در حال بارگذاری ...

روس‌ها معطل تملک اراضی راه‌آهن رشت - آستارا نیستند

برای ۱۶۲ کیلومتر مسیر راه آهن رشت - آستارا حدود ۳۰ کیلومتر تملک اراضی صورت گرفته و پرداخت وجه به مالکان اراضی هم انجام شده است . به صورت جدی به این موضوع می‌پردازیم و در سفر اخیر مدیرعامل شرکت ساخت به این منطقه هم دستورات لازم ارایه شد و با استانداردی هم درباره این موضوع مهم مذاکراتی انجام دادیم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت‌ گفت : در حال مذاکره هستیم که به موازات تملک اراضی ، روس‌ها به طور رسمی وارد پروژه شوند و البته تاکید می‌کنم احداث راه آهن رشت - آستارا شروع شده و در این مدت هم متوقف نبوده اما سرعت آن باید افزایش پیدا کند .

توافقنامه احداث خط آهن رشت - آستارا ، به طول ۱۶۴ کیلومتر در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ با روس‌ها به امضا رسید و طبق گفته وزیر سابق راه و شهرسازی قرار بر این بود که قرارداد تجاری و نهایی این پروژه با روس‌ها از اوایل سال ۲۰۲۴ به امضا برسد . اما با گذشت یک سال هنوز قرارداد نهایی با روس‌ها به امضا نرسیده و روسیه به صورت رسمی وارد این پروژه نشده‌ است . وزیر اقتصاد اخیرا در یک برنامه تلویزیونی اعلام آمادگی پوتین را برای فعالسازی خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری برای ۳ پروژه عمرانی از جمله راه‌آهن رشت - آستارا را بیان کرد و به گفته همتی ، پوتین از تاخیر در اجرای این پروژه از ایران گله داشت .

اما آنچه که دلیل تاخیر در ساخت اعلام شد ، مساله تملک اراضی مسیر راه‌آهن رشت - آستارا است و اینگونه اعلام شد که ورود رسمی روس‌ها معطل تملک اراضی این پروژه شده‌ است !    

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت : پیش از این اعلام کردیم که برای تملک اراضی که مهمترین قسمت مرتبط با احداث راه ‌آهن رشت - آستارا است ، با توجه به هزینه‌های روزی به چیزی حدود ۶ همت اعتبارات نیاز داریم .

وی ادامه داد : برای ۱۶۲ کیلومتر مسیر راه آهن رشت - آستارا حدود ۳۰ کیلومتر تملک اراضی صورت گرفته و پرداخت وجه به مالکان اراضی هم انجام شده است . به صورت جدی به این موضوع می‌پردازیم و در سفر اخیر مدیرعامل شرکت ساخت به این منطقه هم دستورات لازم ارایه شد و با استانداردی هم درباره این موضوع مهم مذاکراتی انجام دادیم .

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت‌و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود : در موضوع تملک اراضی کارگروه ویژه‌ای در استان تشکیل شده که به تسریع کار کمک کند چراکه فرایندهای کار مربوط به تملک اراضی بعضا زمان بر است . باید توجه داشت که در بحث تملک اراضی با مردم رو به رو هستیم بنابراین هم باید قوانین و ضوابط رعایت شود و هم ملاحظات اجتماعی در نظر بگیریم . از این رو بحث تملک اراضی یک اقدام فنی و خاصی است که نیاز به همراهی تمام دستگاه‌ها را دارد که البته هماهنگی‌های خوبی انجام شده وکار  با سرعت در حال انجام است .

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا این پروژه استراتژیک معطل موضوع تملک اراضی است و دولت نمی‌تواند ۶ همت را برای اجرای آن تامین کند ، تاکید کرد : توجه داشته باشیم که پروژه در همین اراضی تملک شده باید احداث شود و اگر این اراضی تملک نشود ، امکان ساخت پروژه وجود ندارد .         

وی گفت : ضمن اینکه در این پروژه دو موضوع وجود دارد که باید تفکیک شده از هم مورد بررسی قرار بگیرند . مساله تملک اراضی مساله اراضی بسیار مهم است اما مانع ادامه مذاکرات نشده و در کارهای مربوط به تکمیل مطالعات و هماهنگی با روس درباره قرارداد نهایی ۷۵ درصد کار حاصل شده‌است و اسنادی که برای انعقاد قرارداد نیاز است ، تامین شده‌ است . تمام موضوع قرارداد تنها به قیمت تمام شده معطوف نمی‌شود و در موضوعات دیگر پیشرفت خوبی داشتیم و هم پای تملک اراضی ، موضوعات مربوط به قرارداد هم در حال انجام است .

خطیبی ادامه داد : اعتبارات برای تامین ۶ همت وجود دارد و برنامه ریزی برای آن انجام شده و در دستور کار قرار دارد اما به هر حال در این پروژه‌ هم  مانند بسیاری از طرح‌ها و پروژ‌ه‌ها ، مشکلاتی برای تامین مالی وجود دارد که قابل انکار نیست اما در ۷ ماه گذشته توانستیم ۳۰ کیلومتر مسیر را تملک اراضی کنیم و تامین اعتبارات انجام شد .  

وی درباره مدت زمان براورد شده برای تملک اراضی راه آهن رشت - آستارا گفت : برای تملک اراضی ، برنامه ریزی یکساله انجام شده و حداکثر در  یک سال تملک اراضی انجام می‌شود .

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت‌ و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت : در حال مذاکره هستیم که به موازات تملک اراضی ، روس‌ها به طور رسمی وارد پروژه شوند و البته تاکید می‌کنم احداث راه آهن رشت - آستارا شروع شده و در این مدت هم متوقف نبوده اما سرعت آن باید افزایش پیدا کند .

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 




مطالب مرتبط

احداث ۳۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در این قانون تکلیف شده است که شامل هزار کیلومتر دوخطه کردن خطوط موجود و برقی کردن ، ۴۰۰ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال به مبادی بار و مراکز صنعتی و تجاری و احداث ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید است و وظیفه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور محسوب ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از ۱۴ مصوبه برای تکمیل شریان‌های حیاتی استان گیلان در سفر دو روزه به این ...

|

این پروژه که هدف آن کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای در مسیر اسدآباد به همدان است ، در حال حاضر یکی از پروژه‌های مهم در زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان همدان به شمار می‌رود .

|

در قالب توسعه کریدورهای ترانزیتی ، مکلف به اجرای حدود ۳۲۰۰ کیلومتر پروژه جدید هستیم . این پروژه‌ها شامل ۹ کریدور ترانزیتی ریلی به طول ۱۷ هزار کیلومتر می‌شوند که در صورت تکمیل ، ظرفیت حمل بار کشور به ۶۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت .

|

با توجه به ظرفیت‌های تخصصی و فنی در ایران ، امکان بهره‌مندی از تجارب و دانش شرکت‌های راهسازی و مهندسین مشاور ایرانی در ساخت راه‌آهن تهران - لاریجان - آمل با سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد .

|

نظرات کاربران