محصول محور شدن پروژه ها تضمین طول عمر آن ها خواهد بود
در خیلی پروژه ها طرح آسفالت به جای اینکه پروژه محور باشد ، کارخانه محور میشود و مصالح در حین اجرا تغییر میکند ، ضمن اینکه استفاده از نیروهای غیرکارآمد نیز سبب مشکلات در این حوزه میشود ، یا در مورد قیر پی جی این نکته مطرح است که آیا همان قیر تحویل داده میشود و عملا طی این چند سال ، تجربه نشان می شود اگر به دوره قبلی برگردیم شاید به مراتب بهتر باشد یا به سمت قیرهای اصلاح شده حرکت کنیم که در افزایش عمر مفید پروژه ها اهمیت زیادی دارد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در مراسم افتتاحیه شانزدهمین همایش ملی قیر ، آسفالت و ماشینآلات با اشاره به ضرورت توجه به فناوریهای جدید اظهار داشت : اگر کل منابع و اعتبارات را داشته باشیم ، ولی منطبق بر دانش و تکنولوژی روز نباشیم و هم افزایی نکنیم ، در طول زمان دچار مشکلات عدیده ای به لحاظ کیفیت میشویم .
وی افزود : توجه به دستورالعمل ها ، ضوابط و استانداردها در این موضوعات ضروری است و اگر راهی از صفر تا ۱۰۰ یعنی از طراحی تا مرحله پایانی اجرا و بهره برداری استاندارد نباشد و اضافه بار در حمل ونقل که به روسازی و ظرفیت باربری ضربه وارد می کند ، لحاظ نشود با مشکل مواجه میشویم .
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بیان کرد : برخی بخشنامههای خلق الساعه در برخی استان ها بدون توجه به خسارت روسازی راهها و همچنین بارهای غیرمجاز محورها را دچار مشکلات زیادی میکند . باید با ظرفیت استاندارد از محورها استفاده شود ، هرچند جریمه انجام می شود ولی تا زمانی که فرهنگ استفاده استاندارد را جا نیندازیم جریمه به جایی نمیرسد .
کیانپور سپس گفت : در خیلی پروژه ها طرح آسفالت به جای اینکه پروژه محور باشد ، کارخانه محور میشود و مصالح در حین اجرا تغییر میکند ، ضمن اینکه استفاده از نیروهای غیرکارآمد نیز سبب مشکلات در این حوزه میشود ، یا در مورد قیر پی جی این نکته مطرح است که آیا همان قیر تحویل داده میشود و عملا طی این چند سال ، تجربه نشان می شود اگر به دوره قبلی برگردیم شاید به مراتب بهتر باشد یا به سمت قیرهای اصلاح شده حرکت کنیم که در افزایش عمر مفید پروژه ها اهمیت زیادی دارد .
وی تاکید کرد : فرآیندمحوری شرط لازم است ولی باید محصول محور باشیم و کنترل کیفیت مورد توجه باشد ؛ یک سوم قیر تولیدی کشور در اختیار دستگاههای اجرایی قرار می گیرد ، حدود ۲ میلیون تن در کشور مصرف و ۴ میلیون تن نیز صادر میشود ، ضرورت مهم این است که عددی که تبدیل به آسفالت می شود ۸۰ همتی است که باید در طراحی و کنترل کیفیت از تولید تا اجرا مورد توجه باشد .
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد : آموزش نیروی انسانی نیز اهمیت زیادی دارد و باید به سمت محصول محوری و کیفیت پیش برویم و سازمان برنامه و بودجه کشور باید این امر را مدنظر قرار دهد . همچنین نشریه ۷۷۳ نیز باید در آزمایشگاه بازنگری شود و بر اساس ارتقا کیفیت و نشریه ۱۰۱ و ۲۳۴ حرکت کنیم .
کیانپور خاطرنشان کرد : زمینه را برای ورود بخش خصوصی فراهم کنیم و امور تصدی گرایانه و حتی استاندارد به بخش خصوصی واگذار شود و دولت صرفا نقش رگولاتوری و تسهیلگری داشته باشد . شاید لازم باشد نحوه طراحی روسازی هم تغییر کند و به سمت بتن آسفالتی و رویه های مختلفی که عمر مفید بیشتری دارند ، حرکت کنیم .