هدررفت بخش عظیمی از انرژی برای یک آزمایش چشمی !

نزدیک به دو سال است پیگیر یک امر ملی برای کمک به اقتصاد کشور و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب هستیم ؛ اما به نتیجهای نرسیدهایم و بر کسی عیان نیست چرا و به چه علت شرکتهای نفت منطقه گریزان از ایجاد واحد اندازهگیری گازکشها هستند ؛ چرا که واحد اندازهگیری نفتکشها در همه مناطق سیزدهگانه شرکتهای پخش فراوردههای نفتی فعالاند ؛ اما برای کشندههای گاز فعال نیست .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، از حدود ۱۴ هزار تریلی کشنده گاز مایع الپیجی کشور در حدود ۴هزار تریلی مربوط به خراسانرضوی است . این تریلیها سالیانه مجبورند پس از انجام همه بازرسیهای فنی در استان ، بیش از هزار کیلومتر مسیر را طی کنند و به تهران بروند تا تأییدیه یک تست چشمی را بگیرند که در خراسان رضوی هم امکان صدور آن وجود دارد به شرط آنکه تفویض اختیار به استان انجام شود .
پیگیری این تفویض اختیار ، موضوع تازهای نیست ؛ اما باید گفت پیگیریهای دو ساله متولیان امر هنوز راه به جایی نبرده و همین تصمیم موجب هدررفت بخش عظیمی از منابع و سرمایههای استان و کشور در هر سال میشود .
هدررفت سوخت ، استهلاک ، آلودگی هوا و خروج ۱۰ تا ۱۵ روزه
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این باره عنوان میکند : کار این تریلیها این است که از مسیرهای پالایشگاهی به ویژه از بندرعباس ، بندر امام و اصفهان ، گاز بارگیری شود و به سمت افغانستان و پاکستان حرکت کنند . محل استقرار و زندگی رانندگان این وسایل در منطقه شرق به ویژه خراسان رضوی است ؛ اما به خاطر یک تست چشمی که فرایند خاصی ندارد ، ۴هزار و ۱۲۵ تریلی کشنده گاز مایع خراسان رضوی مجبورند در مسیر مشهد - تهران و برعکس تردد کنند .
علیاکبر لبافی ادامه میدهد : این تریلیها سالانه باید تستهایی را انجام دهند که در این زمینه تمام تستهای فنی در استان صورت میگیرد و به خاطر اینکه وزارت نفت به یک شرکت بخش خصوصی در تهران مجوز داده که تست نهایی یا همان تست چشمی تریلیها در آن شرکت انجام شود و این کشندههای گاز مایع باید مسیر منطقه شرق را به سمت تهران طی کنند ، موجب هدررفت سوخت ، استهلاک جاده ، آلودگی هوا و خارج شدن ۱۰ تا ۱۵ روزه هر یک از این تریلیها از چرخه کار میشود که برای کشور و استان زیانهای هنگفتی به دنبال دارد . تقریباً سالانه ۲۷۵ روز کاری داریم و به طور متوسط هر روز ۱۵ تریلی ما در این مسیر در حال رفت و آمد است تا در تهران یک تست چشمی انجام دهد که محاسبات ، از اعداد چشمگیر هدررفت سرمایهها خبر میدهد .
وی درباره اینکه آیا انجام این تست به آزمایشگاه خاصی نیاز دارد ، میگوید : آزمایشگاه خاصی در تهران وجود ندارد که بگوییم در سطح کشور همین یک آزمایشگاه توان انجام تست را دارد . این مرکز تستهایی را که در مراکز آزمایشگاهی خراسان رضوی انجام شده ، تأیید نهایی میکند تا پس از این مرحله تریلیها مجوز بارگیری از پالایشگاهها را داشته باشند .
موافقت بیثمر با تفویض اختیار استانی
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی میافزاید : به دلیل اینکه انجام این تست سرمایهگذاری خاصی نمیخواهد و به مرکز ویژهای هم نیاز ندارد، درخواست تفویض اختیار این موضوع از راههای مختلف همزمان با پیگیریهای این دبیرخانه دنبال شد و استاندار سابق خراسان رضوی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه مکاتبههای زیادی انجام دادند و به دستگاه قضایی هم موضوع منعکس شد تا مسیر تفویض اختیار تسریع شود و حوزه تصمیمگیری این موضوع در وزارت نفت با تفویض اختیار استانی موافقت کرد و اعلام شد این موافقتنامه یک دستورالعمل اجرایی میخواهد که آن هم به زودی ابلاغ خواهد شد . تصور ما این بود که دستورالعمل نهایتاً در مدت ۱۰ تا ۱۵ روز ابلاغ خواهد شد ؛ اما پس از گذشت تقریباً بیش از ۱۰ ماه ، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است .
صرفهجویی در مصرف سوخت ، لاستیک و وقت
لبافی بار مالی این اتفاق را عدد سنگینی میداند که برای بخش خصوصی و دولت ایجاد میشود و ادامه میدهد : جای تعجب دارد وزارتخانهای که خودش متولی تأمین سوخت است و گرفتاریهای شدیدی در حوزه تأمین سوخت نیروگاهها و بخش خصوصی دارد ، چگونه به این موضوع نمیپردازد و نظارت نمیکند تا بهینهسازی و جلوگیری از اتلافهای مختلف را خودش مدیریت کند . اگر حسب قانون ، این واگذاری صورت بگیرد و یک مرکز به چندین مرکز افزایش پیدا کند ، هم جلو اتلاف وقتها گرفته میشود و هم در مصرف سوخت و لاستیک صرفهجویی خواهد شد .
خسارت میلیاردی برای یک تردد غیرضروری
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسانرضوی نیز به عنوان یکی از مراجع پیگیری این موضوع عنوان میکند : نزدیک به دو سال است پیگیر یک امر ملی برای کمک به اقتصاد کشور و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب هستیم ؛ اما به نتیجهای نرسیدهایم و بر کسی عیان نیست چرا و به چه علت شرکتهای نفت منطقه گریزان از ایجاد واحد اندازهگیری گازکشها هستند ؛ چرا که واحد اندازهگیری نفتکشها در همه مناطق سیزدهگانه شرکتهای پخش فراوردههای نفتی فعالاند ؛ اما برای کشندههای گاز فعال نیست .
احمد فرخی حاجیآباد به نتایج محقق نشدن این تفویض اختیار میپردازد و میگوید : سالانه ۴ هزار و ۱۲۵ دستگاه تریلی در مسیر تهران - مشهد تردد میکنند و هر کدام عددی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان اتلاف سرمایه و انرژی دارند که کسی یا ارگانی از آن سود نمیبرد ؛ یعنی اگر عدد تعداد تریلیهای کشنده را در ۱۵۰ میلیون تومان ضرب کنیم ، با عدد ۶۱۸میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان مواجه میشویم .
وی ادامه میدهد : عددی نزدیک به ۳۰۰ میلیون ریال را شرکتهای بازرسی فنی دریافت کرده و نزدیک به ۱۰۰ میلیون ریال را شرکت نفت برای صدور گواهینامه تخلیه و بارگیری دریافت میکند که هریک از این اعداد ضرب در ۴هزار و ۱۲۵ تعداد تریلی کشنده ، عدد قابل توجهی را بر جا میگذارد . در این جریان ۱۰درصد هزینههای متفرقهای وجود دارد که هزینه پنهان است و جایی ثبت نمیشود .
عضو کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسانرضوی با بیان اینکه تمام شهروندان ما در این کشور زندگی میکنند و اگر شهروندی زیان ببیند و سرمایهای که در اختیار شهروند است ، تلف شود ، این در واقع از کشور تلف شده نه از شهروند ، تأکید میکند : کوتهفکری و کوتهنظری است اگر بگوییم این شهر یا استان محل مبدأ بارگیری گاز مایع نیست و محل عبور است و ما نیازی به مرکز اندازهگیری مخازن گازکش نداریم ؛ چرا که یکی از مهمترین معضلات ما در کشور ، مصرف سوخت است و باید به آن توجه شود .
هدررفت بیش از ۵ میلیون لیتر سوخت برای کسب یک مجوز
فرخی حاجیآباد ادامه میدهد : هر تریلی کشنده در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴۵ لیتر مصرف گازوئیل دارد و اگر مسافت را هزار و ۵۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم ، ۶۷۵ لیتر مصرف سوخت در یک مسیر است که اگر برگشت آن را هم در نظر داشته باشیم ، با مصرف هزار و ۳۵۰ لیتر سوخت مواجه هستیم که همه این میزان سوخت فقط برای دریافت یک مجوز مصرف میشود و اگر این عدد را ضرب در ۴ هزار و ۱۲۵ دستگاه تریلی کشنده مخزن گاز بکنیم ، با عدد ۵ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۲۰۰ لیتر مصرف سوخت برخورد میکنیم که بیهیچ ضرورتی استفاده میشود .
گازوئیلهایی که بیهوا میسوزند
وی بیان میکند : استهلاک راهها ، پلها ، آلودگی آب و هوا به دلیل سوختن بیش از ۵میلیون لیتر گازوئیل از زیانهای این اقدام است که باید هر چه سریعتر این موضوع حل شود . اعتقاد ما بر این است باید بر اساس داشتههای شرکت نفت و ۱۳ شرکت نفت مناطق مختلف در سراسر کشور که مرکز اندازهگیری نفتکشها را دارند ، مرکز اندازهگیری گازکشها هم اضافه شود ؛ اما مسئولیتگریزی ، تنها نتیجه حاصل شده است .
عضو کمیته سوخت شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی تصریح میکند : آنچه در حال وقوع است ، زیان فاحش ملی به اندازه همین اعداد و ارقام است . یک کشنده نزدیک به ۱۰ روز از سیستم حمل و نقل خارج میشود ؛ یعنی آن ناوگان یک سرویس از مسیر حمل خارج شده است . هر کشنده گاز مایع میتواند ۲۲/۵ تن گاز حمل کند که اگر ضرب در ۴هزار و ۱۲۵ تریلی کنیم ؛ یعنی سالانه ۹۲هزار و ۸۱۲ تن گاز مایع کمتر صادر شده است . اگر در ۱۳ شرکت نفت منطقهای کشور واحدهای اندازهگیری نفتکشها برابر با وظیفه سازمانی خود به واحدهای اندازهگیری گازکشها مجهز شوند ، هزینهای که برای شرکت نفت در برخواهد داشت ، بسیار کمتر از خسارتی است که به کشور وارد میشود . ما در کشور پنج شرکت بازرسی فنی فعال در این زمینه داریم که سه شرکت در خراسان رضوی فعالاند . یکی از این شرکتها اصالتاً در خراسان رضوی است و دو شرکت دیگر در استان نمایندگی و شعبه دارند که تمام کارهای تست فنی را انجام میدهند ؛ اما در نهایت تریلیهای کشنده استان برای انجام یک تست نهایی و چشمی به تهران میروند که جز زیان چیزی به دنبال ندارد .
ناترازی انرژی به دلیل کمبود سوخت ، یکی از دلایل قطع برق است و وقتی میشود با تفویض اختیار ساده از هدررفت بیش از ۵ میلیون لیتر گازوئیل جلوگیری کرد ، چه منافعی در میان است که این زیان را توجیه میکند ؟ یعنی منافع چه کسانی در میان است که باید بیش از ۴هزار نفر را به همراه تریلیهایشان تا تهران بکشد تا با انجام یک تست چشمی ، سرمایه ملی هنگفتی کور شود و زیان انبوهی را روی دست ملت بگذارد ؟ این پرسشی است که باید برای رسیدن به پاسخ آن تلاش کرد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم