عبور اولین قطار ترانزیتی هند - افغانستان از ایران تا یک ماه آینده
حمل و نقل مانند آب جاری است و اگر مسیر خود را پیدا کند جابهجایی بار استمرار خواهد داشت کمااینکه وقتی اولین قطار افغاستان - ترکیه از مسیر ایران عبور کرد ، انتظار عبور قطارهای بعدی به این سرعت را نداشتیم اما امروز قطارهای ترکیه و افغانستان پُر میآیند و پُر برمیگردند و هر هفته این قطار در خط ترانزیتی ریلی در حال عبور است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی از تردد اولین قطار بار هند از مسیر ایران به افغانستان خبر داد و گفت : ظرف یک ماه آینده قطار ترکیبی بمبئی - بندرعباس - هرات راه اندازی میشود و اولین بار ریلی هند به افغانستان احتمالا ماه آینده از مسیر ایران عبور میکند .
جبارعلی ذاکری ، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت خط ترانزیتی خواف - هرات و میزان عبور محمولههای افغانستان از خط ریلی ایران اظهار داشت : در حال حاضر ، خط ترانزیتی خواف - هرات به سمت ترکیه فعال و قطارهای هرات یا روزنک به ترکیه فعال به طور مستمر زیر ترافیک بار ترانزیتی است و اولین قطار باری چین به روزنک هم فعال شد و پنجمین قطار چین هم به بندرعباس رسید تا بار را از مسیر ریلی به افغانستان برسد .
وی از تردد اولین قطار بار هند از مسیر ایران به افغانستان خبر داد و گفت : ظرف یک ماه آینده قطار ترکیبی بمبئی - بندرعباس - هرات راه اندازی میشود و اولین بار ریلی هند به افغانستان احتمالا ماه آینده از مسیر ایران عبور میکند . مذاکراتی که با هندیها داشتیم و و دو طرف هند و افغانستان از این مسیر استقبال کردند و پیگیریهای فعالسازی این کریدور انجام شده و همانطور که گفته شد ، در یک ماه آینده اولین قطار ترانزیتی هند از مسیر ایران عبور میکند .
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : باید توجه داشت ، حجم باری که بین افغانستان و هند جابهجا میشود قابل توجه است اما از آنجایی که مسیر جادهای کوتاهتری فعال است ، اغلب از این مسیر جادهای استفاده میشود . اما با توجه به مزایای خاص جابهجایی ریلی ، راه آهن افغانستان علاقهمند فعالسازی این کریدور ریلی است . از این رو ما هم در ایران به راهاندازی این مسیر ریلی و توسعه آن کمک میکنیم و رایزنیهایی مستمر با راه آهن افغانستان داشتیم که این مسیر ریلی افغانستان - هند را هر چه سریعتر راه اندازی کنیم .
ذاکری درباره ظرفیت خط ترانزیتی خواف - هرات اظهار داشت : حمل و نقل مانند آب جاری است و اگر مسیر خود را پیدا کند جابهجایی بار استمرار خواهد داشت کمااینکه وقتی اولین قطار افغاستان - ترکیه از مسیر ایران عبور کرد ، انتظار عبور قطارهای بعدی به این سرعت را نداشتیم اما امروز قطارهای ترکیه و افغانستان پُر میآیند و پُر برمیگردند و هر هفته این قطار در خط ترانزیتی ریلی در حال عبور است .
وی تاکید کرد : در محور سنگان به شمتیغ به روزنک محدودیت ظرفیتی برای جابهجایی بار نداریم و اعداد و ارقام ظرفیت این مسیر بالاتر از باری است که الان جابه جا میشود . حجم باری که الان جذب این مسیر شده عددی در حدود ۲۰۰ هزار است اما این به ۲ میلیون تن میرسد .
مدیرعامل راه آهن با اشاره به استقبال افغانها از مسیر ریلی ایران تاکید کرد : سه ماه گذشته با افغانها نشست مشترک داشتیم ودر این نشست اعلام کردند به شدت از این مسیر ریلی استقبال میکنند و بار اهدایی اروپایی به افغانستان هم از این مسیر عبور خواهد کرد .
وی افزود : افغانها به دنبال به توسعه روابط ریلی از طریق مرزهای زابل و میلک هستند اما هنوز مسیر ریلی در این مناطق فعال نیست و افغان ها علاقه مند هستند که با واگذاری معادن سنگی دارند که دارند، شرکتهای ایرانی در ساخت راه آهن در این مسیرها سرمایه گذاری کنند . در واقع به ازای ساخت راه آهن برای افغانستان ، سرمایه گذاران میتوانند از معادن سنگ آهن این کشور استفاده کنند و از طریق سرمایه ساخت تهاتر میشود .
ذاکری همچنین درباره فعالیت کنسرسیوم ریلی به عنوان نماینده ایران در افغانستان گفت : هیچ ابهاماتی درباره کنسرسیوم ریلی وجود ندارد و این مجموعه با قوت ترانزیت ریلی بین افغانستاون – ایران و کشورهای ثالث را انجام میدهد و علاوه بر این ، توسعه محورهای ریلی در خاک افغانستان را انجام میدهند .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم