بهره برداری از خط جدید راه آهن بندر گز - بندر ترکمن - سبزدشت تا چند ماه آینده
با توجه به فرسودگی دو بلاک سبز دشت – بندر ترکمن و بندر ترکمن – بندر گز و سرعت پایین سیر قطار (۳۰ الی ۴۰ کیلومتر بر ساعت) ، سال ۱۳۹۵ قرارداد احداث یک خط جدید در این محور با ظرفیت بار محوری ۲۵ تن منعقد شد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون فنی و زیربنایی راه آهن از بهره برداری کامل از خط جدید راه آهن بندر گز - بندر ترکمن - سبزدشت در نیمه نخست سال جاری خبر داد .
سیدمصطفی داودی با اشاره به عدم بازسازی و بهسازی دو بلاک سبز دشت – بندر ترکمن و بندر ترکمن – بندر گز در دهههای اخیر گفت : این محور صدساله به علت فرسودگی زیاد قابل بهسازی و بازسازی نبود ، بنابراین احداث خطی جدید در مجاورت همان خط قبلی در دستور کار قرار گرفت . با توجه به فرسودگی دو بلاک سبز دشت – بندر ترکمن و بندر ترکمن – بندر گز و سرعت پایین سیر قطار (۳۰ الی ۴۰ کیلومتر بر ساعت) ، سال ۱۳۹۵ قرارداد احداث یک خط جدید در این محور با ظرفیت بار محوری ۲۵ تن منعقد شد .
معاون فنی و زیربنایی راه آهن تاکید کرد : این پروژه پس از عقد قرارداد به دلیل عدم تامین منابع مالی به مدت چند سال متوقف شد . با وجود کمبود منابع مالی و تحریمهای موجود و نوسان نرخ ارز، اما با اقدام جهادی راهآهن و با پیمانکاری شرکت خدمات خط و ابنیه فنی ، مقدمات اجرای این پروژه در سالهای گذشته فراهم شد .
معاون فنی و زیربنایی راه آهن با اشاره به اقدامات سازنده مدیرعامل راه آهن در شتاب گرفتن این پروژه گفت : با صرفه جویی در منابع و تلاش های ذاکری در تامین منابع، در ۶ ماهه گذشته ، بلاک سبز دشت به بندر ترکمن به طول ۱۵ کیلومتر و با سرعت سیر ۸۰ کیلومتر بر ساعت به بهره برداری رسید .
داودی با اشاره به برنامه راه آهن برای افزایش سرعت سیر قطار در بلاک سبز دشت به بندر ترکمن گفت : افزایش سرعت سیر قطار در این محور از ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در نیمه نخست ۱۴۰۴ محقق خواهد شد . با دستور دکتر ذاکری اجرای بلاک دوم این محور نیز در مجموع به طول ۲۰ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی ، در نیمه اول سال جاری به بهره برداری خواهد رسید .
داودی گفت : ارزش روز پروژه سبزدشت - بندرترکمن به طول ۳۵ کیلومتر ، بالغ بردو هزار و پانصد میلیارد تومان است .
معاون فنی و زیربنایی راه آهن با بیان اینکه بیست کیلومتر باقیمانده از بلاک بندر ترکمن به بندر گز در شش ماهه ابتدایی امسال به بهره برداری کامل خواهد رسید ، گفت : افزایش سرعت سیر در این محور نیز به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید .
داودی گفت : افزایش ایمنی ، افزایش سرعت سیر ، افزایش بار محوری از ۲۰ به ۲۵ تن ، افزایش ظرفیت سیر قطارهای ترانزیتی ، افزایش استفاده گردشگران از قطار ؛ از مزیتهای تحقق احداث خط جدید در محور سبز دشت – بندر ترکمن و بندر ترکمن – بندر گز است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم