در حال بارگذاری ...

چالش‌های تأمین قطعات هواپیما در ایران و راهکارهای پایدار آن

به گزارش پرتال حمل و نقل ، تداوم تحریم‌های چندلایه و محدودیت‌های تجاری بین‌المللی ، همراه با نابسامانی‌های اقتصادی و ارزی داخلی و واقعیت های سیاسی کشور چالش‌های بزرگی در تأمین قطعات هواپیما ایجاد کرده است . از سوی دیگر ، در سطح جهانی نیز کاهش عرضه ناوگان هوایی ، میانگین سن هواپیماها را افزایش داده و میزان تقاضا و قیمت قطعات و به تبع آن هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به‌طور بی‌سابقه ای بالا برده است .

این شرایط ، همراه با افزایش هزینه‌ سوخت فشارهای مالی مضاعف و قابل توجهی بر شرکت‌های هواپیمایی ایران وارد می‌کند . هر چند در شرایط فعلی نیز متوسط سن ناوگان هوایی ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی یعنی ۲۵ سال است و همین پیری ناوگان موجب شده است هزینه های تعمیر و نگهداری برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی سالانه ۴۰ درصد بیشتر از شرکت‌های هواپیمایی جهان باشد و میزان ساعات ممکن و قابلیت پرواز ناوگان تا ۳۰ درصد کاهش یابد و اوضاع را بحرانی تر نماید .

در این وضعیت ، استفاده از قطعات قابل استفاده مجدد (USM) و فرایند تولید مجدد (Remanufacturing) می‌توانند راهکارهای کلیدی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری باشند . این رویکرد نه‌ تنها وابستگی به واردات قطعات جدید را کاهش می‌دهد ، بلکه امکان حفظ ناوگان هوایی را حتی در شرایط تحریم فراهم می‌کند .

جالب اینجاست که میانگین تأمین قطعات از طریق USM در جهان حدود ۳۵ درصد است ، در حالیکه این رقم برای ایران کمتر از ۸ درصد برآورد می گردد .

تجربه موفق برخی از شرکت‌های هواپیمایی منطقه مانند ترکیش از طریق سرمایه‌گذاری و ایجاد و توسعه مراکز تخصصی Remanufacturing نشان داده است ‌که تا ۵۰ درصد توانسته هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد و عمر مفید قطعات را تا ۳ برابر افزایش دهند . در ایران نیز پروژه‌های محدودی مانند بازتولید قطعات توربین‌ها توسط متخصصان داخلی انجام شده که نشان می دهد با وجود همه محدودیت ها ، پتانسیل‌های قابل توجهی در این زمینه وجود دارد .

شبکه تأمین قطعات بازیافتی (USM) و تولید مجدد می‌تواند شامل قطعات موتور ، اویونیک ، الکترونیک ، مکانیک ، هیدرولیک و سازه‌ای باشد . به‌ جای سرمایه‌گذاری سنگین بر ساخت هواپیماهای جدید ، ترکیب دو راهبرد USM و توسعه توانمندی‌های داخلی در تولید مجدد می‌تواند از زمین‌گیر شدن ناوگان جلوگیری کند ، تا ۷۰ درصد نیازهای قطعات ناوگان موجود را پوشش دهد ، حداقل ۲۰ درصد ساعات و قابلیت پرواز ناوگان را افزایش دهد و تاب‌آوری صنعت هوانوردی ایران را با توجه به این شرایط پیچیده فعلی و آتی افزایش دهد .

 

 

نویسنده : خلیل الله معمار زاده (محمد معمار)

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد : آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های هواپیمایی مانعی برای ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، منصور صدری مدیرکل دفتر صلاحیت پروازی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد : طی یک سال اخیر ، ۵۵۰۰ صندلی جدید به ناوگان هوایی ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، افزایش نرخ ارز و تغییر سیاست‌های تأمین مالی شرکت‌های هواپیمایی ، بازار بلیت هواپیما را با چالش جدیدی روبه‌رو کرده ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، شرکت هواپیمایی پارس‌ایر اعلام کرد که آماده است پروازهای داخلی و بین‌المللی خود را از سه فرودگاه استان مازندران شامل ...

|

برقراری پرواز در فرودگاه‌های کشور تابع قوانین و مقررات خاص خود است و شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش پروازهای خود به فرودگاه یزد باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند .

|

نظرات کاربران