لزوم ادامه همکاری ایران و آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا - آستارا
راه آهن ایران و کشور آذربایجان همکاری طولانی مدتی را داشتند و امیدواریم باتوجه به اقدامات مشترک میان دو کشور درباره خطوط ریلی ، این همکاری ها ادامه یابد . باتوجه به تحولات در منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و بر عکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راه آهن با تاکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا - آستارا از امضای تفاهم نامه های گسترش همکاری های ریلی در آینده خبر داد .
نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بار انداز راه آهن آستارا - آستارا با حضور دکتر ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و روشن رستم اف ، رئیس راهآهن کشور آذربایجان در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد .
مدیر عامل راه آهن در این نشست گفت : راه آهن ایران و کشور آذربایجان همکاری طولانی مدتی را داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات مشترک میان دو کشور درباره خطوط ریلی ، این همکاری ها ادامه یابد . با توجه به تحولات در منطقه ، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و بر عکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است . باید حمل و نقل ترکیبی بار بین کشورهای روسیه ، آذربایجان ، ایران و نهایتا کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار گیرد .
ذاکری تاکید کرد : در حال حاضر ما در ۵ نقطه به کشورهای cis متصل هستیم و بر اساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون بار در سال از کریدور شمال - جنوب وجود دارد . همچنین به صورت جدی با کشور روسیه در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد .
وی گفت : در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و آذربایجان مطرح خواهد شد و ما در این خصوص پیشنهادی از کشور روسیه دریافت کرده ایم که کریدور جدید شمال - جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم . تعدادی از شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی فعالیت های خوبی را شروع کرده اند که باید این اقدامات مثبت از سوی دو کشور ایران و آذربایجان فعال تر شوند .
ذاکری گفت : همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید . ما از شرکت های حمل و نقلی در کشور خواسته ایم که کریدور شمال - جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند . احداث این کریدور زمان بر است و تا زمان تکمیل شدن کریدور پیشنهادی رشت - آستارا حتما باید از ظرفیت موجود شمال - جنوب بیشترین استفاده را داشته باشیم .
وی افزود : امیدواریم جلسات فنی ریلی دو کشور ایران و آذربایجان ادامه دار باشد و شاهد همکاری بیش از پیش ایران و آذربایجان در حوزه ریلی باشیم .
رئیس راهآهن آذربایجان هم با ابراز خرسندی از نشست مشترک با جبارعلی ذاکری ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن ، با اشاره به همسایگی و تعامل خوب دو کشور ایران و آذربایجان، خواستار افزایش همکاریهای ریلی طرفین شد .
رستم اف در این نشست ، با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه پایانه ریلی آستارا – آستارا در افزایش ترانزیت بار از طریق کریدور شمال – جنوب ، گفت : در مورد پایانه ریلی آستارا، علاقمند هستیم که موضوعات فنی و جزئی آن در جلسات فنی که از سوی راهآهن دو کشور برگزار میشود، مطرح شود تا هر چه زودتر شاهد تکمیل این پروژه باشیم .