انجام سه اصلاحیه در مفاد کنوانسیون مارپل
اگر کشوری این اصلاحات را نپذیرد ، مبانی قانونی ملی مناسبی در مواجهه با این شناورها وجود نخواهد داشت . ناوگان دریایی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای اجرای الزامات ضمیمه ۶ کنوانسیون مارپل ، مدیریت دادههای سوخت مصرفی خود را برای شناورهای با ظرفیت ناخالص ۴۰۰ به بالا در سفرهای خارجی ، محاسبه میکند و به دولت پرچم (سازمان بنادر و دریانوردی) اعلام میکند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل ایمنی و حفاطت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین اصلاحات کنوانسیون مارپل گفت : اخیراً سه اصلاحیه در مفاد کنوانسیون مارپل انجام است .
نادر پسنده درباره اصلاحاتی که اخیراً در مفاد کنوانسیون مارپل انجام شد ، بیان کرد : سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) در راستای هدف دستیابی به خط مشی «کشتیرانی ایمن ، دریای پاک» کنوانسیون بینالمللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از فعالیت کشتیها (مارپل - MARPOL) را در سال ۱۹۷۳ تصویب کرد .
وی افزود : این کنوانسیون با نظر به تحولات صنعت دریانوردی و کشتیسازی بینالمللی مورد بازنگری قرار میگیرد . اخیراً دو مورد اصلاحیه در خصوص الکترونیکی شدن دفتر ثبت نفت طبق ضمیمه اول مارپل در جلوگیری از آلودگی مواد نفتی و الکترونیکی شدن دفتر ثبت زباله براساس ضمیمه پنجم مارپل یا آلودگی زباله کشتیها تصویب شده است . باید این توضیح را بدهم که کشتیها دارای دفاتری هستند که در آن فعالیتهای روزانه خود را مبنی بر عدم تخلیه مواد نفتی ، زایدات و زباله در آنها ثبت میکنند .
مدیرکل ایمنی و حفاطت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت : اصلاحیه سوم در خصوص مدیریت دادههای سوخت مصرفی کشتیها است . کشتیها با محاسبه میزان سوختی که در سفر مصرف میکنند، قادر به افزایش بهرهوری و کارایی خود بوده و همچنین لازم است به کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک کنند .
وی درباره دلایل نیاز به این اصلاحات توضیح داد : کنوانسیونهای دریایی و اجرای آنها شرایط خاصی دارد و به صورت جامع، نیازمند اطلاعات عملیاتی و فنی در این زمینه است . چرا که بستر اجرای مفاد این کنوانسیونها بهواسطه حضور همه روزه و مستمر کشتیها در بنادر کشورهای دیگر است . کشتیها برای امکان تردد در بنادر مختلف جهان مستلزم داشتن دفاتر ثبت هستند و این امر بهواسطه آن در پیش گرفته شده که از کنترل ماهوی کاسته شود و کنترل اسنادی جای آن را بگیرد تا از هرگونه تأخیر در فرآیند کشتیرانی خودداری شود .
وی ادامه داد : در راستای حفاظت از محیط زیست و کاهش تخریب جنگلها ، سازمان جهانی دریانوردی تصمیم به ثبت و ورود اطلاعات توسط کشورها به شکل الکترونیک کرده است . این تصمیم به کشورها اجازه میدهد از اطلاعات موجود در دفاتر ثبت نفت و ثبت زباله به شکل الکترونیکی استفاده کنند قبلاً این دفاتر فقط به صورت کاغذی بر روی کشتی قرار داشتند .
مدیرکل ایمنی و حفاطت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد : در خصوص مدیریت دادههای سوخت کشتیها نیز باید عنوان کرد که هرگونه انجام تجارت از طریق دریا و کشتی مستلزم آن است که الزامات عموماً پذیرفته شده در سطح بینالمللی از سوی کشتیهای تحت پرچم رعایت شود . دولت نیز باید از اجرای آن اطمینان حاصل کند . مدیریت داده سوخت در واقع تلاشی برای مدیریت میزان استفاده از سوخت و بالا بردن افزایش کارایی کشتیها و در نتیجه اطلاع از میزان آلایندگی آنها است .
مدیریت دادههای انرژی را اعلام میکنیم
پسنده درباره اقدامات ایران برای افزایش کارایی انرژی طبق مفاد کنوانسیون مارپل توضیح داد : صنعت کشتیرانی ، یک صنعت بینالمللی است و کشتیها در آبهای بینالمللی تردد میکنند . انجام این فعالیت نیازمند رعایت قوانین جهانی است .
وی افزود : همچنین اگر کشوری این اصلاحات را نپذیرد ، مبانی قانونی ملی مناسبی در مواجهه با این شناورها وجود نخواهد داشت . ناوگان دریایی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای اجرای الزامات ضمیمه ۶ کنوانسیون مارپل ، مدیریت دادههای سوخت مصرفی خود را برای شناورهای با ظرفیت ناخالص ۴۰۰ به بالا در سفرهای خارجی ، محاسبه میکند و به دولت پرچم (سازمان بنادر و دریانوردی) اعلام میکند .
بر اساس اخبار منتشر شده از هشتاد و دومین اجلاس کمیته اصلی محافظت از محیط زیست دریایی قطعنامهای در ارتباط با تعیین جزایر نوسا پندیدا و جزایر گلی مترا در تنگه لومبوک به عنوان یک منطقه دریایی به خصوص حساس منتشر شده است اما به گفته مدیرکل ایمنی و حفاطت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ، اصلاحات جدید کنوانسیون مارپل به افزایش سطح مناطق حساس دریایی منتهی نشده است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم