در حال بارگذاری ...
  • ایران در مسیر تبدیل شدن به هاب ترانزیت منطقه‌ای است

    کریدور شمال - جنوب نه تنها از مسیر ریلی ، بلکه از مسیر جاده‌ای و دریایی نیز عبور می‌کند . این کریدور در واقع شامل مسیرهای مختلف است که از کشورهای مختلف عبور می‌کند و نه فقط محدود به مسیر ریلی . در واقع ، ترانزیت در کریدور شمال - جنوب می‌تواند ترکیبی از حمل‌ونقل ریلی ، جاده‌ای و دریایی باشد ، اما مسیر ریلی نقش مهمی در این کریدور دارد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سرپرست مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اوج‌گیری ترانزیت کالا در کشور ، گفت : بازاریابی و ایجاد فرصت‌های جدید برای ترانزیت نقش مهمی در این روند ایفا کرده است .

    ایران با موقعیت استراتژیک خود در قلب خاورمیانه ، نقش مهمی در ترانزیت کالاها بین آسیای مرکزی ، قفقاز ، اروپا و خاور دور ایفا می‌کند . کشورمان با داشتن شبکه‌های گسترده جاده‌ای و ریلی ، یکی از کریدورهای کلیدی حمل و نقل در منطقه به شمار می‌آید . با این حال و با وجود ظرفیت‌های بالای ترانزیتی ، از جمله کریدور شمال - جنوب و مرزهای مهم ریلی مانند سرخس و اینچه‌برون ، با چالش‌هایی از جمله مشکلات لجستیکی و عدم هماهنگی در زیرساخت‌ها مواجه هستیم .

    در زمان حاضر وضعیت ناوگان کامیون کشور در مراودات تجاری با کشورهای همسایه چگونه است ؟

    در حال حاضر تجارت با همسایگان کاملا متکی بر حمل و نقل جاده ای از طریق کامیون‌ها است و اما چگونگی عملکرد آنها به نحوه ارتباط دو جانبه با کشور مقابل بستگی دارد . به‌عنوان مثال ، با برخی کشورها ترانشیپ مرزی حاکم است و در برخی‌ کامیون‌های ایرانی از مرزها عبور می کنند و وارد خاک آن کشور شوند .

    کامیون‌های ایرانی به کشورهایی مانند ترکیه یا ترکمنستان وارد می‌شوند ؟

    کامیون‌های ایرانی مشکلی برای ورود به ترکیه و ترکمنستان ندارند و ترانزیت هم از قلمرو این ۲ کشور مجاز است . اما با کشورهای دیگر مثل افغانستان یا پاکستان ، کامیون‌های ایرانی حداکثر تا اولین شهر مرزی مقابل وارد این کشورها شده ، بار را تخلیه می‌کنند و سپس به کشور برمی‌گردند .

    چرا در برخی کشورها کامیون‌ها مجبورند بار را در مرز تخلیه کنند ؟

    این مورد نیز به قوانین طرف ها و توافقات دو جانبه بستگی دارد . مثلا در عراق و اقلیم کردستان ، صادرات و واردات صرفا در مرزها صورت می گیرد .

    چرا در برخی موارد کامیون‌های ایرانی به راحتی نمی‌توانند وارد برخی کشورها شوند ؟

     ممکن است کامیون‌های خودشان به دلایل امنیتی تمایل به ورود به عمق خاک کشور مقابل را نداشته باشند و از طرف دیگر کشور مقابل هم محدودیت هایی برای ورود کامیونهای خارجی داشته باشد .

    ظرفیت جاده‌ای و ریلی کشور در بخش ترانزیت چه میزانی است ؟

    از حدود ۱۶.۵ میلیون تن بار ترانزیتی در سال ۱۴۰۲ در ایران ، تقریباً ۱۵ میلیون تن آن از طریق جاده و ۱.۵ میلیون تن دیگر از طریق ریل جابه‌جا شده .

    روند ترانزیت ریلی طی چند سال اخیر چگونه بوده است ؟

    ترانزیت ریلی در سال‌های اخیر فراز و فرود زیادی داشته است . اما به طور متوسط، حجم ترانزیت ریلی حدود ۱.۱ تا ۱.۲ میلیون تن در سال بوده است. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی به دلیل محدودیت‌های مرزی و بحران شیوه ویروس کرونا ، کاهش قابل توجهی در ترانزیت ریلی داشتیم .

    مهم‌ترین مرزهای ریلی ایران کدام‌ها هستند و چه ظرفیتی دارند ؟

    قوی‌ترین مرزهای ریلی ایران ، مرزهای سرخس و اینچه‌برون هستند . این دو مرز روزانه قادر به انتقال حدود ۴۰۰ واگن بار هستند و می‌توانند سالانه حدود ۶ تا ۷ میلیون تن بار را جابه‌جا کنند .

    قیمت‌های جهانی چه تاثیری بر ترانزیت به‌خصوص ترانزیت ریلی دارد ؟

    قیمت‌های جهانی تأثیر زیادی بر ترانزیت ریلی دارند . برای مثال ، گوگرد یکی از بارهایی بود که در ترانزیت ریلی نقش زیادی داشت . قیمت این کالا تحت تأثیر نوسانات بازار جهانی قرار دارد و در سال ۲۰۲۱ ، قیمت گوگرد به شدت کاهش پیدا کرد که باعث کاهش ترانزیت ریلی شد .

    در زمان حاضر بیشتر چه کالاهایی از ایران ترانزیت می‌شوند ؟

    فرآورده‌های نفتی به خصوص از اقلیم کردستان به ایران ترانزیت می‌شوند و از بندر امام خمینی (ره) به بازارهای جهانی صادر می‌شوند .

    چرا ترانزیت فرآورده‌های نفتی در برخی سال‌ها ممنوع شد ؟

    سال ۲۰۲۰ میلادی دولت تصمیم گرفت که ترانزیت فرآورده‌های نفتی به دلیل احتمال سوءاستفاده از قیمت‌های پایین سوخت ایران، موقتاً ممنوع شود . این تصمیم منجر به کاهش ترانزیت شد، اما بعد از مدتی این محدودیت‌ها برداشته شد .

    ترانزیت فرآورده‌های نفتی در سال‌های اخیر رشد داشته است ؟

    بله ، بعد از برداشته شدن محدودیت‌ها ، ترانزیت فرآورده‌های نفتی به طور چشمگیری افزایش یافت . این روند در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با افزایش قابل توجهی همراه بود .

    زیرساخت‌های حمل و نقل کشورمان در رشد ترانزیت نقش داشته است ؟

    بله ، زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی ایران تأثیر زیادی در رشد ترانزیت داشته است . اما به نظر می‌رسد که بازاریابی و ایجاد فرصت‌های جدید برای ترانزیت نیز نقش مهمی در این روند ایفا کرده است .

    اشاره کردید که ظرفیت ایران در زمینه ترانزیت بیشتر از آنچه که نشان داده می‌شود، است . دلیل این کم‌توجهی چیست ؟

    بله ، ظرفیت کشورمان در بخش ترانزیت بسیار بالاتر از آن چیزی است که در حال حاضر استفاده می‌شود . یکی از دلایل این امر ، به‌طور خاص ضعف در بازاریابی است . در کریدور شمال - جنوب و همکاری با کشورهایی مانند روسیه ، بازاریابی می‌تواند به این صورت باشد که تجار روسی متوجه شوند که از طریق ایران می‌تواند کالاهای خود را با هزینه و زمان کمتری به مقصد برساند . این نوع همکاری‌ها می‌تواند باعث شود که روسیه حتی حاضر به سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های ایران شود .

    آیا بازاریابی ترانزیت و محصولات ترانزیتی باید به عهده دولت باشد ؟

    خیر، اینطور نیست که بازاریابی برای ترانزیت کالاها تنها کار دولت باشد . در واقع ، این کار عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام می‌شود . چرا که بار ترانزیتی مربوط به تاجران کشور مبدا است که می‌خواهند کالاهای خود را به کشورهای دیگر ارسال کنند . دولت وظیفه دارد که از نظر قوانین و مقررات همگرایی ایجاد کند ، به‌ویژه در سطح اقتصادی ، تجاری و سیاسی با کشورهای مسیر کریدور . بنابراین ، دولت باید با ایجاد شرایط مناسب برای بخش خصوصی ، مسیرهای ترانزیتی را تسهیل کند ، اما بازاریابی و جذب بار عمدتاً وظیفه بخش خصوصی است .

    دولت باید برای جذب کالاهای روسیه به ایران مطالعاتی انجام دهد ؟

    بله ، دولت باید مطالعات دقیق‌تری انجام دهد تا مشخص شود که آیا روسیه به‌عنوان یک صادرکننده ، به‌ویژه در زمینه کالاهای فله‌ای مانند فرآورده‌های خام معدنی ، نفت ، گاز و کودهای شیمیایی ، ظرفیت لازم برای استفاده از کریدور ایران را دارد یا خیر .

    در صورتی که ظرفیت اقتصادی وجود داشته باشد ، می‌توان همکاری‌های بیشتری با روسیه در کریدور شمال - جنوب داشت . نکته مهم این است که کالاهایی که از این کشورها می‌آید ، معمولاً کالاهایی هستند که باید با حداقل زمان و هزینه از مبدا تا مقصد حمل شوند . این موارد باید در برنامه‌ریزی‌های ترانزیتی مدنظر قرار گیرد .

    چرا برخی کالاهای فله‌ای از ایران عبور نمی‌کنند ؟

    برخی کالاهای فله‌ای ، مانند زغال‌سنگ و گوگرد ، معمولاً در حجم زیاد و با هزینه کم حمل می‌شوند . برای این نوع کالاها ، سرعت اهمیت کمتری دارد اما به افزایش هزینه حمل مقاوم است. وقتی این کالاها از ایران عبور می‌کنند، فرآیندهایی مانند تخلیه و بارگیری مکرر ، تعویض بوژی و تغییر مد حمل می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش صرفه‌ در ترانزیت شود . به همین دلیل ، برخی از کالاهای خاص به دلیل این موضوع اقتصادی ، کمتر از مسیر ایران عبور می‌کنند .

    آیا تمام کالاهایی که از ایران عبور می‌کنند ، به‌طور مستقیم از طریق کریدور شمال - جنوب می‌روند ؟

    خیر ، اینطور نیست که همه کالاها از کریدور شمال-جنوب عبور کنند. کریدور شمال - جنوب شامل ۱۴ کشور ، یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی ایران است . این کریدور از هند ، ایران ، روسیه ، کشورهای قفقاز ، آسیای مرکزی ، ترکیه و عمان عبور می‌کند . اما در عمل ، برخی کالاها به‌دلیل ماهیت آنها یا اقتصاد لجستیکی ، از این مسیر عبور نمی‌کنند یا تنها در حجم‌های محدود از این کریدور استفاده می‌شود .

    چه مشکلاتی در مسیر ایران وجود دارد که مانع از ترانزیت کالاها می‌شود ؟

    یکی از مشکلات اصلی در مسیر ایران ، وجود محدودیت‌هایی است که ناشی از تحریم‌ها و مشکلات مالی است . به‌عنوان مثال ، زمانی که نام ایران در بارنامه‌های تجاری وارد می‌شود ، ممکن است برخی از بانک‌ها یا کشورها از انجام تراکنش‌های مالی یا قبول بارنامه با مسیر ایران خودداری کنند . این محدودیت‌ها بیشتر مربوط به کالاهای با ارزش بالا ، مانند کالاهای کانتینری ، است که ممکن است در مسیر ایران از لحاظ تجاری مسدود شوند . این مسائل به دلیل تحریم‌ها و ریسک‌های مالی موجود در بازارهای بین‌المللی است . کریدور شمال - جنوب نه تنها از مسیر ریلی ، بلکه از مسیر جاده‌ای و دریایی نیز عبور می‌کند . این کریدور در واقع شامل مسیرهای مختلف است که از کشورهای مختلف عبور می‌کند و نه فقط محدود به مسیر ریلی . در واقع ، ترانزیت در کریدور شمال - جنوب می‌تواند ترکیبی از حمل‌ونقل ریلی ، جاده‌ای و دریایی باشد ، اما مسیر ریلی نقش مهمی در این کریدور دارد .

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    برای رسیدن به اهداف برنامه هفتم یعنی ۴۰ میلیون تن در سال باید به ترانزیت ۳ میلیون تن در ماه برسیم که این رقم اکنون یک و نیم میلیون تن است که البته ظرفیت ما بیشتر از این رقم برآورد می‌شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با تداوم رایزنی ها و تسهیل امور ، ترانزیت جاده ای در شش ماهه نخست سال جاری ۶۱ درصد افزایش یافت .

    |

    توافق دو دولت ایران و روسیه بر تحکیم روابط است . عزم دولت ایران بر گسترش روابط با روسیه است و مصمم هستیم همکاری‌های خود را در کریدورهای شمال - جنوب و غرب - شرق و مسیرهای دریایی و بنادر گسترش دهیم . می‌توانیم توافقات بسیار مهمی با فدراسیون روسیه در تکمیل مسیر راه‌آهن‌ها و ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون اول رییس جمهوری مصوبه هیئت وزیران برای تامین ۳۲ هزار دستگاه ناوگان اتوبوس ، مینی بوس و کشنده از طریق تولید داخل و ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در دیدار فرید نصریوف سفیر ازبکستان در تهران با علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ...

    |

    نظرات کاربران