در حال بارگذاری ...

راز موفقیت کریدور رقیب
از تشکیل کمیته هماهنگی توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر تا فعالیت کنسرسیوم حمل و نقل بین المللی ترانس خزر

به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم حسین نوروز فشخامی ، ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود ، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی کریدور میانی دارد . اتصال به این کریدور می‌تواند فرصت‌های بی‌نظیری را برای توسعه اقتصادی ایران فراهم کند .

 

چکیده :

کریدور میانی ، پل ارتباطی شرق و غرب کریدور میانی یا مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر، یک مسیر ترانزیتی است که شرق آسیا و اروپا را از طریق آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی به هم متصل می‌کند . این کریدور به عنوان یک شریان حیاتی در تجارت جهانی مطرح است و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورهای منطقه ایفا می‌کند .

مزایای کریدور میانی

* کاهش هزینه‌ها : این مسیر نسبت به مسیرهای سنتی ، هزینه‌های حمل و نقل را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد .

* کاهش زمان حمل : با استفاده از این مسیر ، زمان حمل کالا بین شرق و غرب به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد .

* تنوع‌بخشی به مسیرهای تجاری : کریدور میانی به عنوان یک مسیر جایگزین برای مسیرهای سنتی، تنوع بیشتری را در مسیرهای تجاری ایجاد می‌کند.

* توسعه زیرساخت‌ها : توسعه این کریدور منجر به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در کشورهای منطقه می‌شود .

مقدمه :

یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر مورد بحث بسیاری از کارشناسان حوزه حمل و نقل و نیز مدیران و حتی مسئولین ، وزرا و روسای جمهور کشور بوده ، بحث توسعه ترانزیت و فعالیت کریدورهای ترانزیتی و در نتیجه توجه به پتانسیل درآمدهای حاصل از موقعیت ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه و حلقه اتصال حمل کالا از شرق به غرب بوده است .

بر همین اساس و با وجود موانعی همچون تحریم های اقتصادی و ضعف در زیرساخت های لجستیکی ، دیپلماسی اقتصادی با هدف توسعه صادرات و ترانزیت کالا در دستور کار قرار گرفت اما با وجود عضویت ایران در بریکس، سازمان همکاری های شانگهای و توسعه همکاری با اوراسیا ، اما شاهد اقدامات موثر در توسعه زیرساخت های لجستیکی در کشورهای همسایه و تقویت کریدورهای رقیب در آن کشورها هستیم که می تواند نقش ژئوپلتیک کشور را در سال های آتی کمرنگ تر کنند . نقشی که با توسعه اقتصادی کشورهای چین و هند و اختلالات زنجیره تامین می توانست پر رنگ تر از گذشته شود .

یکی از کریدورهای موفق در منطقه کریدور ترانس کاسپین یا کریدور میانی است که به نوعی جایگزین مسیر سنتی و تاریخی جاده ابریشم که از خاک ایران عبور می کرده است که با تحریم های روسیه در سال های اخیر با افزایش حجم ترانزیت کالا رو برو شده است . این کریدور که یک مسیر حمل و نقل چند وجهی است از روش های ترکیبی حمل ریلی و دریایی کالا را کشورهای آسیاسی میانه و چین و با عبور از کشورهای قزاقستان ، آذربایجان ، گرجستان و ترکیه به اروپا حمل می نماید که با تحریم های اقتصادی ایران و روسیه توانسته بدون رقیب به فعالیت خود ادامه دهد . اما در کنار مباحث لجستیکی و سخت افزاری این کریدور اقداماتی همچون دیجیتالاسیون و مباحث محیط زیستی را نیز در دستور کار خود قرار داده تا با کاهش هزینه حمل و زمان ؛ رقبای خود را کنار گذاشته و به یک مسیر استراتژیک تبدیل شود .

 

برای مطالعه کامل مقاله به قسمت فایل های ضمیمه مراجعه نمایید و فایل مربوطه را دانلود کنید .

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران عنوان نمود : در ۷ ماهه سال جاری ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیشنهاد فعال‌سازی شاخه جنوبی کمربند و جاده در هفتمین فورم حمل‌ونقل و لجستیک راه ابریشم جدید در حالی از سوی مدیرعامل ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در ۸ آگوست در چارچوب یک میانجیگری برای ایجاد توافق صلح بین ارمنستان و آذربایجان توانست ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست مشترک اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی و روسای کمیته های تخصصی انجمن با جعفری ناظر گمرکات ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست تخصصی با عنوان "کریدور زنگزور : از ایده تا واقعیت" به میزبانی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار گردید ...

|

نظرات کاربران