تشریح نقشه راه حکمرانی شایسته و خردمندانه حملونقل کشور
به گزارش پرتال حمل و نقل ، سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی در همایش تبیین حکمرانی شایسته در حمل و نقل و گرامیداشت اندیشمند فرزانه زنده یاد دکتر امیر جعفرپور ، نقشه راه حکمرانی شایسته و خردمندانه حملونقل کشور را تشریح کرد .
حامد رضا حیدری در همایش تبیین حکمرانی شایسته در حمل و نقل و گرامیداشت اندیشمند فرزانه زنده یاد دکتر امیر جعفرپور به تشریح نقشه راه حکمرانی شایسته و خردمندانه حملونقل کشور پرداخت و در ابتدا سخنان خود را با رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر «هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابیگری و حرکت جهادی غفلت کردیم عقب ماندیم و ناکام شدیم . میتوان این راه را با شیوهی انقلابی حرکت کرد و آن وقت پیشرفت قطعی است» آغاز کرد .
وی در ادامه به واکاوی مفهوم حکمرانی و حکمرانی خوب اشاره کرد و گفت : حکمرانی فرایند قاعده گذاری ، اجرای قواعد ، بررسی ، نظارت و کاربست بازخوردها با اعمال قدرت مشروع و به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه کنشگران و ذینفعان در چارچوپ ارزشها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور است . به بیان سادهتر ، حکمرانی را میتوان بهعنوان تعامل و همکاری بین ذینفعان مختلف در فرایندهای تصمیم سازی ، تصمیمگیری ، اجرا و ارزیابی تصمیمات (سیاستها ، برنامهها و اقدامات) تعریف کرد . اما حکمرانی خوبی مفهومی است بین المللی که از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی وارد ادبیات توسعه شده است . این نوع حکمرانی مطلوب ، حاصل تعامل و ارتباط متقابل دولت و سایر بازیگران و کنشگران (سازمانهای غیردولتی ، بخش خصوصی ، گروههای ذی نفوذ و رسانهها) جهت نیل به توسعه در هر کشوری است .
حیدری معیارهای حکمرانی خوب از منظر بینالمللی را مشارکت، حاکمیت قانون ، شفافیت ، پاسخ گویی ، وفاق عمومی ، حقوق مساوی ، مبارزه با فساد ، اثر بخشی و کارایی و مسئولیت پذیری دانست و افزود : حکمرانی خوب از منظر بینالمللی معیاری است برای سنجش میزان موفقیت دولتها و کشورها در برقراری امنیت و آرامش و ثبات اقتصادی و رفاه اجتماعی و کیفیت مدیریت کشور برای رشد اقتصادی . از آنجا که نگاه و مؤلفههای اندیشمندان غربی بر پایههای اومانیستی (انسان باوری) مطرح میشود و بر اساس دیدگاه مادیگرایانه و صرفاً مشتمل بر بحثهای اقتصادی است ، لذا از منظر الهی و مفاهیم عمیق الهی و ولایی ، کامل نیستند ، لذا دارای معیارهای عمدتاً معقول و منطقی هستند .
عینیت خارجی حدکمال حکمرانی شایسته حکومت نبوی و علوی است
سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی سپس به موضوع حکمرانی شایسته پرداخت و دراین باره اظهار کرد : حکمرانی شایسته ، مبتنی بر جهان بینی الهی یعنی مبدأ و معاد است و حکمران ، با توجه به این تفکر ، اعمال قدرت میکند . حکمرانی شایسته و حکمرانی خوب ، در برخی شاخصها مانند پاسخ گویی ، اشتراک دارند ، لذا مبانی نظری آنها متفاوتاند . همچنین حکمرانی شایسته ، که در واقع مصداق بارز و عینیت خارجی حدکمال آن حکومت نبوی و علوی است ، مبتنی بر خدامحوری - نه انسان محوری - است و به بعد روحانی انسان (سعادت اخروی) علاوه بر بعد مادی و رفاه مشروع دنیوی به صورت هماهنگ توجه دارد .
وی در ادامه به تشریح تفاوت میان حکمرانی خوب و حکمرانی شایسته بر اساس شاخصهای پاسخگویی ، قانونگرایی ، شفافیت ، مبارزه با فساد ، کارآیی و اثربخشی بر مبنای پژوهشها در خصوص حکومت نبوی و حکومت علوی و اندیشههای امامین انقلاب اسلامی ایران پرداخت .
شاخصهای حکمرانی مطلوب با نگاهی به آرای مقام معظم رهبری
حیدری سپس به بیان شاخصهای حکمرانی مطلوب با نگاهی به آرای مقام معظم رهبری (مدظلّهالعالی) پرداخت و در این باره گفت : بیانیه گام دوم انقلاب در سال ۱۳۹۷، بهعنوان نقطه عطفی تلقی شد که جامعه علمی کشور را به بازخوانی و مرور تجربیات و رخدادهای چهل ساله انقلاب اسلامی سوق داد . با در نظر گرفتن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تحلیل کیفی بیانات رهبر معظم انقلاب ، مسیر آینده حکمرانی در جمهوری اسلامی قابل بررسی و شاخصهای حکمرانی مطلوب از این منظر قابل احصاء است . این شاخصها عبارتاند از توحید ، توجه به اخلاق ، تقوا ، علم و دانش ، مردم محوری ، حرکت جهادی ، باور به توانایی و دفاع .
سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی به معرفی ارکان حکمرانی شایسته حملونقل کشور شامل ؛ حکمرانی شبکهای ، حکمرانی مشارکتی ، حکمرانی دانش مبنا ، حکمرانی نظام مسائل ، حکمرانی داده مبنا ، حکمرانی کمیسیونها و شوراهای عالی حمل و نقلی ، حکمرانی بودجه و اعتبارات ، حکمرانی هوشمند و فناورانه ، حکمرانی برای تاب آوری ، حکمرانی شرکتی ، حکمرانی آینده نگرانه ، حکمرانی بازارمحور و حکمرانی شبکهای پرداخت و هر یک از این ارکان را تشریح کرد .
چالشهای استقرار حکمرانی شایسته حملونقل کشور
وی با اشاره به چالشهای استقرار حکمرانی شایسته حملونقل کشور خاطرنشان کرد : همچون دیگر بخشهای هر کشوری ، بدیهی است که حکمرانی بد و نامطلوب حملونقل ، اعتماد مردم را نشانه میگیرد ، این در حالی است که اعتماد ملّی به عنوان ستون اصلی ثبات اجتماعی و کسب اقتدار و افزایش قدرت نرم کشور جهت نیل به سیاستهای داخلی و خارجی محسوب میشود .
حیدری سپس به اقدامات زودبازده به منظور دستیابی به حکمرانی شایسته اشاره کرد و گفت : محورهای تولید و افزایش سرمایه اجتماعی شامل احترام متقابل ، اعتماد متقابل ، خلاقیت ، کرامت نفس ، نوآوری ، ارتباطات و خودباوری هستند و در ایام رویداد سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ اقدامات زودبازده و فراگیر افزایش سرمایه اجتماعی و رسیدگی به امور عموم مسافران تجربه موفق این رویکرد و بازخوردهای مثبت عمومی محسوب میشود .
سرپرست اداره کل تجاری سازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی در پایان یاد و خاطره اندیشمند فرزانه زنده یاد دکتر امیر جعفرپور که اقدامات شایان و قابل توجهی در حوزه حمل و نقل کشور را طرح ریزی ، برنامه ریزی و اجرایی کرده بود را گرامی داشت .