آخرین وضعیت راهآهن چابهار - زاهدان بررسی شد
در حال حاضر این خط آهن در محدوده ایرانشهر به خاش در بخش زیرسازی که مهمترین بخش به شمار می رود ۸۴ درصد پیشرفت دارد و پیشرفت خط آهن ایرانشهر تا نیک شهر نیز در بخش زیرسازی ۷۸ درصد است . در این بخش ۷۷ درصد تقاطع ها ، ۸۲ درصد پل کوچک ، ۷۱ درصد پل بزرگ و ۹۷ درصد تونل به اتمام رسیده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، آخرین وضعیت راهآهن چابهار - زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی و تاکید وی برای ارایه برنامه زمانبندی در اجرا و تکمیل این پروژه مهم ملی بررسی شد .
با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی ، منصور بیجار استاندار سیستان و بلوچستان ، هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ، سعید رسولی معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ، عباس خطیبی ، معاون ساخت و توسعه راهآهن ، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ، مهدی پارسی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ، سردار عابد ، سردار اکبری و رحمانی از قرارگاه خاتمالانبیا ، نشست بررسی آخرین وضعیت راه آهن چابهار - زاهدان در ساختمان دادمان برگزار شد .
طرح راهآهن چابهار - زاهدان ، با هدف توسعه ریلی شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی ، طرح توسعه سواحل مکران و ایجاد کریدور ترانزیتی شمالی - جنوبی در شرق کشور برای اتصال آسیای میانه و کشور افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی ، طرح احداث راهآهن چابهار - زاهدان به طول ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد . این طرح ریلی از بندر چابهار آغاز میشود و پس از عبور از شهرهای نیکشهر ، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان میرسد .
وزیر راه و شهرسازی در این نشست که مجریان پروژه نیز حضور داشتند بر تسریع در اجرای این خط ریلی در مسیر زاهدان - خاش تاکید کرد و از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و دیگر دست اندرکاران اجرای این پروژه خواست تا برنامه زمانبندی این خط ریلی را در مسیر زاهدان - خاش تهیه کنند تا بر اساس برنامه زمانبندی و برآوردهای مالی ، تسهیلگریهای وزارت راه و شهرسازی برای مکاتبه با رییسجمهور و سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع مالی مورد نیاز انجام شود و اجرای این پروژه سرعت یابد .
بر اساس گزارش ارایه شده در این نشست ، مشخصات فنی این پروژه تشریح شد . بر همین اساس ارزش راهآهن چابهار - زاهدان ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده است . این خط ریلی دارای ۱۷ کیلومتر تونل و ۲۰ کیلومتر پل خاص است . ۷۰ میلیون مترمکعب عملیات خاکی ، ۲.۵ میلیون مترمکعب بتنریزی ، ۹۰ هزار تن ریل برای این مسیر برنامهریزی شده است . پیشرفت فیزیکی این پروژه ۷۶ درصد ، پیشرفت ریالی ۷۴ درصد ، پیشرفت زیرسازی ۸۸ درصد ، پیشرفت ساختمانسازی ۲۸ درصد و پیشرفت روسازی نیز به ۳۰ درصد رسیده است .
به گفته عباس خطیبی در حال حاضر این خط آهن در محدوده ایرانشهر به خاش در بخش زیرسازی که مهمترین بخش به شمار می رود ۸۴ درصد پیشرفت دارد و پیشرفت خط آهن ایرانشهر تا نیک شهر نیز در بخش زیرسازی ۷۸ درصد است . در این بخش ۷۷ درصد تقاطع ها ، ۸۲ درصد پل کوچک ، ۷۱ درصد پل بزرگ و ۹۷ درصد تونل به اتمام رسیده است .
حدفاصل زاهدان - خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به افتتاح رسید . بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ؛ این طرح ریلی شامل یک ایستگاه تشکیلاتی ، ۱۴ ایستگاه مسافری و ۲۷ ایستگاه بین راهی است که ظرفیت جابهجایی ۲ میلیون نفر مسافر و ۷.۷ میلیون تن بار را فراهم خواهد کرد .
تاکنون در این طرح ۱۷ همت هزینه شده است و ارزش روز این طرح بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم