تلاش برای پایهگذاری قوانین هوانوردی آسیایی
قاره آسیا اقتصادی بزرگ دارد و بازیگران مهمی همچون چین ، هند ، سنگاپور ، مالزی ، روسیه و ایران در آن حضور دارند . یکی از مسائلی که دنبال میکنیم ، پایهگذاری راهاندازی قوانین هوانوردی آسیا است که در صورت تحقق آن ، حتی میتوان یک شرکت هواپیمایی مشترک نظیر بوئینگ و ایرباس ایجاد کرد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از تلاش کشورهای آسیایی برای پایهگذاری قوانین هوانوردی آسیا و خاتمه دادن به انحصار آمریکا و اروپا در این زمینه خبر داد .
حسین پورفرزانه با اشاره به تقویت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو بریکس و شانگهای افزود : تا سالها همه کشورها از قوانین هوانوردی آمریکا تبعیت میکردند که منجر به تقویت و رشد بوئینگ (شرکت هواپیماسازی آمریکا) شد .
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اروپا از ۲۰ سال پیش تصمیم به راهاندازی قوانین هوانوردی این اتحادیه گرفت که سبب توسعه شرکت ایرباس شد ، ادامه داد : این موضوع در ادامه سبب شد تا اغلب کشورهای اروپایی در ساخت قطعات مختلف این هواپیما دخیل باشند و مشارکت کنند .
پورفرزانه خاطرنشانکرد : قاره آسیا اقتصادی بزرگ دارد و بازیگران مهمی همچون چین ، هند ، سنگاپور ، مالزی ، روسیه و ایران در آن حضور دارند . یکی از مسائلی که دنبال میکنیم ، پایهگذاری راهاندازی قوانین هوانوردی آسیا است که در صورت تحقق آن ، حتی میتوان یک شرکت هواپیمایی مشترک نظیر بوئینگ و ایرباس ایجاد کرد .
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد : در این زمینه با برخی کشورهای آسیایی گفتوگوهایی انجام شده ، مقدمات کار فراهم شده و حتی برخی اسناد آن تهیه و امضا شده است . این موضوع باید حتما به پختگی لازم برسد و نقش و مشارکت هر کشور در آن مشخص شود ؛ در این زمینه درخواست کردیم که موضوع یاد شده در جلسات پیمانهای بریکس و شانگهای نیز مطرح شود .
پورفرزانه خاطرنشان کرد : ایران توانمندی خوبی در زمینه موتور هواپیما دارد و این موضوع مورد تایید چینیها و روسها نیز قرار گرفته است و به عنوان یک نقشآفرین در این عرصه پذیرفته شده ایم.
چین به تازگی یک هواپیمای مسافربری کاملا بومی را را در شرکت کوماک طراحی و ساخته است ؛ این هواپیمای مسافربری از بهار سال ۲۰۲۳ میلادی به صورت تجاری در خطوط هوایی داخلی چین آغاز به کار کرده است . بر اساس ادعای کوماک بیشتر قطعات هواپیمای C۹۱۹ با فناوری بومی و مطابق استانداردهای بینالمللی ساخته شده و در آینده قصد دارد به رقابت با ایرباس و بوئینگ برود.
اکنون ۱۴ فروند از این هواپیما در سه خط هوایی داخلی چین مشغول به پرواز و جابهجایی مسافر هستند . کوماک با افتتاح یک دفتر بینالمللی در سنگاپور دنبال یافتن مشتریان جهانی و باز کردن پای این هواپیمای چینی به ایرلاینهای معتبر جهانی است .
کوماک C۹۱۹ با توانایی حمل ۱۵۸ تا ۱۹۲ مسافر در مسافتهای ۴ هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر نخستین هواپیمای مسافربری بزرگ ساخت چین است. نمونه اولیه این هواپیمای مسافربری سال ۲۰۱۵ تولید شد و نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به آسمان پرید .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم