در حال بارگذاری ...
  • بیانیه پایانی دومین همایش ملی ترانزیت ؛ ایران ، دیپلماسی کریدوری در مشهد

    این بیانیه ، در راستای تأکید بر نقش ویژه ترانزیت به‌عنوان پلی میان ظرفیت‌های ملی و توسعه‌ی بین‌المللی ، از تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی دعوت می‌کند تا با همگرایی و انسجام ، مسیر رشد و شکوفایی ایران عزیز راهموار سازند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در پایان دومین همایش ملی ترانزیت ؛ ایران ، دیپلماسی کریدوری ، بیانیه ای مشتمل بر ۹ بند از سوی ابراهیم عطایی نائب رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل بین المللی خراسان رضوی ، قرائت گردید .

    متن بیانیه به شرح زیر است :

    «به نام خداوند جان و خرد»

    با حمد و سپاس به درگاه ایزد منان ، «دومین همایش ملی ترانزیت/ ایران ، دیپلماسی کریدوری» به پایان رسید . این رویداد با تأکید بر جایگاه استراتژیک ایران‌زمین به‌عنوان چهارراه بین‌المللیِ اتصال کریدورهای منطقه‌ای و جهانی ، فرصتی ارزشمند برای بازاندیشی و ارائه راهکارهای عملی در جهت بهره‌برداری از این ظرفیت بی‌نظیر فراهم آورد .

    ایران ، این سرزمین کهن و پُرافتخار ، به یُمن موقعیت راهبردی خویش ، نعمتی الهی و فرصتی بی‌بدیل را در اختیار دارد که آن را به چهارراه بین‌المللی اتصال کریدورهای منطقه‌ای و جهانی تبدیل کرده است . جایگاهی که تحقق و ایجاد آن برای سایر کشورها مستلزم هزینه‌های مالی و سیاسی هنگفت و طی نمودن مسیری طولانی خواهد بود .

    بهره‌گیری از این ظرفیت منحصربه‌فرد نه‌تنها اقتدار و سربلندی کشور راتضمین می‌کند، بلکه بسترِ تعاملات سازنده ، توسعه اقتصادی و دیپلماسی کریدوری را فراهم می‌آورد . از این‌رو ، با نقد و بررسیِ ابعاد مختلف ترانزیت دراین همایش ، موارد ذیل به‌عنوان راهبردهای حیاتی و مؤکد برای بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌های موجود ، مورد توجه قرار گرفت :

    ۱ . تفکیک وزارت راه و ترابرى با ایجاد وزارتخانه‌ای مستقل :

    با توجه به اهمیت حیاتی حمل‌ونقل در توسعه و تقویت گذرگاه‌های بین‌المللی ، تأسیس وزارتخانه‌ای تخصصی ضروری است تا تمامی برنامه‌ها وسیاست‌گذاری‌ها در این حوزه ، با تمرکز و انسجامِ بیشتری دنبال شود و زمینه بهره‌داری حداکثری از پتانسیل اقتصادی حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت و همچنین فراهم‌سازی زیرساخت‌های آن ، به مدد ایجاد نهادی توانمند در این حوزه ، فراهم آید .

    ۲ . تسریع در آغاز به کار ستاد ملی ترانزیت با اختیارات ویژه :

    برای تحقق اهداف استراتژیک ترانزیتی ، این ستاد باید به سرعت فعال شده و با اختیارات لازم به هماهنگی و نظارت بر تمامی امور مرتبط با کریدورهای بین‌المللی بپردازد .

    ۳ . فعال‌سازی دیپلماسی حمل و نقل بین‌المللی :

    وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های دیپلماتیک در کشورهای همسایه باید به‌ طور تخصصی بر گذرگاه‌های بین‌المللی تمرکز کنند و اقدامات عملیاتی و حمایتهاى حقوقى در جهت تقویت تعاملاتِ بین‌المللی را در دستور کار قرار دهند .

