در حال بارگذاری ...
  • دیدار وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان بخش خصوصی حوزه حمل‌‎ و نقل / اجرای سیاست درهای باز دولت به روی بخش خصوصی در وزارت راه و شهرسازی

    وزارت راه و شهرسازی عرصه و بستر شنیدن صدای بخش خصوصی را فراهم خواهد کرد . قصد نداریم پشت درهای بسته فقط با چند انجمن و پیمانکار خاص جلسه بگذاریم که نتیجه اش تبعیض و بی عدالتی و این همه شکایت بشود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی پس از حدود ۳ ساعت استماع چالش‌ها و موانع پیش روی فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل گفت : دغدغه‌های مطرح شده در این نشست ؛ نه «توهین» و نه «گلایه» بود . بلکه سخنان شما از جنس دلسوزی بود و لازم است که نشست‌‎هایمان ادامه یابد تا به این ترتیب من صدای «انجمن ها و صنوف خدمات دهنده به مردم» در دولت باشم . البته لازمه آن این است که بخش خصوصی ، مطالبه گری خود را ادامه داده و خسته نشود . در عوض من هم همواره گوش شنوایی برای مطالبه‌گری‌های شما خواهم بود تا مبادا پس از پایان دوره خدمتم ، از این دوره نیز همچون برخی ادوار گذشته به عنوان «دوران سیاه» نام برده شود . این بخش از سخنان وزیر راه و شهرسازی با تشویق حضار همراه شد .

    نشست ۲۳۰ شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی ، معاونین وزیر و نمایندگان بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل و سایر اعضای این شورا سه‌شنبه ۳ مهرماه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد .

    در این نشست ، ۲۲ نفر از روسای تشکل‎های صنفی و تخصصی حوزه حمل و نقل ریلی ، جاده‌ای و دریایی چالش‌ها و مشکلات خود را برشمردند که مهمترین آنها از این قرار بود : عدم توجه و حمایت دولت از بخش خصوصی ، دخالت‌های مکرر دولت در موارد مختلف ، عدم مناسبات کارفرما و بخش دولتی ، تحریم‌های بین‌المللی و خود تحریمی ، سوءمدیریت‌های موجود ، نرخ‌گذاری دستوری ، بی‌توجهی به دیپلماسی حمل‌ونقل ، محدودیت و دشواری‌های تخصیص ارز و عدم هوشمندسازی و کارآمدسازی سامانه‌های حمل‌ونقل ، ضرورت ساماندهی مرزها و تشکیل شورای ترانزیت ، ضرورت کاهش تصدی گری دولت ، ضرورت نوسازی حمل و نقل در تمامی عرصه ها و ....

    فرزانه صادق ، وزیر راه و شهرسازی در این نشست پس از استماع حدود ۳ ساعت چالش‌ها و مشکلات بخش خصوصی فعال در حوزه حمل‌ونقل ، از دغدغه‌مندی آنان تشکر و سخنانشان را «مهم» توصیف کرد و گفت : مشکلات موجود و اعتراض صنوف ، تشکل‌ها ، کامیون داران ، اتاق‌های بازرگانی ، گمرک و ... نشان دهنده وجود مشکلاتی است که باید با هم‌اندیشی همدیگر ، به حل آنها بیاندیشیم .

    تاکید بر ضرورت تداوم ارتباطی که سه سال بود قطع شده

    وی با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات مطرح شده ؛ در واکنش به اعتراض مهمانان این نشست به قطع ارتباط سه ساله وزارت راه با بخش خصوصی ، ادامه داد : سخنان شما را به دیده منت می‎پذیرم و فضای برقراری ارتباط بیشتر وزارت راه با بخش خصوصی به منظور رفع مشکلات را فراهم خواهم کرد .

    صادق خودش را وزیر دولتی معرفی کرد که رئیس‌جمهورش به زبان ساده با مردم سخن می‎گوید ؛ وعده و وعید خاصی نمی‎دهد و اصراری به درانداختن طرحی نو ندارد اما به شدت معتقد به تغییر است .

    به گفته وی ، رئیس‌جمهور معتقد است بدون توجه به بخش خصوصی ، نمی‌توان هیچ اقدامی را پیش برد و این نگاه در وزارت راه و شهرسازی نیز وجود دارد . از این رو دولت باید تسهیل‌گر باشد و بستر لازم برای شنیدن مشکلات را فراهم کند .

    انتخاب مشاوری از میان نمایندگان بخش خصوصی در حمل و نقل

    وزیر راه و شهرسازی از نمایندگان بخش خصوصی حمل‌ونقل خواست تا تداوم این نشست‎ها را از او مطالبه کنند و در واکنش به تقاضای مکرر آنان که خواستار انتصاب مشاوری در دسترس ، در حوزه حمل‌ونقل شدند ، گفت : تقاضا دارم از میان خودتان سه مشاور در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی ، جاده‌ای و دریایی معرفی کنید تا ارتباط نزدیکی بین بخش خصوصی و وزارتخانه ایجاد شود .

    وی ابراز امیدواری کرد که جلسات شوراهای عالی در این حوزه پس از چندین سال وقفه ، بار دیگر تشکیل شوند تا این دیدارها به صورت منظم تداوم یابد .

    صادق با تاکید بر اینکه «باید بیشتر با شما گفت‎گو داشته باشم و بیشتر سخنان شما را بشنوم» ، به شش سال حضورش در شورای معاونین وزارت راه اشاره کرد و خطاب به مهمانانش گفت : اگرچه تخصصم در حوزه شهرسازی است اما در این جلسات ، با مسائل حوزه حمل و نقل نیز آشنا شدم . البته جنس گفتمان شما و دغدغه‌هایتان متفاوت از آن چیزی است که در آن جلسات در جریانش قرار می‌گرفتم . در حال حاضر نیز هر هفته جلسات ۴ تا ۷ ساعته‌ای با نمایندگان دارم که ۹۰ درصد مشکلاتشان در خصوص «راه و حمل و نقل» است .

    به گفته وزیر راه و شهرسازی ، جلسات مستمر با بخش خصوصی برگزار خواهد شد تا وزارت راه و شهرسازی بیش از پیش شنونده باشد و مسائل دسته‌بندی و اولویت‎های وزارت راه مشخص شوند و در نهایت موضوعات اساسی در اولویت قرار گیرند .

    در این دولت ، صدای شما باید بیشتر شنیده شود

    وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه همه مشکلات را او نمی تواند حل کند و برخی موارد در حوزه اختیارات این وزارتخانه نیست ، گفت : در این دولت باید صدای شما بیشتر شنیده شود و من نیز این را پیگیری خواهم کرد .

    وی با اشاره به ضرورت اولویت‌دهی به ستاد ساماندهی مرزها و شورای عالی ترانزیت به منظور رفع مشکلات و چالش‌های مربوط به مرزها و حوزه ترانزیت ، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جلسات و نشست‌های این دو ستاد ، بخش قابل توجهی از مشکلات موجود مرتفع شود . خروجی این جلسات نیز با ارائه راهکارهای کوتاه و بلند مدت باید به سمع رئیس جمهور برسد .

    صادق با اشاره به ریاست وزارت راه و شهرسازی بر هفت کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای دیگر گفت : بیشترین میزان ترانزیت کالا را در ارتباط با این کشورها از جمله ترکمنستان داریم که اخیرا با آنها دیدار داشتم حضور نمایندگانی از بخش خصوصی حمل و نقل در این دیدارها الزامی است تا مشکلات ترانزیت و رانندگان را با آنها مرتفع کنیم .

    سیاست «درهای باز» در دولت چهاردهم

    صادق با تاکید بر این که سیاست دولت چهاردهم ، از جمله وزارت راه و شهرسازی ، «باز نگه‌داشتن درها به روی بخش خصوصی است» ، گفت : وزارت راه و شهرسازی عرصه و بستر شنیدن صدای بخش خصوصی را فراهم خواهد کرد . قصد نداریم پشت درهای بسته فقط با چند انجمن و پیمانکار خاص جلسه بگذاریم که نتیجه اش تبعیض و بی عدالتی و این همه شکایت بشود .

    وی دغدغه‌‎ های مطرح شده در این نشست را نه «توهین» و نه «گلایه» دانست و افزود : سخنان شما از جنس دلسوزی بود و لازم است که نشست‎هایمان ادامه یابد .

    او گفت که به این ترتیب او صدای «انجمن ها و صنوف خدمات دهنده به مردم» در دولت خواهد شد . البته لازمه آن این است که بخش خصوصی ، مطالبه گری خود را ادامه داده و خسته نشود . در عوض او هم همواره گوش شنوایی برای مطالبه گری‌های آنان خواهد بود تا مبادا پس از پایان دوره خدمتش ، از این دوره نیز همچون برخی ادوار گذشته به عنوان «دوران سیاه» نام برده شود . این بخش از سخنان وزیر راه و شهرسازی با تشویق حضار همراه شد .




    مطالب مرتبط

    علاوه بر حوزه‌های ریلی و ساخت تجهیزات مربوط به حمل‌ونقل ریلی ، مثل لکوموتیو ، هم‌اکنون اسکله‌ها و بنادر ما هم ظرفیت‌های زیادی برای فعالیت بخش خصوصی دارد و حتی سرمایه‌گذاران خارجی نیز می‌توانند در این حوزه فعال شوند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عملکرد بخش ترانزیت جاده‌ای و ریلی در ۵ ماهه سال ۱۴۰۳ نشان از ترانزیت ۸.۶ میلیون تن کالا دارد که نسبت به ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ رشد ...

    |

    همه مدیران در حوزه راه آهن زحمت کش‌اند و اکنون باید به صورت جدی به تکمیل کریدورهای ریلی پرداخت و با توجه به آن که کشور در موقعیت حساسی قرار دارد ، اگر تکمیل و توسعه کریدورهای ریلی و اتصال آن به کریدورهای مرزی را به سرعت به انجام نرسانیم ، فرصت‌ها را از دست خواهیم داد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در مراسم آیین تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی که با حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ، جناب آقای مسعود پزشکیان و وزیر ...

    |

    طبق توافقات انجام شده میان دو کشور در سنوات گذشته ، دستیابی به هدف ترانزیت ۱۰ میلیون تن بار در مسیر کریدور شمال - جنوب ضرورت دارد و باید ظرفیت ۲۰ میلیون تنی ترانزیت در مسیرهای فعلی کریدور شمال - جنوب ذیل شقوق ریلی ، جاده‌ای و دریایی ، فعال شود .

    |

    نظرات کاربران