در حال بارگذاری ...
  • فاصله‌ی نامتقارن و حلقه‌های تجارت در کریدورهای تجاری ایران

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با توجه به گسترش ابعاد ژئوپولتیک در پیمان‌های تجاری و کریدورهای اقتصادی نگاه به مسافت بعنوان یک بعد فیزیکی جغرافیایی یا کاهش مسافت به عنوان نهاده اقتصادی نمی‌تواند مبنای الگوسازی های علمی و تصمیم گیری های سیاستی باشد .

    این مقاله در بعد تئوریک نشان می دهد در محیط نااطمینانی تغییر در مسافت به عنوان یک شوک نااطمینانی می تواند بر متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر گذار باشد و لزوما مسافت کمتر دال بر منافع بیشتر در روابط تجاری نیست .

    این مقاله به لحاظ کاربردی نشان می دهند که با وجود آنکه متوسط فاصله پایتخت ایران با کشورهای عضو شانگهای بیشتر است ولی اثر شوک نامتقارن آن بر اقتصاد کلان ایران کمتر از تجارت ایران با کشورهای عضو کریدور شمال - جنوب است که متوسط فاصله آنها از تهران کمتر است . 

     

    نویسنده : ایمان باستانی‌فر - عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان

     

    برای دانلود و مطالعه کامل مقاله ذکر شده به قسمت فایل های ضمیمه مراجعه نمایید .

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسیر دسترسی ایران به اروپا در چند سال اخیر به کشور ترکیه وابسته شده است . با این حال تاکنون اقدام موثری توسط مسئولان برای ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیرخانه شانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام (KazanForum) در گزارشی به بررسی چشم‌انداز کریدور شمال - ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، تسریع در ساخت راه‌آهن رشت ـ آستارا ، عامل ایجاد درآمدزایی و مقابله با تحریم‌های آمریکا است تا از این طریق به فرمایشات ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست هم اندیشی با سردبیران ، دبیران و مدیران رسانه های کشور نخستین ...

    |

    تجارت دوجانبه روسیه و عراق تا پایان سال ۲۰۲۴ تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته است .

    |

    نظرات کاربران