در حال بارگذاری ...
  • نیروهای متخصص و صاحبان سرمایه در حال ترک ایران هستند

    در منطقه خاورمیانه کشور ایران قابلیت چهارراه ترانزیتی بودن را دارد اما از بسیاری از تجارت‌های بین‌المللی بی‌بهره هستیم. در اطراف چهارراه اصلی بودن منطقه خاورمیانه ۱۳ کریدور دیگر شکل گرفته که مزیت‌های ژئوپلیتیکی گذشته را به مزیت‌های رقابتی تبدیل کرده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه در اطراف کشورمان به‌عنوان چهارراه اصلی منطقه خاورمیانه ۱۳ کریدور دیگر شکل گرفته که مزیت‌های ژئوپلیتیکی گذشته را به مسائل رقابتی تبدیل کرده است ، گفت : «نیروی انسانی متخصص در سرزمین ما جایگاه والایی ندارد و حقوق و مزایای درخور آنها پرداخت نمی‌شود ، در نتیجه به همراه سرمایه هر دو در حال ترک کردن ایران هستند .

    مسعود پل‌مه در نخستین همایش موضوع رویکردهای نوین به ظرفیت‌های دریایی و بندری در راستای تحقق منافع ملی با بیان اینکه اقتصاد کشور نه دولتی است و نه خصوصی یا تعاونی ، اظهار کرد : اقتصادی در کشورمان حکم فرما است که نه مجلس از آن اقتصاد چیزی می‌داند و نه بدنه دولت !

    او با اشاره به اینکه نه‌تنها تهدیدها و تحریم‌های اعمال شده بلکه ناترازی‌ها به دلیل سوء‌مدیریت و ناکارآمدی‌ها در عقب‌ماندگی کشور تاثیر حائز اهمیتی داشته‌اند ، تاکید کرد : نمی‌توانیم بگوییم بخش دولتی یا بخش خصوصی مقصر این ماجرا است ، چرا که در دو بخش کوتاهی‌هایی داشته‌ایم . ناکارآمدی بخش خصوصی از آنجا نشأت می‌گیرد که مدیران بازنشسته دولتی با همان استراتژی‌های دولتی به مدیریت بخش خصوصی راه یافته‌اند و با احترام به این افراد می‌گویم که علت ناکارآمدی بخش خصوصی همین مدیران هستند .

    دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در منطقه با عنوان چهارراه ترانزیتی اشاره و تصریح کرد : در منطقه خاورمیانه کشور ایران قابلیت چهارراه ترانزیتی بودن را دارد اما از بسیاری از تجارت‌های بین‌المللی بی‌بهره هستیم. در اطراف چهارراه اصلی بودن منطقه خاورمیانه ۱۳ کریدور دیگر شکل گرفته که مزیت‌های ژئوپلیتیکی گذشته را به مزیت‌های رقابتی تبدیل کرده است .

    از سهم سود تجارت دنیا بی‌بهره مانده‌ایم

    او یادآور شد : در سال ۱۳۳۲ در منطقه خاورمیانه قبل از شکل‌گیری ادارات دریانوردی دولتی ، تشکل لجستیکی توسط بخش خصوصی تاسیس شد و بخش خصوصی خود به ضرورت تشکیل اداره دولتی دریانوردی اصرار داشت اما امروز دو بخش دولتی و خصوصی از هم فرسنگ‌ها فاصله گرفته‌اند و به همین دلیل ، از سهم سود تجارت دنیا بی‌بهره مانده‌ایم .

    پل‌مه با اشاره به وضعیت امروز اقتصاد دریامحور گفت : موضوعات منابع انسانی ، تعرفه‌ها و وضعیت تجهیزات بندری را که بررسی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بدنه دولت هیچ اعتقادی به توسعه و اقتصاد دریامحور ندارد و به جای حمایت از بخش خصوصی با او به رقابت پرداخته است . در ایران سرمایه‌گذاران با آن حجم عظیم سرمایه‌گذاری در حوزه بندر و دریا اجازه بازاریابی ندارند و سود اندکی از فعالیت خود دریافت می‌کنند و با آن سود اندک نمی‌توانند هزینه‌های جاری خود را تامین کند .

    نیروهای متخصص و صاحبان سرمایه در حال ترک ایران هستند

    دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت : نیروی انسانی متخصص در سرزمین ما جایگاه والایی ندارد و حقوق و مزایای درخور آنها پرداخت نمی‌شود ، در نتیجه نیروی انسانی به همراه سرمایه هر دو در حال ترک کردن کشور و مهاجرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند .

    او افزود : دولت وظیفه دارد به عنوان حاکمیت بستر مناسبی برای تولید ثروت و اشتغال‌زایی برابر میان بخش خصوصی مهیا کند نه اینکه به دنبال مولفه‌های مالی هزینه – فایده باشد . این در حالی است که برای فعالیت و توسعه بخش خصوصی هزار و یک مانع وجود دارد .

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    همکاری با بخش خصوصی و استفاده از فناوری‌های نوین در توسعه زیرساخت‌ها ، از جمله دیگر اقداماتی است که چشم‌انداز روشنی برای آینده اقتصاد دریایی ایران ترسیم می‌کند . دولت چهاردهم با اجرای این برنامه‌ها ، نه تنها جایگاه ایران را در منطقه ارتقا خواهد داد ، بلکه زمینه‌ساز تحقق ...

    |

    با توجه به لزوم توسعه صنعت گردشگری و ایجاد زیرساخت مناسب به منظور بهبود اقتصاد دریامحور و امکان بهره‌برداری از بندر نخل ناخدا نیاز به احداث سه پست اسکله فلزی شناور به طول ۲۲ متر برای پهلودهی شناورها و تردد ایمن گردشگران است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست بررسی توسعه مکران و ریسک های توسعه آن به همت انجمن حمل و نقل پاک برگزار شد . در ...

    |

    تکمیل و توسعه فاز ۲ بندر چابهار با هدف افزایش ظرفیت بار در دست اقدام قرار دارد و همچنین مکان یابی بندر دیگری در منطقه مکران با هدف پشتیبانی لجستیکی در دست اقدام است تا ظرفیت های توسعه ای را شکوفا کند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، تفاهم‌نامه همکاری بین دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی کشور امضا شد ...

    |

    نظرات کاربران