واگذاری بهرهبرداری فرودگاهها به بخش خصوصی / هوانوردی عمومی بستری برای ورود سرمایهگذاران

در صنعت هوانوردی که مأموریت اصلی آن جابهجایی امن و ایمن بار و مسافر است ، چهار رکن کلیدی ناوگان هوایی ؛ شامل انواع پرنده ، فرودگاهها شامل زیرساختهای پشتیبان عملیات هوایی ، صنعت پشتیبان شامل تأمینکننده نیازهای فنی ، مهندسی و لجستیکی دو رکن فوق و همچنین نیروی انسانی ؛ شامل مغز افزار و سرمایه فکری برای پیشبرد و نگهداشت سه رکن اول است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر واگذاری بهرهبرداری فرودگاهها به بخش خصوصی ، توسعه هوانوردی عمومی را فرصت دانست و گفت : هوانوردی عمومی بستری است برای ورود سرمایهگذاران کوچک و متوسط به صنعت هوانوردی است .
حسین پورفرزانه معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در دیدار نوروزی و عیدانه خود با معاونین ، مدیران و کارکنان این سازمان ابتدا ضمن تبریک سال نو به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته پرداخت و برنامه های این سازمان در سال ۱۴۰۴ را تشریح کرد .
وی ضمن آرزوی پیشرفت و توسعه برای صنعت هوانوردی ، چارچوب مفهومی و اجرایی سازمان هواپیمایی کشوری در مسیر رشد صنعت هوانوردی را تبیین کرد و گفت : درک صحیح از تفاوت دو مفهوم «تولید ثروت» و «توزیع ثروت» برای طراحی سیاستهای راهبردی در هر سازمان حیاتی است .
پورفرزانه تولید ثروت را حاصل دانش ، نوآوری و سرمایهگذاری هدفمند برشمرد و گفت : این در حالی است که توزیع ثروت نتیجه بهرهبرداری از منابع موجود است و پایه این دو مسیر در نوع قدرت نهفته است یا «قدرت پایه (Low Base)یا دانش پایه (Knowledge Base) . حرکت از قدرت پایه به قدرت دانش پایه ، مسیر رشد پایدار را شکل میدهد و حاصل آن عبور از مدیریت توزیع ثروت به سمت تولید ثروت است .
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد : در صنعت هوانوردی که مأموریت اصلی آن جابهجایی امن و ایمن بار و مسافر است ، چهار رکن کلیدی ناوگان هوایی ؛ شامل انواع پرنده ، فرودگاهها شامل زیرساختهای پشتیبان عملیات هوایی ، صنعت پشتیبان شامل تأمینکننده نیازهای فنی ، مهندسی و لجستیکی دو رکن فوق و همچنین نیروی انسانی ؛ شامل مغز افزار و سرمایه فکری برای پیشبرد و نگهداشت سه رکن اول است .
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد : ترغیب سرمایهگذاری هدفمند بخش خصوصی در این چهار رکن باید انجام شود و در این رویکرد، نیروی انسانی نه صرفاً یک هزینه، بلکه عاملی مؤثر در تولید ثروت تلقی میشود و یکی از راهکارهای کلیدی برای جذب سرمایه ، استفاده از مدلهای جمعسپاری و جذب سرمایههای خرد است .
پورفرزانه ، مدل حکمرانی در صنعت هوانوردی را اقتصاد مردمپایه پیشنهاد کرد و گفت : صنعت ساختمان با رگولاتوری شهرداریها نمونهای عملی از حکمرانی اقتصاد مردمپایه است و در این مدل طراحی و اجرا توسط بخش خصوصی با کمک ساختار نظام مهندسی با هدایت و تنظیم گری در چارچوب ضوابط حاکمیتی صورت می گیرد .
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه این مدل میتواند الهامبخش طراحی ساختار حکمرانی صنعت هوانوردی باشد ، افزود : در این راستا ، راهاندازی نظام مهندسی هوانوردی به منظور واگذاری اجرای پروژهها به نهادهای دانشبنیان پیشنهاد میشود . همچنین ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری دولتی و خصوصی در این صنعت ، ابزار توانمندی برای هدایت سرمایهها به سمت بخشهای مولد خواهد بود .
وی در ادامه ضمن اشاره به واگذاری بهرهبرداری فرودگاهها به بخش خصوصی ، توسعه هوانوردی عمومی را فرصت دانست و گفت : هوانوردی عمومی بستری است برای ورود سرمایهگذاران کوچک و متوسط به صنعت هوانوردی است و این حوزه ، پتانسیل بالایی برای مردمیسازی بهرهبرداری از صنعت دارد که میتواند مشابه پلتفرمهای حملونقل شهری ، زمینهساز تحولی در بازار خدمات هوانوردی باشد .
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری احیای صنعت پشتیبان را ضرورت راهبردی عنوان کرد و گفت: نبود صنعت پشتیبان یکی از ضعفهای جدی فعلی صنعت هوانوردی است و از دلایل دلاری بودن قیمت بلیت هواپیما، وابستگی به قطعات و خدمات تولیدکنندگان اصلی است . با تقویت صنعت پشتیبان در داخل، میتوان بخش عمدهای از زنجیره تأمین را ریالی کرد که نهایتاً منجر به کاهش هزینهها و قیمت بلیت خواهد شد .
وی سرمایهگذاری در نیروی انسانی را فراتر از آموزش صرف دانست و گفت : آموزش نباید صرفاً بهعنوان یک فعالیت هزینهبر دیده شود ، بلکه باید بهگونهای طراحی شود که مستقیماً به تولید ثروت منجر شود و تربیت نیروهای متخصص در قالب پروژههای واقعی و نیاز محور ، مهمترین مؤلفه پایداری منابع انسانی دانشبنیان است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم