در حال بارگذاری ...

نقش کریدور میانی در احیای اتصال برای تجارت اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی

کریدور میانی یک مسیر چندوجهی است که از طریق همکاری چندجانبه بین آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان و ترکیه در سال ۲۰۱۳ برای بهبود ارتباطات و تجارت شرق و غرب از طریق اوراسیا آغاز شد . این مسیر از آسیای جنوب شرقی و چین شروع می شود و از آسیای مرکزی ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان و بیشتر به اتحادیه اروپا می گذرد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، با توجه به نقش ترانزیت در تامین امنیت و جذب درآمدهای غیرنفتی در سال های اخیر کریدورهای تجاری عبوری از کشور اهمیت بیشتری یافتند .

از سویی دیگر پس از گذشت بیش از دو دهه کریدور شمال - جنوب نتوانست آنطور که پیش بینی می شد به نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت کالا موثر باشد و همچنان گره های کوری در مسیر فعال شدن این کریدور وجود دارد .

با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران در حال تسهیل ترانزیت با استفاده از فعال سازی کریدورهای تجاری جدید و نیز توسعه زیرساخت های لجستیکی خود هستند ؛ بررسی اقدامات کریدورهای رقیب و شناخت نقاط قوت و ضعف آن می تواند در استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و شناسایی تهدیدها و فرصت ها ما را در توسعه ترانزیت و فعال سازی کریدورهای تجاری عبوری از کشور یاری رساند . 

از این رو یکی از کریدورهای فعال در منطقه که می تواند الگوی مناسبی در جهت رفع خلاءهای موجود مورد ارزیابی قرار گیرد ، کریدور ترانس کاسپین یا کریدور میانی است .

کریدور میانی یک مسیر چندوجهی است که از طریق همکاری چندجانبه بین آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان و ترکیه در سال ۲۰۱۳ برای بهبود ارتباطات و تجارت شرق و غرب از طریق اوراسیا آغاز شد . این مسیر از آسیای جنوب شرقی و چین شروع می شود و از آسیای مرکزی ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان و بیشتر به اتحادیه اروپا می گذرد .

مقدمه

تشدید رقابت های ژئوپلیتیک جهانی ، کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا (EU) را وادار می کند تا برنامه های استراتژیک خود را دوباره ارزیابی کنند . جنگ روسیه و اوکراین بر چشم انداز ژئوپلیتیک تأثیر گذاشته است و پیامدهای آن به اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی کشیده شده است . تحریم های شدیدتر و اختلالات ناشی از جنگ مانع از رسیدن کالاهای اروپایی به آسیای مرکزی از طریق روسیه شده و دسترسی مستقیم آسیای مرکزی غنی از هیدروکربن به بازارهای اروپایی را کاهش داده است ، بنابراین اتحادیه اروپا به دنبال مسیرهای ترانزیتی جایگزین امن برای دور زدن است .

 

 

برای دریافت و مطالعه مقاله به قسمت فایل های ضمیمه مراجعه نمایید .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

از خرداد ماه امسال که نخستین قطار از چین وارد بندر خشک ریلی آپرین شد ، تاکنون ۳۰ قطار وارد این بندر خشک شده است . در حال هماهنگی برای توسعه این قطارها هستیم و به کشورهایی که دسترسی ریلی نداریم بار با کامیون ارسال خواهد شد .

|

این قطار سفر خود را از ۹۰۰ کیلومتری شمال مسکو آغاز کرده و با عبور از کشورهای روسیه ، قزاقستان و ترکمنستان ، از مرز «اینچه‌برون» وارد ایران شده و در مدت ۱۲ روز به بندر خشک آپرین رسیده است .

|

راه آهن اردبیل - میانه حدود ۲۰ سال است که هنوز به نتیجه نرسیده است و ما تا پایان مهرماه به ۹۴ درصدی پیشرفت فیزیکی می‌رسیم و این موضوع با صبحت هایی که با شخص استاندار شد و با پیگیری‌هایی که رییس جمهور دارند این موضوع ۲۰ ساله را در این دولت به نتیجه می‌رسانیم .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسائلی مانند حل چالش عرض ریل برای سرعت و استاندارد بار محوری ۲۵ تن برای حمل ارزان از جمله ضمانت های فنی برای موفقیت کریدور ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیشنهاد فعال‌سازی شاخه جنوبی کمربند و جاده در هفتمین فورم حمل‌ونقل و لجستیک راه ابریشم جدید در حالی از سوی مدیرعامل ...

|

نظرات کاربران