در حال بارگذاری ...

تکمیل ۹ کریدور ریلی راهبردی در ایران با تامین ۱۰ میلیارد یورو اعتبار

در قالب توسعه کریدورهای ترانزیتی ، مکلف به اجرای حدود ۳۲۰۰ کیلومتر پروژه جدید هستیم . این پروژه‌ها شامل ۹ کریدور ترانزیتی ریلی به طول ۱۷ هزار کیلومتر می‌شوند که در صورت تکمیل ، ظرفیت حمل بار کشور به ۶۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ، از برنامه‌ریزی برای ساخت ۹ کریدور ترانزیتی ریلی به طول ۱۷ هزار کیلومتر خبر داد و تاکید کرد : این پروژه‌ها در صورت تأمین ۱۰ میلیارد یورو سرمایه و اختصاص بودجه لازم ، ظرف ۳ تا ۷ سال تکمیل خواهند شد .

عباس خطیبی در جلسه مشترک این شرکت با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به توضیح پروژه‌های ریلی در دست ساخت این شرکت پرداخت و گفت : شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل مسئول اجرای ۳۴ طرح ریلی به طول حدود ۱۰ هزار کیلومتر است که از این میزان ، ۳ هزار کیلومتر در دست احداث و ۶ هزار کیلومتر در حال مطالعه قرار دارد .

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌های توسعه‌ای کشور گفت : در قالب توسعه کریدورهای ترانزیتی ، مکلف به اجرای حدود ۳۲۰۰ کیلومتر پروژه جدید هستیم . این پروژه‌ها شامل ۹ کریدور ترانزیتی ریلی به طول ۱۷ هزار کیلومتر می‌شوند که در صورت تکمیل ، ظرفیت حمل بار کشور به ۶۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت .

خطیبی در ادامه توضیحاتی در رابطه با کریدورهای راهبردی داد :

کریدور شمال - جنوب : این مسیر شامل چهار کریدور اصلی است که از آستارا تا بندرعباس ، آستارا تا بندر امام ، آستارا تا بوشهر و آستارا تا چابهار امتداد دارد .

کریدور شرق - غرب : سه کریدور در این مسیر شامل سرخس تا مرز خسروی ، سرخس تا مرز رازی و سرخس تا چشمه ثریا می‌شوند .

کریدور سرخس - چابهار : این مسیر با طول ۲۰۴۰ کیلومتر از کشورهای CIS به آب‌های آزاد اتصال ایجاد می‌کند .

وی همچنین به پروژه‌های در دست اجرا اشاره کرد و گفت : راه‌آهن چابهار با پیشرفت ۷۵ درصدی در حال تکمیل است و اتصال رشت به آستارا نیز از پروژه‌های کلیدی برای تکمیل کریدورهای شمال - جنوب است .

خطیبی تأکید کرد : در سال‌های برنامه پنجم و ششم توسعه (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲) ، به طور متوسط ۱۹۸ کیلومتر ریل‌گذاری در سال انجام شده است . با توجه به بومی‌سازی و تولید ریل ملی ، اگر منابع مالی تأمین شود ، می‌توان سالانه حداقل ۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن احداث کرد . موقعیت ژئوپلیتیک ایران اهمیت ویژه‌ای به کریدورهای شمال - جنوب داده است ، اما برای تحقق این پروژه‌های عظیم و تکلیف قانونی ، تأمین ۱۰ میلیارد یورو و تخصیص بودجه‌های مورد نیاز ضروری است .

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 




مطالب مرتبط

این پروژه که هدف آن کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای در مسیر اسدآباد به همدان است ، در حال حاضر یکی از پروژه‌های مهم در زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان همدان به شمار می‌رود .

|

در خصوص این مشکل ، رئیس جمهور ، معاون اول و همه دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت نفت ، ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و دیگر دستگاه ها حضور دارند . همچنین وزارت امور خارجه فعالانه در این خصوص در حال پیگیری است و در چند روز آینده نتایج قطعی اعلام خواهد شد .

|

احداث ۳۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در این قانون تکلیف شده است که شامل هزار کیلومتر دوخطه کردن خطوط موجود و برقی کردن ، ۴۰۰ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال به مبادی بار و مراکز صنعتی و تجاری و احداث ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید است و وظیفه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور محسوب ...

|

با برنامه‌ریزی دقیق ، مقرر است عملیات احداث سازه‌ها و بناهای مهم تا پایان سال جاری و مسیر مستقیم این آزادراه اوایل سال آینده تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت : راه آهن چابهار - زاهدان با هدف اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور و ...

|

نظرات کاربران