در حال بارگذاری ...

وضعیت نامطلوب آسفالت‌ها ناشی از کمبود اعتبار است

ارزش راه‌ها در سال گذشته ۷هزار همت بود ، که با توجه به افزایش طول راه‌ها ، تورم و افزایش قیمت‌ها ، امروز تقریبا به عدد ۹ هزار همت رسیده‌ایم . هزینه نگهداری آسفالت در سال ۱۴۰۱ ، ۵۵۰۰ همت بود که به طور متوسط ۳۶۰ همت برای نگهداری در سال نیاز است که متاسفانه در حال حاضر با حدود ۱۰ درصد اعتبارات موردنیاز این شبکه مدیریت می‌شود که چالش جدی است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، فریدون‌ مقدس‌نژاد رئیس کمیته علمی شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر ، آسفالت و ماشین‌آلات در مراسم افتتاحیه همایش با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اظهار داشت : در بحث توسعه پایدار دو موضوع کاهش گازهای گلخانه‌ای و تراشه‌های بازیافت از نخستین اولویت‌ها هستند که در این رابطه پروژه خوبی در زنجان تعریف شده که گامی مثبت در این حوزه تلقی می‌شود.

وی بیان کرد : مورد بعدی که به عنوان یکی از معضلات در کشور نیز مطرح می‌باشد ، بارهای غیرمجاز است که به طور میانگین ۴ برابر موارد دیگر اثر تخریبی دارد . تلاش‌های خوبی برای تدوین دستورالعمل جامع در رابطه با موضوع آسفالت‌های حفاظتی که در زمان مناسب باید اجرا شوند ، در حال انجام است . تا به امروز آیین‌نامه مشخصی در این زمینه وجود نداشته که به نظر من جای تقدیر بسیار دارد .

مقدس‌نژاد سپس با اشاره به فعالیت‌های کشور در حوزه قیر و آسفالت اظهار داشت : استقرار آزمایشگاه‌های مستقر یکی از این اقدامات مهم است که باید عملکرد ازملیشگاه‌های مستقر در کارخانه‌های آسفالت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد . خوشبختانه در سطح کشور اساتید و نخبگان خوبی فعالیت دارند که می‌توان با تشکیل کمیته‌‌های فنی در برخی استان‌ها و ارتقا تعامل و مشارکت با آن‌ها ‌گام جدی در افزایش کیفیت راه‌های آسفالت در استان‌ها برداشت .

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم کنترل کیفیت قیر تصریح کرد : گاها اتفاقاتی در زمان تحویل قیر از کارخانه و ارسال به کارخانه آسفالت اتفاق میافتد که کنترل قیر در این شرایط می‌تواند بسیار اثربخش در جهت کیفیت‌سنجی قیر و در نهایت افزایش کیفیت آسفالت باشد که این موضوع صرفا از طریق تعامل با مرکز تحقیقات و سازمان‌های ذیربط رخ می‌دهد.

مقدس‌ نژاد با بیان اینکه یزد پیشتاز بهره‌گیری از فناوری نوین در افزایش کیفیت آسفالت است گفت : رتبه‌بندی کارخانجات گامی موثر و عملیاتی در این راستاست اگر بتوان کارخانجات را رتبه‌بندی کرد که این خود نیاز به حمایت بیشتر ارگان‌های ذیربط و همچنین تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان دارد .

وی سپس با تاکید بر ضرورت بکارگیری مدل‌های نوین در حوزه نگهداری آسفالت و راه بیان کرد : برای طراحی دقیق روکش ، استفاده از طراحی‌های LWD می‌تواند بسبار کارساز باشد .

رئیس کمیته علمی همایش در ادامه با اشاره به تغییر طول راه‌ها گفت : طبیعی است که با توجه به پیشرفت پروژه‌ها باید توجه جدی به موضوع نگهداری راه‌ و آسفالت داشته باشیم . در حال حاضر ۱۹۲ هزار کیلومتر آسفالت در کشور داریم که حدود ۱۱۱ هزار کیلومتر آن آسفالت روستایی است .

مقدس نژاد گفت : ارزش راه‌ها در سال گذشته ۷هزار همت بود ، که با توجه به افزایش طول راه‌ها ، تورم و افزایش قیمت‌ها ، امروز تقریبا به عدد ۹ هزار همت رسیده‌ایم . هزینه نگهداری آسفالت در سال ۱۴۰۱ ، ۵۵۰۰ همت بود که به طور متوسط ۳۶۰ همت برای نگهداری در سال نیاز است که متاسفانه در حال حاضر با حدود ۱۰ درصد اعتبارات موردنیاز این شبکه مدیریت می‌شود که چالش جدی است .

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت تعمیر هزینه‌های راه‌ها بیان کرد : طی ۶ سال گذشته ، هزینه نگهداری قیر حدود ۱۲ برابر و آسفالت ۱۴ برابر افزایش داشته‌ است ، بنابراین باید به ارزش و ساخت جاده‌ها توجه ویژه‌ای داشت .

مقدسی نژاد گفت : اولویت‌بندی پروژه‌ها بستگی به ۲ شاخص PCI و IRI برای تحلیل جاده‌ها و مدل‌های زوال و تحلیل، هزینه چرخه عمر و براساس مدل‌های اضمحلال و روش‌های بهینه‌سازی است که براساس آن می‌توان با سطوح مختلف بودجه ، پروژ‌ه‌ها را اولویت‌بندی کرد . در حال حاضر  ۴۸ مقطع کنترلی در ۸ استان تعبیه شده است که به صورت متوازن در سطح کشور براساس شرایط آب و هوایی و جغرافیایی در کشور تعبیه شده است. رئیس کمیته علمی همایش تصریح کرد : از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ میانگین  PC  از ۸۱ درصد به ۷۳ درصد رسیده است یعنی افت کیفیت داشته‌ایم و این شرایط مناسبی را نشان نمی‌دهد .

مقدس‌نژاد همچنین با اشاره به کاهش ۵.۸ درصدی کیفیت روسازی آسفالت‌ها ادامه داد : کیفیت روسازی طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ از ۶۹ به ۶۵ درصد رسیده و علاوه بر این شاهد افزایش ۱۱ درصدی شاخص بین‌المللی ناهمواری بوده‌ایم که به دلیل فقدان منافع تخصیص داده شده بودجه‌ای وضعیت مناسبی وجود ندارد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمد مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری شانزدهمین همایش قیر و آسفالت در پاسخ به پرسش خبرنگار ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، داود محمدی کارآفرین نمونه ، رئیس هیات مدیره انجمن قیر ایران و مدیرعامل شرکت قیران پخش به دلیل اقدامات و خدمات شایان خود در ...

|

ناگزیر به استفاده از فناوری‌های نوین در بخش استفاده از پودر لاستیک ، آسفالت گوگردی ، قیر پلیمری و غیره هستیم که مرکز تحقیقات به عنوان مرکزی حاکمیتی تمام حمایت خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت استانداردسازی و سپس استفاده در حوزه احداث بکار می‌گیرد .

|

تجهیز و نوسازی ناوگان جاده‌ای و زیرساخت‌های جاده‌ای در اولویت قرار دارد . این موضوع در جلساتی که با وزرای صمت و نفت برگزار خواهد شد ، پیگیری می‌شود تا ضمن اقدامات موثر از بخش خصوصی در این زمینه بهره‌برداری بیشتری شود .

|

در بحث حمل قیر و اضافه شدن شاخص هوشمندسازی سیستم حمل و نقل برای ارسال قیر باکیفیت به کارخانه آسفالت، با توجه به گریدبندی‌هایی که صورت گرفته ، اعلام می‌کنم که اخیرا گرید A+ هم به رتبه‌بندی‌ها کارخانجات تولید قیر اضافه شده است .

|

نظرات کاربران