در حال بارگذاری ...

قزاقستان به دنبال حمایت آلمان از مسیر کریدور میانی

کریدور میانی در مقایسه با کریدور شمالی ، مسیر تجاری سریع‌تر و اقتصادی‌تری را ارائه می‌کند و مسیر را تقریباً ۲۰۰۰ کیلومتر کوتاه می‌کند . این مسیر با حدود ۴۲۵۰ کیلومتر راه آهن و ۵۰۰ کیلومتر راه دریایی ، چین ، قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان ، دریای سیاه و ترکیه را به هم متصل می کند و در نهایت به اروپا می رسد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر (TITR) که به عنوان کریدور میانی نیز شناخته می‌شود ، در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و اولاف شولز ، صدراعظم فدرال آلمان در آستانه مورد توجه قرار گرفت .

قاسم جومارت توکایف ، رئیس جمهور قزاقستان ، بر پتانسیل کریدور میانی به عنوان محرک رشد اقتصادی تاکید کرد . او ابراز خوش بینی کرد که آلمان به ادغام TITR با شبکه حمل و نقل ترانس اروپایی (TEN-T) و استراتژی دروازه جهانی کمک کند .

توکایف با تاکید بر نیاز به همکاری نزدیکتر بین دو منطقه گفت : ادغام بیشتر سیستم های حمل و نقل و لجستیک آسیای مرکزی و اروپا یک کار فوری است . وی همچنین از تصمیم شرکای اروپایی برای تخصیص ۱۰ میلیارد یورو از طریق برنامه گلوبال گیت وی (Global Gateway) برای حمایت از توسعه کریدور میانی استقبال کرد .

رئیس جمهور توکایف همچنین با اشاره به چشم انداز افزایش تجارت بین قزاقستان و آلمان ، آمادگی قزاقستان را برای افزایش صادرات به آلمان در ۱۰۰ گروه کالایی به مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار اعلام کرد . علاوه بر این ، توکایف تصریح کرد که قزاقستان آماده افزایش صادرات نفت به بازار آلمان است .

در سال ۲۰۲۳ ، قزاقستان ۹۹۳ هزار تن نفت را از طریق خط لوله دروژبا به آلمان انتقال داده است . خط لوله دروژبا، یکی از طولانی ترین خطوط لوله نفت جهان ، نقشی اساسی در ظهور قزاقستان به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار نفت اروپا ایفا کرده است . در اکتبر ۲۰۲۳ ، وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد که این کشور ممکن است صادرات نفت خود به آلمان را از طریق دروژبا از ۱.۲ میلیون تن به ۲ میلیون تن در سال افزایش دهد .

کریدور میانی در مقایسه با کریدور شمالی ، مسیر تجاری سریع‌تر و اقتصادی‌تری را ارائه می‌کند و مسیر را تقریباً ۲۰۰۰ کیلومتر کوتاه می‌کند . این مسیر با حدود ۴۲۵۰ کیلومتر راه آهن و ۵۰۰ کیلومتر راه دریایی ، چین ، قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان ، دریای سیاه و ترکیه را به هم متصل می کند و در نهایت به اروپا می رسد .

انتظار می رود استفاده موثر از این کریدور فرصت های اقتصادی قابل توجهی را برای کشورهای قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی ایجاد کند و از تجارت عظیم سالانه ۶۰۰ میلیارد دلاری چین و اروپا استفاده کند . برنامه هایی برای افزایش ظرفیت این مسیر از ۶ به ۱۰ میلیون تن بار تا سال ۲۰۲۵ در حال انجام است .

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیشنهاد فعال‌سازی شاخه جنوبی کمربند و جاده در هفتمین فورم حمل‌ونقل و لجستیک راه ابریشم جدید در حالی از سوی مدیرعامل ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در ۸ آگوست در چارچوب یک میانجیگری برای ایجاد توافق صلح بین ارمنستان و آذربایجان توانست ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، قزاقستان و اردن در جریان مجمع تجاری قزاقستان - اردن که در آستانه برگزار شد ، تعهد خود را برای تعمیق همکاری در تجارت ، فناوری و ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست تخصصی با عنوان "کریدور زنگزور : از ایده تا واقعیت" به میزبانی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار گردید ...

|

تهران بارها و رسما با افتتاح «کریدور زنگزور» و هرگونه نقض حاکمیت ارمنستان مخالفت کرده بود . ایران این مسیر را تهدیدی برای منافع امنیت ملی خود می‌داند ، زیرا منجر به افزایش حضور ترکیه در منطقه ، ایجاد پایگاه نظامی ناتو و مسدود شدن مسیرهای تجاری ایران به روسیه و اروپا شده و در ...

|

نظرات کاربران