تکمیل بخشی از کریدور شمال - جنوب سیستان و بلوچستان با اتمام ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در محور زابل - زاهدان
بزرگراه زابل - زاهدان ، با تکمیل خود بهعنوان یک شاهراه ترانزیتی ، این مشکلات را برطرف میکند و امکان دسترسی سریعتر و ایمنتر به دیگر مناطق کشور و کشورهای همسایه را فراهم میآورد ، این پروژه بهویژه برای تسهیل در حمل و نقل کالا از بندر چابهار و بازارچههای مرزی اهمیت ویژهای دارد و میتواند به توسعه اقتصادی استان و کشور کمک شایانی کند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، بخشی از کریدور شمال به جنوب استان سیستان و بلوچستان با اتمام و بهره برداری کامل ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در محور زابل - زاهدان همزمان با سفر دوم رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان ، تکمیل میشود .
هم مرزی سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهرهمندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار ، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچههای مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقشآفرینی استان در تجارت ، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته ، اما راههای این خطه بهویژه مسیر چابهار - میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است .
بزرگراه زابل - زاهدان ، با تکمیل خود بهعنوان یک شاهراه ترانزیتی ، این مشکلات را برطرف میکند و امکان دسترسی سریعتر و ایمنتر به دیگر مناطق کشور و کشورهای همسایه را فراهم میآورد ، این پروژه بهویژه برای تسهیل در حمل و نقل کالا از بندر چابهار و بازارچههای مرزی اهمیت ویژهای دارد و میتواند به توسعه اقتصادی استان و کشور کمک شایانی کند .
همچنین ، با توجه به اینکه مسیر چابهار - میلک یکی از مسیرهای ترانزیتی کلیدی برای واردات و صادرات کالا به شمار میآید ، بهبود این زیرساختها موجب افزایش حجم ترانزیت کالا و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد ، در نتیجه ، این پروژه به طور مستقیم بر ارتقا کیفیت زندگی مردم سیستان و بلوچستان تأثیر مثبت خواهد داشت و میتواند به توسعه پایدار این منطقه کمک کند .
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان گفت : هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهرهمندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار ، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچههای مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت ، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راههای این خطه بهویژه محور چابهار - میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است .
مهدی پارسی افزود : یکی از نخستین و مهمترین اقدامات برای محرومیتزدایی توسعه و گسترش خدمات عمومی در استان اقدامات عمرانی به ویژه در حوزهها راهسازی و جادهسازی است که این مهم در این استان نیز همواره جز اولویتهای برنامههای توسعهای قرار داشته است . بهبود وضعیت راههای ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است زیرا باعث تسریع حمل و نقل جادهای و ارتباط تجاری - ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان میشود .
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به بزرگراه زابل- زاهدان گفت : عملیات اجرایی این پروژه مهم راه سازی استان به طول ۲۰۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۵ در قالب ۷ قطعه آغاز و به مرور قطعات آن به مناقصه گذاشته شد . اگر چنانچه عملیات ساخت و تکمیل این بزرگراه را در مدت ۱۸ سال در سه بازه ۶ ساله در نظر بگیریم در ۶ سال اول ۳۴ کیلومتر، ۶ سال دوم ۵۹ کیلومتر و در ۶ سال سوم ۱۰۷ کیلومتر آن به اتمام رسید .
پارسی تصریح کرد : اعداد و ارقام ذکر شده موید این نکته است که روند اجرای و سرعت بخشیدن به این پروژه در ۶ سال پایانی بود بهطوری که ۱۰۷ کیلومتر آن در این مدت به سرانجام رسید . این پروژه با همت مسئولین و تلاش ویژه عوامل اجرایی در چند سال اخیر با وجود طوفانهای ۱۸۰ روزه ، دمای بالای ۵۰ درجه و کمبود منابع آبی و همچنین سرمای استخوان سوز زمستان در دیماه جاری به اتمام رسید .
وی افزود : حدود هفت میلیون متر مکعب عملیات خاکی و روسازی ، ۷۰۰ هزار تن آسفالت ، ۳۱۰ دستگاه پل و ۲ پل بزرگ نهراب و شیله عملیات اجرا شده در این پروژه مهم راهسازی استان بوده است .
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت : اعتبار هزینه شده در این پروژه ۲.۵ همت معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ارزش روز این بزرگراه حدود هفت همت معادل هفت هزار میلیارد تومان است که در سفر دوم رئیس جمهور به استان در هفته جاری به بهره برداری میرسد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم