قزاقستان به دنبال حمایت آلمان از مسیر کریدور میانی
کریدور میانی در مقایسه با کریدور شمالی ، مسیر تجاری سریعتر و اقتصادیتری را ارائه میکند و مسیر را تقریباً ۲۰۰۰ کیلومتر کوتاه میکند . این مسیر با حدود ۴۲۵۰ کیلومتر راه آهن و ۵۰۰ کیلومتر راه دریایی ، چین ، قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان ، دریای سیاه و ترکیه را به هم متصل می کند و در نهایت به اروپا می رسد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسیر حملونقل بینالمللی ترانس خزر (TITR) که به عنوان کریدور میانی نیز شناخته میشود ، در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و اولاف شولز ، صدراعظم فدرال آلمان در آستانه مورد توجه قرار گرفت .
قاسم جومارت توکایف ، رئیس جمهور قزاقستان ، بر پتانسیل کریدور میانی به عنوان محرک رشد اقتصادی تاکید کرد . او ابراز خوش بینی کرد که آلمان به ادغام TITR با شبکه حمل و نقل ترانس اروپایی (TEN-T) و استراتژی دروازه جهانی کمک کند .
توکایف با تاکید بر نیاز به همکاری نزدیکتر بین دو منطقه گفت : ادغام بیشتر سیستم های حمل و نقل و لجستیک آسیای مرکزی و اروپا یک کار فوری است . وی همچنین از تصمیم شرکای اروپایی برای تخصیص ۱۰ میلیارد یورو از طریق برنامه گلوبال گیت وی (Global Gateway) برای حمایت از توسعه کریدور میانی استقبال کرد .
رئیس جمهور توکایف همچنین با اشاره به چشم انداز افزایش تجارت بین قزاقستان و آلمان ، آمادگی قزاقستان را برای افزایش صادرات به آلمان در ۱۰۰ گروه کالایی به مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار اعلام کرد . علاوه بر این ، توکایف تصریح کرد که قزاقستان آماده افزایش صادرات نفت به بازار آلمان است .
در سال ۲۰۲۳ ، قزاقستان ۹۹۳ هزار تن نفت را از طریق خط لوله دروژبا به آلمان انتقال داده است . خط لوله دروژبا، یکی از طولانی ترین خطوط لوله نفت جهان ، نقشی اساسی در ظهور قزاقستان به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار نفت اروپا ایفا کرده است . در اکتبر ۲۰۲۳ ، وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد که این کشور ممکن است صادرات نفت خود به آلمان را از طریق دروژبا از ۱.۲ میلیون تن به ۲ میلیون تن در سال افزایش دهد .
کریدور میانی در مقایسه با کریدور شمالی ، مسیر تجاری سریعتر و اقتصادیتری را ارائه میکند و مسیر را تقریباً ۲۰۰۰ کیلومتر کوتاه میکند . این مسیر با حدود ۴۲۵۰ کیلومتر راه آهن و ۵۰۰ کیلومتر راه دریایی ، چین ، قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان ، دریای سیاه و ترکیه را به هم متصل می کند و در نهایت به اروپا می رسد .
انتظار می رود استفاده موثر از این کریدور فرصت های اقتصادی قابل توجهی را برای کشورهای قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی ایجاد کند و از تجارت عظیم سالانه ۶۰۰ میلیارد دلاری چین و اروپا استفاده کند . برنامه هایی برای افزایش ظرفیت این مسیر از ۶ به ۱۰ میلیون تن بار تا سال ۲۰۲۵ در حال انجام است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم