در حال بارگذاری ...
  • افزایش کارایی و ارتقا بهره‌وری صنعت هوانوردی و فرودگاهی ؛ مهم‌ترین هدف مدیریت دانش

    هدف غایی ما در بحث مدیریت دانش ، تبدیل دانش پنهان(ضمنی) به دانش آشکار است و در این راستا برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی مدیریت دانش برای نمایندگان مدیریت دانش و پژوهش شرکت مورد توجه جدی قرار گرفته است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیریت دانش ، مقوله‌ای بسیار مهم است که می‌تواند امروز و فردای هر سیستمی را متحول سازد و به‌ویژه در ساختارهایی که خدمات ارائه می‌دهند ، تاثیرش دو چندان خواهد بود . این موضوع مهم و حیاتی در صنعت فرودگاهی و هوانوردی یک رویکرد انکارناپذیر است و خوشبختانه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این راه گام بر می‌دارد . 

    محمدمهدی افشاری ، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد شرکت فرودگاه‌ها در این باره معتقد است که پیاده‌سازی و اجرای کامل چرخه مدیریت دانش در بستر فناوری اطلاعات ، به‌منظور افزایش کارایی و ارتقای بهره‌وری و رضایت شغلی و بازدهی کارکنان از اهداف مدیریت دانش شرکت است .

    داشتن بینش کافی درباره هدف نهایی ، به‌یقین برای اجرای یک پروژه علمی لازم است و مراد صحرایی ، رئیس گروه مدیریت دانش فرودگاهی و هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر این موضوع و ضمن تایید نظر افشاری می‌گوید : هدف غایی ما در بحث مدیریت دانش ، تبدیل دانش پنهان(ضمنی) به دانش آشکار است و در این راستا برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی مدیریت دانش برای نمایندگان مدیریت دانش و پژوهش شرکت مورد توجه جدی قرار گرفته است .

    در حالی که مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد از برگزاری نسخیتن دوره آموزشی با عنوان "آشنایی با مفاهیم تکمیلی و نحوه شناسایی و نگارش دانش" با حضور نمایندگان دانش و پژوهش از ستاد و ادارات کل مهرآباد و فرودگاه امام خمینی (ره) خبر می‌دهد و آن را اقدامی موثر قلمداد می‌کند ، افشاری نیز این‌گونه اظهار نظر می‌کند : برگزاری یک دوره آموزشی دیگر با این عنوان به صورت ویدئو کنفرانس و در فضای مجازی در دستورکار قرار گرفت .

    صحرایی نیز در ادامه این صحبت این‍گونه نظر می‌دهد : بعد از این دو دوره آموزشی ، مرحله بعدی مربوط به سومین دوره آموزشی استخراج دانش از ذهن متخصصانی است که در حوزه مدیریت دانش فعال هستند و ما در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری آن به صورت حضوری هستیم .

    رئیس گروه مدیریت دانش فرودگاهی و هوانوردی مدیریت دانش را یک فرآیند و چرخه مهمی می‌داند که در آن اخذ دانش، طبقه‌بندی، اشتراک‌گذاری دانش و ارزیابی و بازخوردهای آن مورد توجه قرار می‌گیرد تا با آشکارسازی دانش پنهان ، آن را با ذخیره‌سازی ، طبقه‌بندی، مستندسازی و ارزیابی و به اشتراک گذاشت .

    وی این‌گونه سخنانش را ادامه می‌دهد : در واقع ، مدیریت دانش (Knowledge Managment)  تلاش برای تبدیل دانش ضمنی کارکنان به دانش صریح است ؛ به گونه‌ای که هنگام نیاز ، این دانش در اختیار افرادی که نیازمند آن هستند ، قرار گیرد تا آنها بتوانند کارهای روزمره خود را با بازدهی موثرتری انجام دهند و هدف آن ، حفظ اطلاعات حیاتی دانش و اشتراک گذاری به منظور افزایش کارایی و بهره‌وری کارکنان است .

    صحرایی سپس ادامه می‌دهد : تاکنون در حوزه مدیریت دانش کتاب‌ها و مقالات زیادی به رشته تحریر درآمده است و هر اندیشمند و صاحب‌نظری با توجه به بضاعت علمی و تخصصی و حوزه نگرش خود، آن را تعریف و طبقه‌بندی کرده و مدل‌های مختلفی نیز برای مدیریت دانش طراحی شده است . در این راستا دو  محقق ژاپنی به‌نام‌های "نوناکا" و "تاکوچی" تاثیر بسیاری بر مبانی مدیریت دانش داشته‌اند و دانش آشکار و دانش پنهان توسط نوناکا برای طرح‌ریزی نظریه یادگیری سازمانی معرفی شده که با مستندسازی به‌راحتی قابل انتقال و قابل دسترسی است .

    رئیس گروه مدیریت دانش فرودگاهی و هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان این‌که دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها به منظور اجرای فعالیت‌های مربوطه تنظیم شده است که مطابق دستورالعمل اقدامات اجرایی به عمل خواهد آمد ، خاطرنشان می‌کند : دانش پنهان(ضمنی) شامل مهارت‌ها ، ایده‌ها و تجربیاتی است که فرد به ‌صورت عملی می‌داند و آنها‌ را انجام می دهد ، ولی نمی‌تواند آن‌ را توضیح دهد یا یادداشت کند ، زیرا اغلب کارکنان از میزان برخورداری خود از این دانش بی‌اطلاع هستند .

    وی تاکید دارد : انتقال دانش پنهان یا ضمنی اغلب مستلزم تعامل و ارتباط گسترده و منظم و نزدیک با فرد دانشی است و فرآیند جذب دانش ضمنی کارکنان ازطریق همکاران با تجربه وآموزش دیده، در طول زمان یا جلسات منیتورینگ به دست می‌آید .

    صحرایی این موضوع را هم یادآور می‌شود که تاکنون مطالعات جامعی توسط شرکت نداک گستر ایرانیان به‌منظور اجرای مدیریت دانش در شرکت فرودگاه‌ها انجام شده است و با برگزاری نشست‌ها و جلسات متعددی ، درخت دانش شرکت فرودگاه‌ها شامل واحدهای ستادی و اداره کل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد ترسیم شده است تا نمایندگان مدیریت دانش و پژوهش شرکت با طی دوره آموزشی لازم ، در راستای اهداف مورد نظر با این دفتر همکاری داشته باشند .

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پروازهای مسیر نجف اشرف از فرودگاه تبریز به شش پرواز رفت و برگشت در هفته افزایش یافت .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در روزهایی که بسیاری از فرودگاه‌های کشور سرگرم خدمت‌رسانی به مسافران در روزهای پربارش اواخر فصل پاییز است ، ...

    |

    مسافران برای دریافت اطلاعات لازم از پروازها ، پیش از عزیمت به‌ فرودگاه با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی از انجام بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال پروژه بهسازی در فرودگاه تبریز خبر داد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران روز ۱۷ آذر مصادف با ۷ دسامبر ، روز جهانی هواپیمایی کشوری را به ...

    |

    نظرات کاربران