    ۴ . ارزیابی مستمر شاخص‌های لجستیکی :

    با شناسایی و رفع موانع لجستیکی موجود ، ارتقا شاخص‌های لجستیکی کشور به یکی از اهدافِ کلیدی سیاست‌گذاری تبدیل شود .

    ۵ . یکپارچه‌سازی سامانه‌های متعدد و موازی :

    سامانه‌های گوناگون که در مسیر ترانزیت مانع ایجاد می‌کنند ، باید به یک سیستم یکپارچه و تسهیل‌گر ، تبدیل شوند تا کارآمدی مسیرهای حمل‌ونقل افزایش یابد .

    ۶ . تمرکز بر ظرفیت‌های ناوگان ملی :

    با سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه ، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و حمایت از مالکیت شرکت‌های توانمندِ بین المللى در مسیرهای ترانزیتی، استفاده از ناوگان ملی باید در اولویت قرار بگیرد .

    ۷ . تقویت نقش بخش‌خصوصی در عرصه تصمیم‌سازی برای این حوزه :

    حضور و مشارکت مستمر بخش خصوصی در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی های حوزه‌ی حمل و نقل بین المللی ، تضمین‌کننده پویایی و بهره‌وری در حوزه ترانزیت خواهد بود .

    ۸ . ضرورت تغییر نگاه دولت در حوزه حمل‌ونقل :

    بسیار ضروری است که نگاه سیاست‌گذاری به حوزه حمل‌ونقل از رویکردهای صرفاً امنیتی به نگرشی اقتصادی و مبتنی بر حمایت از توسعه ملی تغییر یابد . تمرکز بر ظرفیت‌های عظیم اقتصادیِ این بخش می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات سازنده‌تر و بهره‌گیری شایسته‌تر از مزیت‌های جغرافیاییِ کشور به نفع اقتصاد آن شود، بی‌آنکه از اهمیت ابعاد امنیتی و راهبردی آن غافل شویم .

    ۹ . الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی و تطبیق اسناد گمرکی با استانداردهای جهانی :

    ضروری است تا اسناد حمل‌ونقل و تشریفات گمرکی کشور با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ، به‌روز رسانی و دیجیتال‌سازی شده و فرآیندهای مرتبط با آنها در راستای هم‌سویی با استانداردهای بین‌المللی ، کاهش مداخلات انسانى و افزایش بهره ورى ارتقا یابد .

    این بیانیه ، در راستای تأکید بر نقش ویژه ترانزیت به‌عنوان پلی میان ظرفیت‌های ملی و توسعه‌ی بین‌المللی ، از تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی دعوت می‌کند تا با همگرایی و انسجام ، مسیر رشد و شکوفایی ایران عزیز راهموار سازند .

    ایران ، کانون تعاملات جهانی و دیپلماسی کریدوری ، در افق سربلندی و اقتدار قرار دارد ...

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سید جلال الدین علوی سبزواری مدیرکل همکاری های اقتصادی و چند جانبه وزارت امور خارجه در دومین همایش ملی ترانزیت که به همت ...

    |

    برای رسیدن به اهداف برنامه هفتم یعنی ۴۰ میلیون تن در سال باید به ترانزیت ۳ میلیون تن در ماه برسیم که این رقم اکنون یک و نیم میلیون تن است که البته ظرفیت ما بیشتر از این رقم برآورد می‌شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، علیرضا چشم جهان کارشناس ارشد حمل و نقل و لجستیک در دومین همایش ملی ترانزیت که به همت انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، احمد زمانیان یزدی ، رئیس انجمن حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان «ایران ، دیپلماسی ...

    |

    استان خراسان رضوی به‌عنوان قطب ترانزیت کشور شناخته می‌شود و شرکت‌های این استان نقشی تاثیرگذار در این حوزه دارند . از آنجایی که کشورمان در محورهای شرق – غرب و شمال – جنوب موقعیتی ژئوپلیتیکی دارد ، نقش کریدورها در کشورمان بسیار حائز اهمیت است .

    |

    نظرات کاربران