در حال بارگذاری ...
  • آخرین وضعیت پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد

    اخیراً مذاکرات جدیدی از سوی شرکت راه‌آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام است . این مذاکرات در قالب طرحی بزرگ‌تر ، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد ، دنبال می‌شود . در این چارچوب ، تلاش بر این است که از منابع سرمایه‌گذاری دولت چین بهره گرفته شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نماینده سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت : پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد با حضور سرمایه‌گذاران داخلی به مرحله اجرا نزدیک می‌شود و سرعت سیر این مسیر به ۶ ساعت خواهد رسید .

    سید حسین میرشفیع در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد اظهار کرد : این پروژه سال‌ها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه ، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است . متأسفانه هربار به دلایلی ، عمدتاً بدقولی سرمایه‌گذاران چینی ، متوقف شده است . حتی در آخرین مرحله ، قرارداد منعقد و تأمین مالی سهم فاینانس از سوی ایران انجام شده بود ، اما در نهایت پروژه متوقف ماند .

    وی افزود : اخیراً مذاکرات جدیدی از سوی شرکت راه‌آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام است . این مذاکرات در قالب طرحی بزرگ‌تر ، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد ، دنبال می‌شود . در این چارچوب ، تلاش بر این است که از منابع سرمایه‌گذاری دولت چین بهره گرفته شود .

    میرشفیع با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران داخلی به این پروژه تصریح کرد : از ابتدای سال جاری ، گروهی از سرمایه‌گذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه آغاز کردند ، آن‌ها مطالعات قبلی را بازبینی کرده و برآوردهای جدیدی انجام داده‌اند . خوشبختانه طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های داخلی در این حوزه به شدت توسعه یافته ، به‌گونه‌ای که اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز برقی‌سازی راه‌آهن را می‌توان از منابع داخلی تأمین کرد .

    وی ادامه داد : نمونه موفقی از این فناوری در مسیر کرج - هشتگرد اجرایی شده که حدود پنج سال در دست بهره‌برداری است . در قرارداد اولیه با چینی‌ها ، هزینه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده بود . اما بر اساس محاسبات جدید ، این رقم به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته که شامل تأمین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو نیز می‌شود . بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تأمین کند .

    مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره با شرکت راه‌آهن در این پروژه گفت : در حال حاضر ، شرکت راه‌آهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند . برای سایر بخش‌های مسیر ، سرمایه‌گذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار ، این پروژه را اجرا کنند . چنانچه ارتقای سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود ، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز خواهد بود .

    میرشفیع تأکید کرد : در حوزه تأمین ناوگان، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی داخلی اعلام کردند که قادر به تأمین نیازها به‌صورت مستقل هستند . اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملیاتی خواهد شد . برقی‌سازی این خط نه‌تنها موجب کاهش هزینه‌های بهره‌برداری خواهد شد ، بلکه مشکل تأمین لوکوموتیوهای دیزلی و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز برطرف می‌شود .

    وی در خصوص تأمین برق مورد نیاز این مسیر گفت : سرمایه‌گذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راه‌آهن برقی تهران - مشهد را تأمین کنند . این موضوع در قالب بسته‌های مشارکتی به شرکت راه‌آهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرایی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم .

    کارشناس ریلی همچنین در پایان خاطرنشان کرد : در پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تأمین کنند ، در صورت تأمین ۵۰ درصد باقی‌مانده توسط دولت ، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاهش می‌یابد .

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    در ایام اوج سفرهای نوروزی با توجه به جلساتی که با شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری داشتیم از آن‌ها خواستیم تا حداکثر ظرفیت واگن های مسافری را ، که آنهایی که برای تعمیرات سالانه و چه آنهایی که برای بازسازی سطح یک و دو متوقف بود ، برای ایام نوروز ۱۴۰۴ آماده کنند .

    |

    در برابر ۲۵ میلیون تقاضای ثبت شده در سامانه ، ۱.۵ میلیون بلیت عرضه شده است .

    |

    بازارهای جهانی از ظرفیت بالایی برای صادرات مس ایران برخوردار بوده و با توجه به ماهیت استراتژیک مس و نقش مهم آن به عنوان فلزی اساسی ، راه آهن جمهوری اسلامی ایران آماده تسهیل حمل مس تولیدی واحدهای مختلف به مبادی صادراتی کشور است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در راستای توسعه علم و فناوری در حوزه حمل‌و‌نقل کشور ، فی‌مابین «مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی» و «انجمن ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در نشست مشترک معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران و مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دو طرف در خصوص ...

    |

    نظرات کاربران