تشریح آخرین وضعیت خلیج گرگان پس از احیاء / تردد روان شناورها و رونق اقتصادی منطقه
تسهیل تردد شناورهای صیادی ، تفریحی ، انتظامی و ... همچنین اثر کاهش شوری آب خلیج از ۴۸ واحد به کمتر از ۲۵ واحد و همچنین افزایش ۳ هزار هکتاری پهنه آب خلیج گرگان از مهم ترین اثرات این پروژه است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان ضمن تشریح آخرین وضعیت خلیج گرگان و جزیره میانکاله پس از احیاء و علاجبخشی ، گفت : خوشبختانه تحقق این پروژه موجب تردد روان شناورها و اثربخشی فوقالعاده بر اقتصاد و معیشت مردم منطقه شده است .
سید محسن طیرانی درباره آخرین وضعیت احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله و تاثیر آن بر معیشت و اقتصاد مردم منطقه ، اظهار داشت : اسفند ماه ۱۴۰۰ بود که دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان صادر شد و سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به روزرسانی نقشههای میدانی ، مقدمات اجرای یکی از بزرگترین پروژههای زیست محیطی کشور را محقق کرد و در ادامه عملیات رسوببرداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان بازگردد و در نهایت طی ماهها تلاش و پیگیری مستمر دولت ، وزارت راه و شهرسازی ، سازمان بنادر و دریانوردی و مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء ، لایروبی کانالهای ارتباطی به ویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد و با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان ، موانع مسیر منتهی به اسکلههای تجاری و تفریحی مرتفع و امکان تردد ، شناورهای سبک از اسکلهها در مسیر جزیره آشوراده ، فراهم شد .
لایروبی با حجم ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعبی
وی ادامه داد : این پروژه با اعتبار اختصاص یافته ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات در نظر گرفته ، محقق شد و حجم لایروبی صورت گرفته ۱ میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعب بود و کانال با عرض ۴۴۰ متر سمت دریا و عرض ۷۰ متر سمت خلیج با دستیابی به عمق ۱.۲۰ متر و طول کانال احداثی حدود ۱۱ کیلومتر است .
سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه این پروژه با احداث ۴ دایک به مساحت حدود ۱۴۰ هکتار آغاز به کار کرد ، گفت : این پروژه در ۱۱ فاز تعریف شد که فاز ۱۰ آن لایروبی اسکله بندر ترکمن با ۱۲۶ هزار مترمکعب و دستیابی به عمق ۱ متر بود .
اثرات مثبت احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله
طیرانی درباره اثرات مثبت احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله ، عنوان کرد : تسهیل تردد شناورهای صیادی ، تفریحی ، انتظامی و ... همچنین اثر کاهش شوری آب خلیج از ۴۸ واحد به کمتر از ۲۵ واحد و همچنین افزایش ۳ هزار هکتاری پهنه آب خلیج گرگان از مهم ترین اثرات این پروژه است .
وی با اشاره به اینکه نگهداری کانال آشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، گفت : باید بتوانیم شاهد پمپاژ گردش آب به داخل خلیج باشیم و شرایط مطلوب به طور مستمر فراهم شود هر چند با مسائلی از جمله کاهش بارش باران و تاثر منفی آن روی وضعیت خلیج گرگان مواجه هستیم .
توسعه گردشگری و افزایش استفاده از شناورهای تفریحی
سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه شاهد اثربخشی فوق العاده احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله بر اقتصاد و معیشت مردم منطقه ، اظهار داشت : خوشبختانه شاهد تاثیر مطلوب احیای خلیج گرگان و علاج بخشی جزیره میانکاله بر معیشت و اقتصاد مردم منطقه و ساحل نشینان هستیم و وضعیت گردشگری دریایی ، صیادی بومیان و خرید و روش در بازارچه های بومی احداثی هستیم و رونق اقتصادی به معنای واقعی رقم خورده و تردد شناورها روان شده است .
طیرانی در پایان توضیح داد : استان گلستان با برخورداری از حدود ۱۰۰ کیلومتر طول ساحلی و ۲۰۰۰ فروند شناور صیادی ، خدماتی و تفریحی ، در جنوب شرقی دریای خزر و در همسایگی کشور ترکمنستان قرار دارد و کانالی به طول ۱۱ کیلومتر به نام کانال آشوراده جهت تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد واین امر موجب توسعه گردشگری و افزایش استفاده از شناورهای تفریحی شده است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم