توان ساخت سالانه ۵۰۰ کیلومتر آزادراه وجود دارد
در حال حاضر ، این شرکت راهبر ۲۱۱ طرح و ۳۶۵ پروژه با مجموع سههزار و ۲۱۶ قرارداد است که مبلغ اولیه این قراردادها ۲۶ همت است . میانگین پیشرفت فیزیکی طرحها و پروژهها در حال حاضر ۳۵ درصد است و اعتبارات سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ همت برآورد شده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توان و ظرفیت سرمایهگذاران ایرانی و لزوم بسترسازی قانونی و عملیاتی شدن مشوقها برای سرمایهگذاران گفت : بهشرط حمایتهای قانونی و افزایش مشوقهای بخش خصوصی ، توان ساخت سالانه ۵۰۰ کیلومتر آزادراه را داریم .
هوشنگ بازوند در نشست اعضای کمیسیون تلفیق بودجه با وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی حملونقل نظام در سال ۱۳۷۹ از سوی رهبر معظم انقلاب افزود : این سیاست ها بر ایجاد نظام جامع حملونقل و توسعه شبکه حملونقل ریلی و آزادراهی با نگرش مبتنی بر آمایش سرزمین ، پدافند غیرعامل و افزایش ترانزیت بار و مسافر تاکید دارد . در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر مردمیسازی اقتصاد ، توسعه منطقه مکران و همچنین توسعه کریدورهای ترانزیتی در مشارکت با بخش خصوصی بهصورت ویژه تأکید شده است .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل ادامهداد : در حال حاضر ، این شرکت راهبر ۲۱۱ طرح و ۳۶۵ پروژه با مجموع سههزار و ۲۱۶ قرارداد است که مبلغ اولیه این قراردادها ۲۶ همت است . میانگین پیشرفت فیزیکی طرحها و پروژهها در حال حاضر ۳۵ درصد است و اعتبارات سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ همت برآورد شده است .
وی با اشاره به نیاز سههزار و ۴۰۰ همتی بودجه برای اتمام پروژههای ریلی ، بزرگراهی و آزادراهی گفت: تا پایان سال جاری ، ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی ، ۱۲۴ کیلومتر آزادراه و ۵۶۰ کیلومتر بزرگراه آماده افتتاح خواهد شد .
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه ، با اشاره به تلفات تصادفات جادهای ، بر لزوم حذف نقاط حادثهخیز تأکید کرد و افزود : یکی از بزرگترین و مهمترین اقدامات تخصصی برای حذف نقاط حادثهخیز ، افزایش کریدورهای ریلی و آزادراهی است که در این زمینه به کمک ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیازمندیم .
بازوند با اشاره به هزینههای روزافزون نگهداری و بهسازی آزادراهها و بزرگراهها گفت : عواید آزادراهی پاسخگوی هزینههای نگهداری جادهها نیست و در این خصوص به آییننامهها و بخشنامههایی برای معافیت مالیاتی سرمایهگذاران بخش خصوصی ، با حمایت و اثرگذاری نمایندگان مجلس نیاز داریم .
وی خواستار تدوین ضوابط مشخص برای حضور مردم در عرصه اقتصاد کشور از طریق طرحهای تملک داراییهای سرمایهای شد و تأکید کرد : مجلس میتواند با هدایت سرمایهگذاری بخش خصوصی، کمک بزرگی به کاهش تصادفات جادهای کند.
از دیگر درخواستهای بازوند در جلسه ، بررسی موضوع واردات ماشینآلات راهسازی و ریلی توسط سرمایهگذاران بخش خصوصی و تحقق این موضوع توسط نمایندگان مجلس بود .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ، از عملیات اجرایی ۷۶۰ کیلومتر مسیر ریلی و ۱۸۸۲ کیلومتر مسیر در دست مطالعه خبر داد و از توان مهندسان و سرمایهگذاران بومی تشکر کرد .
وی کریدور آستارا - بندرعباس را مهمترین کریدور ریلی حال حاضر کشور عنوان کرد و گفت : در حال حاضر ، در حال تکمیل ۹ کریدور ریلی مهم شامل آستارا - بندرعباس ، آستارا - چابهار ، سرخس - چابهار ، پارسآباد - بندر امام خمینی ، سرخس - مرز رازی و... هستیم .
بازوند در پایان ، با اشاره به نیاز ۵۳۰ همتی اعتبار برای اتمام کریدورهای آزادراهی گفت : به شرط حمایتهای قانونی ، توان داخلی مهندسان و سرمایهگذاران ایرانی ، امکان ساخت سالانه ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی ، آزادراهی و بزرگراهی را فراهم میکند .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم