در حال بارگذاری ...
  • تحریک رشد جمعیت و رونق اقتصادی در سواحل جنوبی کشور با توسعه کریدورهای حمل‌ونقل دریایی

    همکاری با بخش خصوصی و استفاده از فناوری‌های نوین در توسعه زیرساخت‌ها ، از جمله دیگر اقداماتی است که چشم‌انداز روشنی برای آینده اقتصاد دریایی ایران ترسیم می‌کند . دولت چهاردهم با اجرای این برنامه‌ها ، نه تنها جایگاه ایران را در منطقه ارتقا خواهد داد ، بلکه زمینه‌ساز تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی در مناطق ساحلی کشور خواهد بود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ توسعه کریدورهای حمل‌ونقل دریایی در سواحل جنوبی ایران ، به تحریک رشد جمعیت و رونق اقتصادی این مناطق کمک کرده است . دولت چهاردهم با تقویت ارتباط بنادر کلیدی به شبکه‌های حمل‌ونقل ملی و بین‌المللی ، فرصت‌های جدید اشتغال و سرمایه‌گذاری را فراهم کرده و به تحقق توسعه پایدار اقتصادی در سواحل جنوبی ایران کمک می‌کند .

    ایران با داشتن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی در شمال و جنوب و دسترسی به آب‌های آزاد ، یکی از کشور‌های با پتانسیل بالا برای توسعه اقتصاد دریامحور است . با این حال ، تنها بخش کوچکی از این ظرفیت عظیم تاکنون به بهره‌برداری رسیده است . دولت چهاردهم با طراحی برنامه‌های راهبردی و جامع ، هدف خود را استفاده حداکثری از این منابع قرار داده است و با اتکا به تجربیات ، تکنولوژی‌های روز و همکاری‌های متعدد ، در پی آن است که ایران را به یکی از کشور‌های پیشرو در حوزه اقتصاد دریایی منطقه تبدیل کند .

    برنامه‌های دولت چهاردهم نه تنها در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و بهره‌برداری از منابع انرژی متمرکز شده است ، بلکه با تأکید بر عدالت اجتماعی ، گسترش اشتغال و حفاظت از محیط‌زیست دریایی ، تلاش می‌کند تا توسعه‌ای پایدار و همه‌جانبه را در سواحل شمالی و جنوبی کشور رقم بزند .

    زیرساخت‌های کلیدی ستون فقرات توسعه دریامحور

    رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی بار‌ها بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل در سواحل جنوبی تأکید کرده‌اند . یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در دولت چهاردهم به مرحله اجرا درآمده، توسعه کریدور‌های ریلی و جاده‌ای است که مناطق محروم ساحلی را به شبکه‌های حمل‌ونقل ملی و بین‌المللی متصل می‌کند .

    به گفته وزیر راه و شهرسازی ، کریدور ریلی چابهار - سرخس که به‌عنوان یک شاهراه استراتژیک از جنوب تا شمال شرق ایران امتداد دارد ، به سرعت در حال پیشرفت است . تاکنون بیش از ۲۵ کیلومتر از ریل‌گذاری مسیر زاهدان به خاش تکمیل شده و پیش‌بینی می‌شود این پروژه ظرف یک سال آینده به بهره‌برداری برسد . علاوه بر این ، کریدور جاده‌ای چابهار - زاهدان که اخیراً افتتاح شده ، دسترسی مناطق جنوبی کشور به بازار‌های تجاری داخلی و خارجی را تسهیل کرده است .

    یکی دیگر از پروژه‌های کلیدی ، کریدور شرق به غرب است که از بندر گواتر در استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود و تا شلمچه در غرب ایران امتداد دارد . این پروژه که نقش مهمی در اتصال بنادر جنوبی ایران به بازار‌های خاورمیانه ایفا می‌کند ، در حال حاضر با سرعت در حال تکمیل است و بخشی از آن در منطقه گردشگری لیپار به بهره‌برداری رسیده است .

    بهره‌برداری از ظرفیت‌های انرژی و صنایع دریایی

    ایران به‌عنوان یکی از غنی‌ترین کشور‌های جهان در حوزه منابع انرژی ، بخش مهمی از برنامه‌های خود را به توسعه صنایع انرژی در مناطق ساحلی اختصاص داده است . در این راستا ، دولت چهاردهم با صدور مجوز برای ایجاد پالایشگاه‌های کوچک مقیاس (مینی‌فاینرها) ، به دنبال افزایش بهره‌وری و کاهش وابستگی به پالایشگاه‌های بزرگ است . این پالایشگاه‌ها که توانایی پردازش سریع و محلی سوخت را دارند، می‌توانند از طریق کاهش قاچاق سوخت ، مقابله با تحریم‌ها و تقویت اقتصاد محلی ، نقش کلیدی در رشد اقتصادی مناطق ساحلی ایفا کنند .

    همچنین، طرح بانکرینگ سوخت (سوخت‌رسانی به کشتی‌ها) از جمله اقدامات جدیدی است که توسط دولت چهاردهم مطرح شده و با استقبال نیروی دریایی همراه بوده است. این اقدام علاوه بر افزایش درآمد‌های ارزی ، موقعیت ایران را به‌عنوان یک هاب سوخت‌رسانی در منطقه تقویت خواهد کرد .

    رشد اقتصادی و جمعیت‌پذیری در سواحل جنوبی

    تحلیل داده‌های آماری نشان می‌دهد که استقرار صنایع پیشرفته در مناطق ساحلی جنوب کشور ، به‌ویژه استان‌های بوشهر و هرمزگان ، تأثیر زیادی در افزایش نرخ رشد جمعیت این مناطق داشته است . بررسی آمار مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت در این مناطق در بازه‌های زمانی مختلف به شرح زیر بوده است : در دوره ۱۳۸۵-۱۳۹۰ نرخ رشد جمعیت ۳.۲ درصد ، در دوره ۱۳۹۰-۱۳۹۵ این رقم به ۲ درصد کاهش یافته و در دوره ۱۳۹۵-۱۴۰۰ نیز به ۱.۵۹ درصد رسیده است .

    این تحلیل همچنین به رشد جمعیت چشمگیر برخی از شهرستان‌های جنوبی اشاره می‌کند که در آنها صنایع بزرگ انرژی و گاز نقش مهمی داشته است . به عنوان مثال ، کنگان با نرخ رشد جمعیت بیش از ۲۰ درصد ، جم با حدود ۶ درصد و عسلویه با حدود ۳ درصد رشد جمعیت را تجربه کرده‌اند . این داده‌ها نشان می‌دهد که تقویت زیرساخت‌ها و توسعه صنایع پیشرفته می‌تواند موجب جذب بیشتر جمعیت به این مناطق شود .

    گردشگری دریایی فرصت جدید برای اشتغال و ارزآوری

    یکی از محور‌های مهم برنامه‌های دولت ، توسعه گردشگری دریایی است . ایران با دارا بودن سواحل زیبا و جزایر متعدد در خلیج‌فارس و دریای عمان ، ظرفیت‌های بی‌نظیری برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد . در جلسات اخیر دولت ، پیشنهاد‌هایی نظیر ایجاد تور‌های دریایی به مناطق خاص ، از جمله قطب جنوب ، مطرح شده است . این طرح‌ها می‌توانند علاوه بر ارزآوری ، به توسعه زیرساخت‌های گردشگری و اشتغال‌زایی در مناطق ساحلی کمک کنند .

    استاندارد‌های زیست‌محیطی رکن توسعه پایدار

    دولت با آگاهی از اهمیت حفاظت از محیط‌زیست دریایی ، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه اتخاذ کرده است . رئیس‌جمهور در جلسات متعدد بر رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی در ساخت نیروگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی تأکید کرده است . این تأسیسات باید در فاصله‌ای مناسب از مناطق مسکونی ساخته شوند تا خطر آلودگی محیطی کاهش یابد .

    علاوه بر این ، برنامه‌های پاک‌سازی مناطق ساحلی ، مدیریت پسماند‌های صنعتی و حفاظت از اکوسیستم‌های دریایی در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفته است . این اقدامات تضمین می‌کنند که توسعه اقتصادی با حفظ منابع طبیعی و سلامت محیط‌زیست همراه باشد .

    چشم‌انداز آینده حرکت به سوی شکوفایی ملی

    برنامه‌های دولت برای توسعه دریامحور با تکیه بر مطالعات علمی ، همکاری با دانشگاه‌ها و بهره‌گیری از مشاورین بین‌المللی تدوین شده است . این برنامه‌ها شامل بازنگری طرح‌های پیشین و طراحی پروژه‌های جدیدی است که هدف آنها رشد پایدار و متوازن در سراسر کشور است .

    همکاری با بخش خصوصی و استفاده از فناوری‌های نوین در توسعه زیرساخت‌ها ، از جمله دیگر اقداماتی است که چشم‌انداز روشنی برای آینده اقتصاد دریایی ایران ترسیم می‌کند . دولت چهاردهم با اجرای این برنامه‌ها ، نه تنها جایگاه ایران را در منطقه ارتقا خواهد داد ، بلکه زمینه‌ساز تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی در مناطق ساحلی کشور خواهد بود .

    با اقدامات گسترده دولت چهاردهم در زمینه توسعه دریامحور ، ایران در مسیر استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های دریایی خود قرار گرفته است . این برنامه‌ها ، که بر زیرساخت‌های پیشرفته، حفاظت از محیط‌زیست و گسترش عدالت اجتماعی تمرکز دارند ، می‌توانند کشور را به یکی از قطب‌های اقتصادی و تجاری منطقه تبدیل کنند. آینده‌ای که در آن ، اقتصاد دریامحور نه تنها به عنوان موتور رشد اقتصادی ، بلکه به‌عنوان ضامن توسعه پایدار و شکوفایی اجتماعی شناخته خواهد شد .

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سفر دو روزه به استان‌های گلستان و مازندران ، از بنادر ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقاء و توسعه ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بازرگانی خارجی راه‌آهن با تشریح دستاوردهای دیپلماسی ریلی دولت چهاردهم اعلام کرد : ایران در نقطه تقاطع مهم‌ترین ...

    |

    در گذشته تمرکز مناطق آزاد بیشتر بر فعالیت‌های تجاری بود ، اما اکنون نگاه جدیدی حاکم است ؛ ما به‌دنبال شکل‌دهی نسل هفتم مناطق آزاد با محوریت اقتصاد دیجیتال ، بهره‌وری و نوآوری هستیم . سند تحول بنیادین مناطق آزاد تدوین و مسیر قانونی خود را طی می‌کند و سند اقتصاد دیجیتال نیز ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران اعلام کرد : با آغاز فعالیت این منطقه طی پنج ماه گذشته و استقرار ساختارهای اداری و ...

    |

    نظرات کاربران