ایران با کریدور خلیجفارس - دریای سیاه مزاحمت ترکیه را دور میزند
کارشناسان ژئوپلیتیکی بر این باورند که تحولات سوریه و قفقاز ، ردپای غیرمستقیمی در این تصمیم سختگیرانه و غیرقابل توجیه ترکیه دارد . مصوبه باک پر که از چندین ماه قبل اجرای آن آغاز شده ، به دلیل آن است که قیمت سوخت ایران با سایر کشورها تفاوت قابلتوجهی دارد و انگیزه اقتصادی برای قاچاق سوخت کشور را فراهم میکند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، با توجه به این که در چند سال گذشته ، مسیر دسترسی ایران به غرب در انحصار ترکیه قرار گرفته ، لازم است که راهکارهای کاهش انحصار ترکیه از جمله توسعه کریدور خلیج فارس - دریای سیاه در دستور کار قرار گیرد .
لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیونهای ترانزیتی از سوی کشور ترکیه که در روز ۸ دی ماه سال جاری اجرا شد ، تردد روزانه ۳۰۰ کامیون از مرز بازرگان را با اختلال مواجه کرده و منجر به ایجاد صف طولانی رانندگان در پشت این مرز به دلیل توقف حدودا ۱۰ روزه شده و آنها را در وضعیت سخت آبوهوایی و بدون امکانات لازم قرار داده است .
لغو معافیت مالیات بر سوخت رانندگان کامیونهای ترانزیتی ، بر این اساس است که کامیونهای ایرانی پس از ورود به ترکیه باید مالیاتی معادل ظرفیت باک سوخت خود پرداخت کنند که میزان این مالیات ، ۱۵۵ درصد مالیات ویژه مصرفکننده در ترکیه تعیین شدهاست .
طبق این قانون که رسانههای کشور ترکیه آن را براساس عمل متقابل یاد کردند ، کامیونداران به ازای هر لیتر ظرفیت باک خود (اعم از این که پر یا خالی باشد) ۲۷ لیر یا به عبارتی برای هر باک معادل ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان ، باید مالیات پرداخت کنند . این تصمیم دولت ترکیه در حالی است که دو کشور در بیست و نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در آذر ماه سال جاری ، حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری طی ۵ سال را هدفگذاری کرده بودند .
کارشناسان ژئوپلیتیکی بر این باورند که تحولات سوریه و قفقاز ، ردپای غیرمستقیمی در این تصمیم سختگیرانه و غیرقابل توجیه ترکیه دارد . مصوبه باک پر که از چندین ماه قبل اجرای آن آغاز شده ، به دلیل آن است که قیمت سوخت ایران با سایر کشورها تفاوت قابلتوجهی دارد و انگیزه اقتصادی برای قاچاق سوخت کشور را فراهم میکند .
به دنبال اجرای مصوبه باک پر برای کامیونهای ترک ، از همان زمان طرف ترکیه به وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نسبت به لغو این مصوبه برای کامیونهای ترک اقدام شود و در غیر این صورت آنها در نظر دارند که عمل متقابل انجام دهند ، اما در نهایت مذاکرات به نتیجه نرسید و مصوبه فول باک برای کامیونهای ترک از طرف شرکت نفت در مرزهای مشترک با ترکیه اجرایی شد که بر این مبنا طرف ترک نیز عمل متقابل انجام داد و معافیت مالیاتی سوخت برای کامیونهای ورودی ایرانی به ترکیه را لغو کرد .
مهدی باقری ، کارشناس حملونقل و ترانزیت عنوان کرد که کامیونهای ما نه فقط به ترکیه بار میبرند بلکه مسیر بعدی آنها اروپا میباشد و این اختلال میتواند در تجارت ایران با اتحادیه اروپا ، سنگاندازی کند و به تجارت خارجی کشور آسیب وارد کند .
باقری ادامه داد : از چندین سال گذشته هشدارهایی مبنی بر اقدامات ترکیه داده میشد . مسیرهای ایران برای دسترسی به غرب تنها از کانال ترکیه میگذشتند . مسیر سوریه و دریای مدیترانه که درگیر تحولات منطقه و حضور آمریکاییها در آن مناطق بود و خط ریلی جلفا ، در این چند ساله مورد توجه قرار نگرفت .
باقری برای حل و فصل شرایط فعلی پیشنهاد داد که در سطح مقامات دو کشور نشستی برای این موضوع برقرار شود و دو کشور به تعاملی برسند .
باقری تصریح کرد که در همکاری حملونقلی ایران و ترکیه بهتر است که بعد ریلی ضریب بیشتری بگیرد . در کنار این ، مسئولان حملونقلی کشور بازنگری ویژهای در تعاملات حملونقلی و ترانزیتی با کشور ترکیه داشته باشند و از مزایای کریدور خلیجفارس - دریایسیاه که مسیر جایگزین ایران برای دسترسی به دریایسیاه و سپس بازار اروپا است ، غافل نشوند .
ایران با همکاری هند و ارمنستان ، ابتکار منطقهای کریدور چندوجهی خلیج فارس-دریای سیاه (ITC) را در سال ۲۰۱۶ مطرح کرد که خلیج فارس و جنوب ایران را به آذربایجان و ارمنستان ، سپس بنادر پوتی و باتومی گرجستان و درنهایت به دریای سیاه متصل میکند . پس از آن ، محمولهها با استفاده از کشتی به بنادر بلغارستان و سرانجام به اتحادیه اروپا منتقل میشود .
کریدور خلیج فارس - دریای سیاه برای ایران به چند دلیل اهمیت راهبردی دارد که یکی از دلایل آن، این است که مسیر دسترسی ایران به غرب ، مدتهاست که در انحصار ترکیه قرار گرفته است و به لحاظ امنیتی و ژئوپلیتیکی ، ریسکهایی را برای کشور به دنبال دارد که حضور ایران در دریایسیاه و اتصال به کشورهای بالکان و سپس سایر کشورهای اروپایی ، جایگزین مناسبی برای این انحصار است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم