در حال بارگذاری ...
  • نقش کریدور میانی در احیای اتصال برای تجارت اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی

    کریدور میانی یک مسیر چندوجهی است که از طریق همکاری چندجانبه بین آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان و ترکیه در سال ۲۰۱۳ برای بهبود ارتباطات و تجارت شرق و غرب از طریق اوراسیا آغاز شد . این مسیر از آسیای جنوب شرقی و چین شروع می شود و از آسیای مرکزی ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان و بیشتر به اتحادیه اروپا می گذرد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با توجه به نقش ترانزیت در تامین امنیت و جذب درآمدهای غیرنفتی در سال های اخیر کریدورهای تجاری عبوری از کشور اهمیت بیشتری یافتند .

    از سویی دیگر پس از گذشت بیش از دو دهه کریدور شمال - جنوب نتوانست آنطور که پیش بینی می شد به نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت کالا موثر باشد و همچنان گره های کوری در مسیر فعال شدن این کریدور وجود دارد .

    با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران در حال تسهیل ترانزیت با استفاده از فعال سازی کریدورهای تجاری جدید و نیز توسعه زیرساخت های لجستیکی خود هستند ؛ بررسی اقدامات کریدورهای رقیب و شناخت نقاط قوت و ضعف آن می تواند در استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و شناسایی تهدیدها و فرصت ها ما را در توسعه ترانزیت و فعال سازی کریدورهای تجاری عبوری از کشور یاری رساند . 

    از این رو یکی از کریدورهای فعال در منطقه که می تواند الگوی مناسبی در جهت رفع خلاءهای موجود مورد ارزیابی قرار گیرد ، کریدور ترانس کاسپین یا کریدور میانی است .

    کریدور میانی یک مسیر چندوجهی است که از طریق همکاری چندجانبه بین آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان و ترکیه در سال ۲۰۱۳ برای بهبود ارتباطات و تجارت شرق و غرب از طریق اوراسیا آغاز شد . این مسیر از آسیای جنوب شرقی و چین شروع می شود و از آسیای مرکزی ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان و بیشتر به اتحادیه اروپا می گذرد .

    مقدمه

    تشدید رقابت های ژئوپلیتیک جهانی ، کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا (EU) را وادار می کند تا برنامه های استراتژیک خود را دوباره ارزیابی کنند . جنگ روسیه و اوکراین بر چشم انداز ژئوپلیتیک تأثیر گذاشته است و پیامدهای آن به اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی کشیده شده است . تحریم های شدیدتر و اختلالات ناشی از جنگ مانع از رسیدن کالاهای اروپایی به آسیای مرکزی از طریق روسیه شده و دسترسی مستقیم آسیای مرکزی غنی از هیدروکربن به بازارهای اروپایی را کاهش داده است ، بنابراین اتحادیه اروپا به دنبال مسیرهای ترانزیتی جایگزین امن برای دور زدن است .

     

     

    برای دریافت و مطالعه مقاله به قسمت فایل های ضمیمه مراجعه نمایید .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسیر دسترسی ایران به اروپا در چند سال اخیر به کشور ترکیه وابسته شده است . با این حال تاکنون اقدام موثری توسط مسئولان برای ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیرخانه شانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام (KazanForum) در گزارشی به بررسی چشم‌انداز کریدور شمال - ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، تسریع در ساخت راه‌آهن رشت ـ آستارا ، عامل ایجاد درآمدزایی و مقابله با تحریم‌های آمریکا است تا از این طریق به فرمایشات ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست هم اندیشی با سردبیران ، دبیران و مدیران رسانه های کشور نخستین ...

    |

    تجارت دوجانبه روسیه و عراق تا پایان سال ۲۰۲۴ تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته است .

    |

    نظرات کاربران