در حال بارگذاری ...

اینچه‌برون ؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با انتشار یادداشتی نوشت ؛ نگاه جمهوری اسلامی ایران به شرق جهان یک امر واقعی است ، زیرا ضرورت‌های اقتصادی امروز جهان چنین نگاهی را ناگزیر می‌کند . امروز در شرق جهان ظرفیت‌های بسیاری برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد .

دو ظرفیت مهم و عمده از این قرار است : اول راه ابریشم که قرار است چین را از شرق سیاسی و اقتصادی ، به غرب سیاسی و اقتصادی جهان متصل کند . ایران در کانونی‌ترین نقطه این مسیر قرار دارد . ظرفیت دوم اتحادیه اقتصادی اوراسیا است . این اتحادیه با حضور کشورهایی چون ترکمنستان ، قزاقستان و روسیه ، بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند .

نکته اینجاست که ایران در مواجهه با این دو ظرفیت عمده ، بین‌المللی و بالقوه جهانی ، یک مزیت نسبی بسیار ویژه دارد؛ این مزیت ویژه نسبی منطقه آزاد اینچه‌برون است . کمتر کشوری را می‌توان شناخت که واجد این توانمندی ژئوپلیتیک باشد که از یک نقطه جغرافیایی ، بتواند به دو جهان اقتصادی متصل شود . اینچه‌برون همان نقطه است، مزیت ویژه‌ای که کمک می‌کند جمهوری اسلامی ایران از یک نقطه خاص ، ارتباطی ویژه با دو جهان اقتصادی و تجاری بین‌المللی پیدا کند .

منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون با قرارگرفتن در شمال‌شرقی ایران ، نقطه اتصال کشور به این دو فرصت جهانی است . با اینکه اینچه‌برون با قرارگرفتن در مجاورت یا مسیر کریدورهای مهم بین‌المللی ، میان مناطق آزاد جایگاه خاصی در این زمینه دارد ، اما صرف واقع شدن در این موقعیت جغرافیایی به تنهایی نمی‌تواند باعث بالفعل شدن این مزیت‌های بالقوه شود . اینچه‌برون امروز بیشتر یک منطقه جغرافیایی است که به طور طبیعی در مسیر راه ابریشم قرار گرفته ، یا به طور طبیعی راه ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است . این مزیت جغرافیایی در صورتی به یک ظرفیت اقتصادی و تجاری با جایگاه بین‌المللی تبدیل خواهد شد که تدابیر ویژه‌ای برای ارتقا آن اندیشیده شود . به‌تازگی گمرک منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون افتتاح شد . این اتفاق گامی به پیش است ، اما به معنای رسیدن به مقصد نیست .

اینچه‌برون ظرفیت آن را دارد که ترانزیت و لجستیک در آن به طور ویژه دنبال شود . ترانزیت و لجستیک به این معنی که می‌توان با تدابیر ، سیاست‌ها و سیاستگذاری‌ها اینچه‌برون را به نقطه مرکزی زنجیره ارزش و تأمین ، تولید و توزیع کالا در این منطقه از جهان تبدیل کرد .

لازمه این امر و ضرورت‌های دستیابی به این جایگاه ، دو رویکرد یا دو اقدام ویژه است ؛ اولین اقدام به حکمرانی باز‌می‌گردد . در حوزه حکمرانی ، دیپلماسی اقتصادی به طور ویژه نیازمند کار جدی است. همچنین بخش‌های مختلف نظام حکمرانی ، اعم از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم و بخش‌های مختلف دولت باید در یک همکاری بلندمدت ، دست به دست هم دهند تا مزیت‌های قانونی مفید و جذاب برای این منطقه ایجاد شود . هدف از ایجاد این مزیت‌ها ، ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برای فعالیت و حضور در این منطقه است . دومین رویکرد به فعالان اقتصادی یا بخش خصوصی ایران بازمی‌گردد که باید نگاهی صادرات‌محور و تولیداتی با هدف صادرات و حضور در بازارهای شرق جهان را در دستورکار خود قرار دهند .

حذف زوائد بوروکراسی ، جذاب‌کردن فعالیت در منطقه آزاد اینچه‌برون ، تعریف مزیت‌های قانونی و ایجاد ظرفیت‌های زیرساختی ، کاری است که بخش دولتی به‌ویژه سازمان مربوطه با همکاری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد باید دنبال کند که قطعاً دنبال خواهد کرد . اما این رویکرد یا تلاش ، بدون نگاه جهانی و صادرات‌محور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کامیاب نخواهد بود . به طور خلاصه ، دروازه ایران به شرق جهان ، یعنی به راه ابریشم و بازار بزرگ اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، اکنون در اختیار ماست . این دروازه منطقه آزاد اینچه‌برون است . ظرفیت و فرصت کار ملی و تاریخی مهیاست . اما برای بهره‌مندی حداکثری از این ظرفیت و فرصت باید از تجربه‌های گذشته درس گرفت ، اقتضائات امروز ایران و جهان را شناخت و برپایه چشم‌اندازهای کلان پیش رو مسیر حرکت را ترسیم کرد . این یعنی ، همه بخش‌هایی که با منطقه آزاد اینچه‌برون مرتبط هستند اعم از مسئولان ، تصمیم‌سازان ، قانونگذاران و فعالان اقتصادی ، باید به این منطقه نگاهی ملی با افقی بین‌المللی داشته باشند .

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، استان گلستان با ظرفیت‌های مهمی از جمله مرز مشترک با ترکمنستان ، خط ریلی مستقیم به قزاقستان و منطقه آزاد تجاری - صنعتی ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، حجم پروژه‌های زیرساختی «راه ابریشم» از سال ۲۰۱۸ تاکنون حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است . با این وصف به این ترتیب به نظر ...

|

این قطار سفر خود را از ۹۰۰ کیلومتری شمال مسکو آغاز کرده و با عبور از کشورهای روسیه ، قزاقستان و ترکمنستان ، از مرز «اینچه‌برون» وارد ایران شده و در مدت ۱۲ روز به بندر خشک آپرین رسیده است .

|

گمرک ایران آمادگی هرگونه رفع موانع گمرکی و تسهیل فرایند انجام تشریفات گمرکی با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را دارد و دیدارهای مشترک هیئت‌های فنی گامی مهم برای دستیابی به اهداف اقتصادی این اتحادیه به شمار می‌رود .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا که موافقت‌نامه تجارت آزاد را از ۲۵ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ اجرایی و ...

|

نظرات کاربران