه مزایا و معافیت‌های قانونی برای فعالین اقتصادی موجود ، نخستین عامل برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جدید است .

    چهارمین برنامه کاری معطوف به میزبانی از برنامه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری با جامعه هدف کشورهای حوزه‌ دریای کاسپین، آسیای میانه و قفقاز ، اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، سازمان شانگهای و بریکس در کنار اعضای کریدور شمال ـ جنوب ، است .

    در واقع همه برنامه‌های پیش گفته با یک هدف کلان و آن تبدیل منطقه آزاد انزلی به مرکز ثقل مناسبات اقتصادی کشورهای شرق و غرب آسیا ، اوراسیا و جنوب این قاره است که در اولویت کاری سازمان قرار دارد .

    چه اقداماتی برای توسعه زیرساخت‌های ضروری مانند حمل‌ونقل ، انرژی و ارتباطات در این منطقه صورت گرفته است ؟

    طی این مدت اقدامات خوبی جهت شروع عملیات اجرایی احداث اسکله‌های جدید در مجتمع بندری کاسپین و بازبینی برخی طرح‌های زیرساختی محدوده اولیه و بازتدقیق زیرساخت‌های عمرانی در پهنه‌های جدید و عمران روستایی در حال انجام است که بر این اساس در نوروز امسال بعد از هفت سال رکود ، عملیات احداث هفتمین اسکله توسط بخش‌خصوصی آغاز شد ، موضوعی که در ارتباط با سایر زیرساخت‌های مورد نیاز این مجتمع بندری نیز در حال پیگیری است .

    از سوی دیگر با توجه به الحاق و اضافه شدن محدوده‌های صنعتی و فرودگاهی ، این برنامه کاری باهم‌افزایی نهادهای استانی به منظور بازبینی برنامه‌های زیرساختی در پهنه‌های مربوط با توجه به مزایا و معافیت‌های قانونی منطقه آزاد انزلی ، در دستورکار قرار دارد .

    چه برنامه‌ای برای بهبود و گسترش این زیرساخت‌ها دارید ؟

    مهمترین برنامه ، اعمال تمامی مزایا و معافیت‌های قانونی با محوریت بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بخش‌خصوصی است . در واقع سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان یک نهاد حاکمیتی براساس قانون و راهبردهای اعلامی از سوی مقام معظم رهبری که در قالب‌هایی همچون سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و شعارهای سالیانه مستظهر شده ، تسهیل‌گری برای بهره‌مندی حداکثری از قابلیت‌های بخش خصوصی برای تکمیل و احداث امکانات زیرساختی متناسب با شرایط و نیازهای جدید بازارهای مصرف داخلی و خارجی به عنوان یک راهبرد در اولویت قرار داده است .

    منطقه آزاد انزلی چه مزیت‌های خاصی نسبت به سایر مناطق آزاد کشور دارد ؟

    در شاخص‌های ملی ، واقع شدن در استان گیلان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ، حمل و نقلی ، با بهره‌مندی از نیروی انسانی باکیفیت ؛ قرارگیری در کنار دریای خزر، نزدیک‌ترین منطقه آزاد به پایتخت ؛ قرار گرفتن در نیمه شمال غربی کشور که محل تمرکز جمعیتی و توانمندی‌های تولیدی-صنعتی کشورمان محسوب‌ می‌شود را می‌توان از مهمترین وجوه تمایز نخستین منطقه آزاد شمال کشور عنوان‌ نمود .

    از سوی دیگر وجود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل بندری ، ریلی ، جاده‌ای و هوایی ؛ دیگر مزیت منطقه آزاد انزلی نسبت به سایر مناطق آزاد است .

    در مولفه‌های بین‌المللی نیز منطقه آزاد انزلی از جایگاه ویژه‌ای در معادلات کریدوری برخوردار بوده که براین اساس یکی از مبادی اصلی ورودی ـ خروجی کریدور شمال جنوب و مسیر ترانزیتی چین - قزاقستان - ایران در چارچوب مسیر فرعی طرح یک کمربند یک جاده چین محسوب‌ می‌شود .

    از سوی دیگر با عنایت به موقعیت مناسب ژئوپلیتیکی ، نخستین منطقه آزاد شمال کشور ؛ دارای وضعیت قابل توجهی در بهره‌برداری از فرصت‌های همکاری با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، سازمان همکاری اکو ، شانگهای و بریکس است .

    چه سیاست‌ها و مشوق‌های ویژه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در نظر گرفته‌اید ؟

    از اجرای قانون و مقررات تا استفاده از بسته‌‌های حمایتی ـ تشویقی ؛ در حوزه‌های مختلف حمل و نقلی ، ترانزیتی ، خدمات گردشگری ، فنی ـ مهندسی و تولیدی ـ صنعتی را می‌توان بخشی از برنامه‌های تشویقی در نظر گرفته شده ، اعلام کرد .

    علاوه بر این ، تشکیل کارگروه‌های اختصاصی میان بخش خصوصی و دولتی این سازمان و نهادهای دولتی استان در راستای رسیدن به فهم مشترک نسبت به جایگاه قانون و مقررات مناطق آزاد ؛ تقویت فعالیت‌های تشکلی و صنفی میان فعالین بخش خصوصی منطقه ، استان و کشور به منظور تقویت کیفی و افزایش سطح آگاهی عزیزان ؛ برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی با حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی و صاحب نظران را از دیگر سیاست‌های مورد نظر به عنوان سازوکارهای حمایتی ـ تشویقی سازمان منطقه آزاد انزلی برای حفظ فعالین اقتصادی موجود و جذب سرمایه‌گذاران جدید،  باید عنوان نمود .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    با امضای این تفاهم‌نامه ، سه کشور بر تعهد خود برای همکاری‌های پایدار و سودمند دوجانبه و چندجانبه تأکید کرده و در تلاشند تا مسیر غربی کریدور شمال - جنوب را به یک مسیر ترانزیتی فعال منطقه تبدیل کنند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ از رشد ۵۰ درصدی صادرات کالا از این راه آهن خبر داد و گفت : حجم مبادلات ریلی در این حوزه طی هفت ماه ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست تخصصی بررسی مسائل ، چالش‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای منطقه آزاد انزلی به دعوت مجمع نمایندگان گیلان و با حضور رضا ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، انتشار بیانیه‌ای رسمی نشست سه‌جانبه میان جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه در باکو ، حاکی از ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی مهمترین دستاورد نشست سه جانبه ایران ، آذربایجان و روسیه را ترسیم نقشه راه دستیابی به ترانزیت ۱۵ میلیون تن ...

    |

    نظرات کاربران