در حال بارگذاری ...
  • لزوم تحول در راه آهن برای بقا صنعت ریلی

    اگر تنها ۶۰ درصد قطارهای باری ، برنامه ای شود ظرفیت جابجایی بار در شبکه ریلی افزایش می یابد . تمام اجزا صنعت ریلی مانند زنجیر به هم پیوسته هستند بنابراین افزایش تعامل و همکاری شرکت های ریلی با یکدیگر ضروری است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راه آهن گفت : اگر اقتصاد حمل و نقل ریلی تقویت شود ، تمام صنایع مرتبط با راه آهن فعال شده و از رکود فعلی خارج می شود .

    مدیران عامل شرکت های مالک لکوموتیو با حضور در ساختمان شهدای راه آهن ، با ذاکری ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن دیدار و گفتگو کردند .

    ذاکری در این نشست بر تعامل راه آهن با شرکت های خصوصی صنعت ریلی تاکید کرد و گفت : برای بقا صنعت ریلی ایجاد تحول در راه آهن الزامی است . اقتصاد ضعیف حوزه مسافری راه اهن ناشی از پایین بودن نرخ بلیت در بخش مسافری ، تمایل شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری را کاهش داده چرا که سرمایه گذاری در بخش ریلی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد .

    وی خاطرنشان کرد : به دنبال کاهش تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در صنعت ریلی ، تعداد واگن های مسافری در چندین ساله اخیر از ۲۲۰۰ واگن به کمتر از ۱۰۰۰ واگن رسیده است . باید خدمات بهتر با قیمت مناسب تر به مردم ارائه کنیم اما تعرفه پایین صنعت ریلی موجب می شود که نتوانیم خدمات دهی مناسبی داشته باشیم که این موضوع نارضایتی مردم را به دنبال دارد .

    ذاکری با تاکید بر اینکه افزایش بهره وری در راه آهن در گرو برنامه ای کردن قطارهای باری است گفت : اگر تنها ۶۰ درصد قطارهای باری ، برنامه ای شود ظرفیت جابجایی بار در شبکه ریلی افزایش می یابد . تمام اجزا صنعت ریلی مانند زنجیر به هم پیوسته هستند بنابراین افزایش تعامل و همکاری شرکت های ریلی با یکدیگر ضروری است .

    وی گفت : بقا صنعت ریلی در گرو تصمیم های درست است و تصمیمات ما در راه آهن باید به گونه ای باشد که تمام مجموعه ریلی از این تصمیم منتفع شوند .

    مدیرعامل ابراز امیدواری کرد با همفکری و مشارکت جمعی شرکت های خصوصی ، مسائل و مشکلات صنعت ریلی حل شود .

    مدیران عامل شرکت های مالک لکوموتیو نیز در این دیدار با بیان اینکه صنعت ریلی پیشران توسعه و پیشرفت کشور است ، گلوگاه وضعیت فعلی حمل و نقل ریلی ، را لکوموتیو و تامین نیروی کشش بیان کرده و بر برون رفت از وضعیت فعلی ، با بهبود وضعیت ناوگان موجود و بهره وری حداکثری تاکید کردند .

    در این دیدار ، نرخ پایین بازدهی سرمایه در صنعت ریلی  نسبت به جاده که علیرغم مصرف کمتر سوخت در بخش ریلی ، امکان رقابت ریل با جاده را غیرممکن می کند ، از جمله مشکلات صنعت ریلی ذکر شد .

    احیای مشوق های سرمایه گذاری که در قانون پیش بینی شده ، اصلاح ساختار قراردادهای بهرهبرداری از لکوموتیو ، توسعه مراکز تعمیراتی متناسب با نیاز و وضعیت موجود ناوگان کشش ، بهره برداری حداکثری و مناسب از لکوموتیوهای بخش خصوصی ، در نظر گرفتن ساز و کار مناسب برای خرید لکوموتیو جدید و اولویت حمل بارهای ریل پسند که ظرفیت حمل آن نیز وجود دارد از جمله پیشنهادات شرکت های مالک لکوموتیو برای بهبود وضعیت فعلی صنعت ریلی بود .

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     




    مطالب مرتبط

    برای دستیابی به اهداف برنامه پنج ساله هفتم ، ۵۵۰ دستگاه لکوموتیو کم داریم هرچند برای رسیدن به افق ۳۰ درصد حمل بار کشور ، تعداد ناوگان بیشتری نیاز داریم .

    |

    در برنامه هفتم توسعه ، تکالیفی برای راه‌آهن هم در بخش توسعه ناوگان و هم شبکه ریلی مشخص شده که به منظور دستیابی به این اهداف ، باید تغییراتی در برنامه‌های داخلی راه‌آهن صورت پذیرد .

    |

    بزرگترین وظیفه و اولویت راه آهن ، ارائه خدمت مطلوب به مردم است. در حال حاضر سهم راه آهن در حمل بار کل کشور ، حدود ۸ درصد است و باید تلاش کنیم تا به کمک یکدیگر و با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ، سهم حمل و نقل ریلی بار را برای کمک به اقتصاد کشور به ۳۰ درصد برسانیم .

    |

    کارگروه هایی را در شرکت راه آهن فعال خواهیم کرد و امیدوارم بتوانیم با استفاده از خرد جمعی کارشناسان راه آهن و مپنا ، بهترین تصمیمات را بگیریم و اثر بخشی این تصمیمات را در بهبود عملکرد بخش بهره برداری راه آهن مشاهده کنیم .

    |

    لازم است در بخش باری و مسافری تغییراتی ایجاد کنیم زیرا راه برون رفت از وضعیت فعلی راه آهن ، بازنگری در فرآیندها و نگرش جدید به این صنعت است . گروه صنایع ریلی فعال شود تا بتوانیم با استفاده از توان داخل ، بخشی نیازهای راه آهن را رفع کنیم .

    |

    نظرات کاربران