اصلاح اقتصاد صنعت هوانوردی ضروری است
اقتصاد صنعت هوایی مهمتر از موضوع تحریم قطعه یا هواپیما است و آسیب اصلی به اقتصاد این صنعت وارد شده است . تحریمها سبب پیر شدن صنعت هوایی کشور شده و اکنون متوسط عمر ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۷ سال است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا ، تعیین کننده نرخ بلیت پروازهاست ، گفت : در صنعت هوانوردی با وجود تشدید تحریمها از نظر تکنولوژیکی به مشکل بر نمیخوریم اما باید مسائل اقتصادی آن را حل کنیم که نیازمند باز معماری است .
حسین پورفرزانه در نشست خبری هشتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ، لجستیک و صنایع وابسته گفت : امروز آوردن قطعات هواپیما یا متخصصان صنعت هوایی به کشور راحتتر از حل مسائل مالی صنعت هوایی است و در این راستا نیازمند صندوقهای متمرکز هستیم .
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه مشکلات مالی سبب شده تا ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی آسیب ببینند ، ادامه داد : اقتصاد صنعت هوایی مهمتر از موضوع تحریم قطعه یا هواپیما است و آسیب اصلی به اقتصاد این صنعت وارد شده است . تحریمها سبب پیر شدن صنعت هوایی کشور شده و اکنون متوسط عمر ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۷ سال است .
رییس سازمان هواپیمایی کشور تصریح کرد : هر چند محدودیتی برای آوردن هواپیما به کشور نداریم ، اما بهرهمندی شرکتهای هواپیمایی و سرمایهگذاران از منابع مالی محدود شده است . در حالی که سرمایهگذار ایرانی با رقمی حدود چهار تا پنج میلیون دلار نقد ، هواپیمای با عمر بالای ۲۷ سال وارد میکند و پس از آن هزینههای زیادی انجام میدهد تا آن هواپیما سرپا و آماده به کار شود ، اما در خارج از کشور با همین رقم ۱۰ درصد پول یک هواپیمای ۵۰ میلیون دلاری پرداخت میشود و باید گفت تحریمها ستونهای سرمایهگذاری کشورمان را تحت فشار قرار داده است .
پورفرزانه در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص رای دیوان عدالت اداری برای نرخ بلیت پروازها ، توضیح داد : رای دیوان این مساله را به طور شفاف مشخص کرده است و تصمیم عاقلانه و عادلانهای بود .
عرضه و تقاضا ، تعیین کننده نرخ بلیت پروازها
وی خاطرنشان کرد : اقتصاد زمانی که دستوری شود ، آسیب زا خواهد شد ، معتقدیم عرضه و تقاضا باید تعیین کننده نرخ بلیت پروازها باشد و دولت نیز در این میان نظارت عالی و مسئولیت رگولاتوری داشته باشد .
این مقام مسئول ، یکی از پارامترهای تعیین کننده نرخ بلیت را سوخت هواپیما برشمرد و گفت : با توجه به نرخ فعلی سوخت ، میزان اثرگذاری آن در نرخ بلیت کمتر از ۲ درصد است و چنانچه افزایش قیمت سوخت اجرایی شود این سهم به ۱۰ تا ۱۱ درصد قیمت بلیت خواهد رسید .
تعداد هواپیماهای فعال کشور ۱۸۵ فروند است
وی تعداد هواپیماهای فعال کشور را ۱۸۵ فروند برشمرد و افزود : تعداد ۱۳۰ تا ۱۴۰ فروند هواپیما به صورت متغیر به ارائه خدمات پرواز میپردازند ، با این حال تاکید میکنم آوردن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کافی نیست و باید بتوانیم اقتصاد صنعت هوانوردی را اصلاح کنیم .
رییس سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد : واقعیت این است که افزایش نرخ دلار حدود دو تا سه دلار بر روی قیمت هر صندلی پرواز اثر میگذارد و افزایش نرخ سوخت منجر به افزایش قیمت فاحش بلیت هواپیما نمیشود . در همین ایام که ایرلاینها اجازه تعیین قیمت دارند بلیت مسیرهای مختلف را ۵٠ درصد زیر قیمت مجاز میفروشند .