در حال بارگذاری ...
  • آسیب‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابعاد تصادفات رانندگی

    عدم رانندگی در شرایط خستگی و خواب‌آلودگی ، جلوگیری از تردد خودروهای ناایمن ، استفاده نکردن از تلفن همراه حین رانندگی ، حذف عواملی که موجب حواس‌پرتی راننده می‌شود، امتناع از رانندگی خطرناک ، عدم رانندگی بلافاصله پس از مصرف مواد مخدر ، مشروبات الکی و... نیز دیگر شاخص‌های رفتاری مؤثر در کاهش حوادث جاده‌ای هستند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسئول دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌های استان یزد با بیان اینکه تصادفات رانندگی ابعاد متعددی دارد که مهم‌ترین آن آسیب‌های اجتماعی است ، گفت : بستن کمربند ایمنی و استفاده از کلاه از جمله شاخص‌های رفتاری در رانندگی است که با تقویت و آموزش آنها می‌توان از بسیاری حوادث جلوگیری کرد .

    جواد ذاکر با اشاره به سومین یکشنبه ماه نوامبر که به روز جهانی یادمان قربانیان حوادث ترافیکی نام‌گذاری شده است ، اظهار کرد : از آنجا که وجود حتی یک متوفی هم در آمارها بسیار ناخوشایند و ابعاد ثانویه هر تصادف بسیار وسیع است ، باید برای کاهش هرچه بیشتر حوادث جاده‌ای تلاش کنیم .

    ذاکر با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی ناشی از حوادث جاده‌ای از مهم‌ترین ابعاد ایجاد شده در تصادفات هستند ، افزود : مصدومیت‌های شدید و معلولیت های ناشی از آن ، فقر اقتصادی ناشی از جان باختن سرپرست خانواده ، افسردگی ها و اختلالات روانشناسی برای از دست دادن عضوی از خانواده نیز دیگر ابعاد این موضوع هستند که باید برای کاهش آن گام برداشت .

    وی سه فاکتور انسانی ، محیطی و خودرو را از مهمترین عوامل دخیل در ایجاد تصادف برشمرد و تصریح کرد : در همین راستا برخی شاخص‌های رفتاری نیز شناخته شده است که اگر در جامعه نهادینه و تقویت شود، می‌توان آمار تصادفات و آسیب‌های ناشی از آن را تا حدود زیادی کاهش داد.

    این مسئول بستن کمربند و استفاده از کلاه ایمنی را یکی از ساده‌ترین شاخص‌های نامبرده دانست و تصریح کرد : عدم رانندگی در شرایط خستگی و خواب‌آلودگی ، جلوگیری از تردد خودروهای ناایمن ، استفاده نکردن از تلفن همراه حین رانندگی ، حذف عواملی که موجب حواس‌پرتی راننده می‌شود، امتناع از رانندگی خطرناک ، عدم رانندگی بلافاصله پس از مصرف مواد مخدر ، مشروبات الکی و... نیز دیگر شاخص‌های رفتاری مؤثر در کاهش حوادث جاده‌ای هستند .

    ذاکر با تأکید بر اهمیت آمارها و تحلیل‌های مربوطه ، اذعان کرد : با ایجاد آگاهی و افزایش درک از خطر و حذف عوامل ایجاد آن، می‌توان آمار تصادفات و شدت سوانح را به صورت چشمگیری کاهش داد . از سوی دیگر می‌توان با عملیاتی کردن رویکرد سیستم ایمن (کاربر ، خودرو و راه ایمن) توسط دستگاه‌های مربوطه و افزایش تعامل، به نتایج مطلوبی دست یافت . اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در کنار سایر دستگاه‌های عضو کمیسیون ایمنی استان تلاش دارد تا با انجام وظایف سازمانی خود ، گام مؤثری در کاهش حوادث جاده‌ای بردارد .

    وی ادامه داد : در همین راستا انجام اقداماتی همچون مرمت و نگهداری رویه راه‌ها، شناسایی و حذف نقاط پرحادثه و پیگیری احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی ، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کاربران جاده‌ای ، نظارت بر انجام معاینات فنی ناوگان حمل‌ونقل، خط‌کشی راه‌ها و نصب علائم و تجهیزات ایمنی، آشکارسازی دماغه‌ها و نقاط پرحادثه، اصلاح شیب شیروانی راه‌ها را به تناوب در طول سال در دستور کار دارد .

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    عدم توجه به جلو ، انحراف و تجاوز به چپ و تخطی از سرعت مطمئنه سه عامل اصلی تصادفات در محورهای مواصلاتی استان است .

    |

    نظارت بر مجتمع‌های خدماتی و رفاهی به صورت مستمر ؛ سالیانه ؛ فوق‌العاده و در مناسبت‌ها انجام می‌شود .

    |

    با هدف ارتقا و بهبود کنترل هوشمند و ثبت تخلفات در سطح جاده‌ها ، مجوز نصب و راه اندازی ۳۰ سامانه جدید اخذ و فرایند قانونی و جانمایی تعدادی از آن‌ها در محور جاسک - کنارک و تعدادی دیگر برای تقویت سایر محورها در حال انجام است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد از جابه‌جایی یک میلیون و ۲۳۶ هزار تن کالا ...

    |

    طرح مذکور در قالب گشت‌های مشترک به اتفاق پلیس راه استان و انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل کالا ، در کلیه محورها به خصوص در مبادی بارگیری (معادن) انجام شده است .

    |

    نظرات کاربران