در حال بارگذاری ...

تصویب دستورالعمل خارج سازی لاشه شناورها در آب های تحت حاکمیت

دستورالعمل جدید ، پس از آسیب شناسی برخی سوانح منجر به غرق شناورها در محدوده بنادر کشور و متناسب با مقتضیات زمان حاضر ، بازنگری و تهیه شده است .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام خبر «تدوین و تصویب دستورالعمل اجرایی انتقال و خارج سازی لاشه شناورها در آب های تحت حاکمیت و صلاحیت کشور» توسط سازمان ، اظهار داشت : لاشه شناورها در صورت عدم خارج سازی موجب ایجاد خطرات ایمنی برای تردد شناورها در مسیرهای دریانوردی و آلودگی های زیست محیطی می شود .

نادر پسنده در این باره توضیح داد : دستورالعمل اجرایی انتقال و خارج سازی لاشه شناورها در آب های تحت حاکمیت و صلاحیت کشور ، با استناد به آخرین الزامات ملی و بین المللی تهیه شده است .

به گفته پسنده ، دستورالعمل انتقال و خارج سازی لاشه شناورها می تواند تکالیف و منافع دولت ساحلی در جهت مدیریت و نظارت بهتر بر موضوع تعیین تکلیف ، خارج سازی و انتقال لاشه کشتی ها (به عنوان یک پتانسیل ریسک ایمنی – زیست محیطی ) در آب های کشور به ویژه آب های سرزمینی و داخلی کشور را پوشش دهد .

مدیر کل ایمنی و حفاظت دریایی با بیان اینکه شیوه نامه موجود در این خصوص مربوط به سال های قبل از تصویب کنوانسیون بین المللی انتقال لاشه ها ( نایروبی ، ۲۰۰۷ ) بوده است ، خاطرنشان کرد : دستورالعمل جدید ، پس از آسیب شناسی برخی سوانح منجر به غرق شناورها در محدوده بنادر کشور و متناسب با مقتضیات زمان حاضر ، بازنگری و تهیه شده است .

پسنده در ادامه اظهار داشت : اهداف مدنظر در تدوین دستورالعمل مذکور شامل : رفع چالش بنادر در خصوص خطر ایمنی دریانوردی و احتمال ریسک های آلودگی منتج از لاشه شناورهای غرق شده ، نظارت عالیه و همه جانبه بر موضوع انتقال و خارج سازی لاشه ها به ویژه مجوزهای اعطایی به شرکت های فعال موضوع ، ساماندهی ، تسهیل و ایجاد وحدت رویه و یکپارچگی در بنادر در زمان رویارویی با سوانح منجر به غرق شناور ، کالا ، محموله ، ارتقا سطح پاسخ گویی در سوانح نیازمند عملیات های نجات دریایی ، ایجاد بستر مناسب جهت آموزش تیم های ارزیابی ریسک در عملیات های نجات دریایی  و توانمندسازی بخش خصوصی جهت ارائه خدمات بهینه نجات دریایی و خارج سازی مغروقه ها  در بنادر پرریسک کشور است .

پسنده ضمن لزوم هماهنگی مطلوب عوامل دخیل موضوع در سطح ستاد و بنادر ، بیان داشت : مراحل اجرایی از جمله شناسایی ، پایش منطقه غرقی ، بازرسی مغروقه ، ارزیابی ریسک ، اولویت بندی ، علامت گذاری و در نهایت عملیات های منجر به کاهش ریسک مغروقه (صدور اعلامیه های دریایی ، مدیریت تردد شناورها در محل غرقی ، عملیات مقابله با الودگی دریا ، خارج سازی و انتقال لاشه به محل امن) نیازمند پیگیری ، مدیریت و نظارت یک واحد تخصصی است .

به گفته پسنده ، تعیین صلاحیت های خدمه و شناورها و تأیید صلاحیت های شرکت های نجات دریایی و خارج سازی مغروقه ها جهت اعطای مجوز ، به دلیل ماهیت تخصصی بودن ، همچنین کلیه مسئولیت های اجرایی - مدیریتی و نظارتی به معاونت امور دریایی سازمان بنادر محول شده است .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به انجام ۱۰۹ عملیات جست‌وجو و نجات دریایی طی ۸ ماهه امسال ، ...

|

تبیین ضرورت برنامه ریزی برای مدیریت ریسک و معرفی نرم افزارهای ارزیابی ریسک آبراه های IALA همراستا با فرآیندها و استانداردهای سازمان جهانی دریانوردی از اهداف مهم سازمان بوده و نقش موثری در ارتقاء جایگاه بین المللی سازمان و افزایش ضریب ایمنی آبراه های کشور دارد .

|

قرارداد ساخت ، تأمین ، نصب و راه اندازی تجهیزات و ماشین آلات بندری و دریایی ، قرارداد خرید ماشین آلات و تجهیزات بندری ، دریایی ، مخابراتی و الکترونیکی ، قرارداد تعمیر و نگهداری تجهیزات بندری ، دریایی ، مخابراتی و الکترونیکی ، مطالعات طرح آمایش تجهیزات دریایی بنادر ملکی و ...

|

حمل یکسره این محموله توسط ۵۸ واگن ۵۵ تنی از بندرامیرآباد به مقصد بندر خشک پیشگامان یزد انجام پذیرفته و یک کشتی دیگر شامل ۲ هزار و ۷۰۰ تن ذرت در لنگرگاه مستقر که پس از انجام تشریفات گمرکی و اداری پهلوگیری و تخلیه آن آغاز خواهد شد .

|

در سال ۱۴۰۲ سهم ترانزیت ریلی از کل عملیات ترانزیت بندر شهید رجایی ۹ درصد بود که در سال جاری این میزان با ساماندهی عملیات ریلی در ۹ ماهه سال به ۱۷ درصد رسیده است .

|

نظرات کاربران