عدم مدیریت منسجم در حملونقل بینالمللی ، بزرگترین مشکل توسعه ترانزیت کشور
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری بزرگترین مشکل توسعه ترانزیت کشور را عدم سازماندهی و مدیریت منسجم در حملونقل بینالمللی دانست و گفت : متاسفانه تا سالها اجماع نظری درباره ترانزیت در کشور وجود نداشت و ترانزیت را بستر قاچاق میدانستند ، خوشبختانه پس از سه دهه اکنون به یک اجماع نسبی رسیدهایم که ترانزیت علاوه بر مزیتهای اقتصادی ، مزایایی در زمینه امنیت و تجارت بهویژه در دوران تحریم برای ما خواهد داشت .
جواد هدایتی در دومین همایش ترانزیت با عنوان «ایران ، دیپلماسی کریدوری» با تاکید بر استفاده از موقعیت ژئوپلیتیکی کشور برای توسعه ترانزیت ، به چند نقطه عطف در توسعه ترانزیت کشور در دوران معاصر اشاره و خاطرنشان کرد : یکی از این مقاطع سال ۱۹۹۱ همزمان با فروپاشی اتحادیه شوروی بود که ترانزیت در ایران رونق جدیدی گرفت و در این فاصله قوانین و مقررات ناظر بر ترانزیت و سازوکارهای اجرایی آن به وجود آمد .
او بزرگترین مشکل توسعه ترانزیت کشور را عدم سازماندهی و مدیریت منسجم در حملونقل بینالمللی دانست و تاکید کرد : متاسفانه تا سالها اجماع نظری درباره ترانزیت در کشور وجود نداشت و ترانزیت را بستر قاچاق میدانستند ، ولی پس از سه دهه اکنون به یک اجماع نسبی رسیدهایم که علاوه بر مزیتهای اقتصادی ، ترانزیت مزایایی در زمینه امنیت و تجارت بهویژه در دوران تحریم برای ما خواهد داشت . اگر اقتصاد کشورهای منطقه به عبور از کشور ما گره بخورد ، استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران را ناگزیر خواهد کرد و منافع زیادی برای ما خواهد داشت .
او با بیان اینکه موضوعات حوزه ترانزیت در سطوح مختلف عالی کشور قابل پیگیری است ، به مقطع دیگر توسعه ترانزیت در کشور اشاره و اظهار کرد : در شروع دولت سیزدهم با توجه به دغدغههای شخص رئیسجمهور، توسعه ترانزیت و گسترش روابط ما با کشورهای همسایه اتفاق افتاد .
اهمیت تمرکز بر ظرفیتهای درونزای کشور
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری با اشاره به اینکه در سال گذشته ، حدود ۱۵ میلیون تن ترانزیت از کشور اتفاق افتاده است ، تصریح کرد : خیلی وقتها میشنویم که در منطقه کریدورهای رقیب ما در حال شکلگیری است و فضایی پیش آمده که در دنیا بهویژه در خاورمیانه همه به دنبال انتفاع حداکثری از ترانزیت هستند ، ولی ما نباید تحت تاثیر سیاهنماییها قرار بگیریم که دیگر فرصتها از دست رفته و ایران دور زده شده است چراکه تصمیم نهایی تاجر بر مبنای محاسبه هزینه ، زمان و امنیت است .
او با اشاره به روی کار آمدن رئیسجمهور جدید آمریکا ، گفت : ما در عین رصد تحولات منطقه باید بر ظرفیتهای درونزای خودمان تمرکز کنیم و مسیرهای عبوری خود را ارتقا دهیم . ضمن اینکه نوسازی ناوگان ، هوشمندسازی حملونقل و افزایش بهرهوری بنادر و پایانههای مرزی میتواند باعث رونق بیش از پیش ترانزیت شود .
تشکیل «ستاد ملی ترانزیت» بهترین راهکار رفع چالشها
هدایتی نقطه عطف سوم را برنامه هفتم توسعه کشور دانست و افزود : تقریبا در حوزه حمل و نقل مهمترین و جامعترین ظرفیتهای قانونی در حوزه گذر و ترانزیت است . چالشهای اساسی این چند دهه اخیر در این برنامه دیده شده و راهکارهایی برای رفع آن اتخاذ شده است که مهمترین آن تشکیل ستاد ملی ترانزیت و لجستیک به ریاست رئیسجمهور است . ۹ درصد تولید ناخالص کشور ما به حمل و نقل اختصاص دارد که ۹۰ درصد آن مربوط به حوزه جادهای است . بیش از ۴۰ هزار ناوگان یعنی ۱۰ درصد از ناوگان کل کشور با ۵۰ هزار راننده در زمینه ترانزیت فعالیت دارند که همه این ظرفیت متعلق به بخش خصوصی است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم