سیاست دولت بهره گیری از بخش خصوصی در توسعه دریامحور است

سیاست دولت در توسعه دریا محور با تکیه بر ظرفیت و توان بخش خصوصی و تسهیل حضور آنان در زمینه های گوناگون خواهد بود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور به همراه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از مجتمع بندری انزلی بازدید کرد و گفت : سیاست دولت در توسعه دریا محور با تکیه بر ظرفیت و توان بخش خصوصی است .
علی عبدالعلیزاده در بازدید از مجتمع بندری انزلی ، اظهار داشت : سیاست دولت تکیه کامل بر توان بخش خصوصی است که خوشبختانه در دولتهای گذشته نیز همین رویکرد دنبال شده و هم اکنون نیز در بندرانزلی شاهد سرمایهگذاری چشمگیر بخش خصوصی هستیم . ظرفیت تخلیه و بارگیری مجتمع بندری انزلی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی افزایش یافته و در سایر بنادر شمالی همچون کاسپین و امیرآباد نیز فعالیت بخش خصوصی افرایش پیدا خواهد کرد .
نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور با اشاره به بندر آستارا ، خاطرنشان کرد : این بندر خصوصی دارای مشکلاتی در بخش لایروبی و انباشت رسوبات است که اکنون لایروب در این بندر مستقر شده و بزودی عملیات لایروبی آن آغاز خواهد شد و در آینده ای نزدیک شاهد پذیرش کشتی در بندر آستارا خواهیم بود .
وی با بیان اینکه در تمام جهان بخش خصوصی عملکردی به مراتب بهتر از دولت دارد ، تصریح کرد : سیاست دولت در توسعه دریا محور با تکیه بر ظرفیت و توان بخش خصوصی و تسهیل حضور آنان در زمینه های گوناگون خواهد بود .
عبدالعلیزاده با اشاره به اینکه در اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور ، فعال کردن کریدور شمال به جنوب با قوت و جدیت پیگیری می گردد ، عنوان کرد : خوشبختانه از بندرعباس در جنوب تا بنادر انزلی ، کاسپین و امیرآباد در شمال خطوط ریلی کشیده شده است لذا این بنادر ظرفیت مناسبی برای توسعه تجارت و مناسبات اقتصادی دارند .
نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور ، ظرفیت مجتمع بندری انزلی را بسیار مناسب دانست و گفت : این بندر هم اکنون ظرفیت پذیرش ۱۰ میلیون تن کالا در سال را دارد و به خوبی فعالیت های تجاری خود را انجام می دهد.
وی ادامه داد : با افزودن ظرفیت بندر امیرآباد و کاسپین به بندرانزلی شاید بتوان برای سال ۲۰۲۵ به کشور روسیه اعلام کرد بنادر ایران در کرانه خزر ظرفیت تخلیه و بارگیری نزدیک به ۲۰ میلیون تن کالا را دارند و این شرایط فراهم است که کالاها از طریق حمل و نقل ترکیبی به بندرعباس منتقل شده و از طریق کشتی به مقصد نهایی ارسال شود و برای نخستین بار کریدور شمال - جنوب فعال و بهرهبرداری از آن آغاز شود .
عبدالعلیزاده با بیان اینکه در این مسیر ، نقاط ضعف حمل ونقل ترکیبی راهآهن ، بنادر ، کشتیرانی ، ترانزیت و نظایر آن برای نخستین بار آزمایش خواهد شد ، تاکید کرد : جابجایی و انتقال این ۲۰ میلیون تن کالا نقاط ضعف را مشخص میکند تا برای رفع آن اقدام کنیم .
نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور با اشاره به اینکه در سیاست توسعه دریامحور این مسائل باید به طور جدی دنبال شود تا در پایان ۲۰۲۵ و آغاز ۲۰۲۶ بتوانیم ۴۰ میلیون تن بار روسیه را تحویل گرفته و به خلیج فارس و دریای عمان منتقل کنیم ، بیان داشت : این امر میتواند یک اقدام بزرگ برای کشور باشد و اشتغال و درآمدزایی خوبی در بخش ترانزیت ایجاد کند و آغاز بهرهبرداری از راهبرد جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران باشد . سیاست توسعه دریا محور گام بلندی است که امسال برای نخستین بار برداشته شد و امیدواریم بتوانیم در این قدم عملکرد موفقی داشته باشیم .
عبدالعلیزاده هدف از سفر به گیلان را کنترل و ارزیابی آمادگیهای بنادر و سایر زیرساخت های موجود در راستای توسعه اقتصاد دریامحور اعلام و گفت: نتیجه این ارزیابی برای برنامهریزی به رییس جمهور ارائه خواهد شد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم