نتوانسته ایم نیاز داخل را تامین کنیم ، عده ای با واردات مخالفت می کنند
یک عده در کشور به بهانه تولید داخلی اجازه واردات نمی دهند ، اعتقاد داریم و تکلیف می کنیم که از تولیدات داخلی استفاده شود ولی مابقی نیاز را باید از طریق واردات تامین کنیم .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر ، آسفالت و ماشینآلات اظهار داشت : این همایش فرصتی است که هم مطالبات دولتمردان مطرح و هم تولیدکنندگان دغدغه ها را عنوان کنند تا با هم اندیشی در راستای رفع مشکلات حرکت کنیم .
محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه پیمانکاران و بخش خصوصی مهمترین مولفه توسعه کشور هستند ؛ افزود : اگر میخواهیم کشور مسیر تعالی و پیشرفت را طی کند باید به بخش خصوصی بها دهیم ، چرا که بخش خصوصی رقیب دولت نیست بلکه پشتیبان دولت است .
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد : امروز در حوزه های عمرانی با پروژه های نیمه تمام مواجه هستیم و عمر متوسط پروژهها به کمتر از ۲۰ سال رسیده ، چرا که توان دولت کم است و باید نگاهها را اصلاح کرد و از بخش خصوصی حمایت کنیم . عمده مصرف قیر کشور برای جادهها است که بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر جاده داریم و بیش از ۹۰ همت ارزش جادهها است ، همچنین ۲ تا ۶ درصد این ارزش باید صرف هزینه نگهداری جادهها شود در حالی که منابع نگهداری ما محدود است .
رضایی در مورد اهمیت ارتقا کیفیت پروژهها گفت : موضوع زیرسازی اهمیت زیادی دارد ، اگر زیرسازی مناسب نباشد عمر آسفالت کاهش پیدا می کند و یکی از دلایل عدم زیرسازی مناسب این است که به موقع منابع را به پروژهها تزریق نمیکنیم ؛ موضوع دیگر مصالح است خیلی از کارخانجات شن و ماسه گواهینامه ندارند ، موضوع دیگر حمل آسفالت است که عملا در مسیرهای طولانی دمای آسفالت تغییر میکند .
وی با تاکید بر اینکه این زنجیره باید کامل باشد تا به کیفیت مناسب برسیم ، خاطرنشان کرد : یک عده در کشور به بهانه تولید داخلی اجازه واردات نمی دهند ، اعتقاد داریم و تکلیف می کنیم که از تولیدات داخلی استفاده شود ولی مابقی نیاز را باید از طریق واردات تامین کنیم ؛ در حال حاضر ۲۰ میلیارد دلار ناترازی ارزی در کشور داریم که باید رفع کنیم ، ۵ و نیم میلیون تن قیر در کشور تولید می کنیم که از این میزان یک میلیون تن صادر میشود که باید ضمن رعایت کیفیت میزان استفاده از قیر در تولید آسفالت را پایین بیاوریم تا زمینه صادرات بیشتری را فراهم کنیم .
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم استفاده از روشهای جدید و مرسوم برای افزایش عمر مفید آسفالت تصریح کرد : کیفیت قیر کشور به لحاظ تراز جهانی بالا است و بازارهای خوبی داریم که باید از این ظرفیت استفاده کنیم .
رضایی اظهار داشت : ۹۰ درصد تردد کشور در جادهها انجام میشود و حداکثر ۱۰ درصد از طریق هوایی و ریلی است که با توجه به این حجم تردد در جادهها ، باید هم نگهداری جادهها و هم توسعه جادهها مورد توجه باشد . بعضی دستگاهها تا پایان شهریور که پایان بودجه عمرانی است ، کمتر از ۶۰ درصد قیر مورد نیاز را دریافت کردند و از دیوان محاسبات درخواست کردم دستگاههایی که در این زمینه قصور داشتند به دستگاه قضایی معرفی شوند .