در حال بارگذاری ...
  • آمادگی انجمن‌های بخش خصوصی ریلی برای همکاری با مدیرعامل راه‌آهن

    قیمت گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری نیز چالش برانگیز است ، زیرا این روند موجب توقف در ساخت واگن‌های مسافری شده است ؛ جمعاً سالانه ۳۰ میلیون بلیت در بخش مسافری راه‌آهن فروخته می‌شود که تقریباً ۲۰ میلیون بلیت برای سفرهای بلند مدت است و حدود ۱۰ میلیون بلیت‌ها مربوطه به سفرهای حومه‌ای است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی به نمایندگی از اعضای این انجمن و دیگر تشکل‌های صنفی ، آمادگی خود را برای همکاری با مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد .

    در نخستین نشست هم‌اندیشی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و تولید کنندگان واگن و لکوموتیو ، سبحان نظری ، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی به تشریح اهم خواسته‌ها و چالش‌های فرا روی فعالان صنعت حمل و نقل ریلی پرداخت .

    نظری در این نشست تاکید کرد : اکنون اعتراض سنگینی از جانب بخش خصوصی در حوزه ریلی وجود دارد و ما آمادگی خودمان را به نمایندگی از حوزه انجمن صنفی شرکت‌های ریلی و همچنین انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی و دیگر تشکل‌ها جهت همکاری با مدیرعامل جدید راه‌آهن اعلام می‌کنم . در حوزه ریلی ، ما انجمن‌ها زنجیره‌ای به هم پیوسته هستیم ؛ چون تا انجمن حمل و نقل ریلی کار نکند، سازندگان انجمن تولید ریلی و دیگر حوزه‌ها نیز کار نخواهند کرد .

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی با بیان اینکه یکی از چالش‌های این صنعت ، تعدیل یا تأخیر در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید بوده است ، گفت : زمان رسیدگی به ماده ۱۲ باید کاهش پیدا کند و طی ۶ ماه ، صورت پذیرد و همچنین تعاملات راه‌آهن با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای رفع چالش‌ها ، باید با سرعت بیشتری پیگیری شود .

    نظری با انتقاد از قیمت‌های دستوری در تعیین نرخ بلیت قطارهای مسافری تصریح کرد : قیمت گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری نیز چالش برانگیز است ، زیرا این روند موجب توقف در ساخت واگن‌های مسافری شده است ؛ جمعاً سالانه ۳۰ میلیون بلیت در بخش مسافری راه‌آهن فروخته می‌شود که تقریباً ۲۰ میلیون بلیت برای سفرهای بلند مدت است و حدود ۱۰ میلیون بلیت‌ها مربوطه به سفرهای حومه‌ای است .

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده که به گفته وی، مهم‌ترین چالش فعالان حوزه ریلی است، خاطرنشان کرد: زمانی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در مجلس شورای اسلامی به دنبال معافیت مالیات برارزش افزوده بود؛ اما زمانیکه که قانون اجرا شد، برخلاف عقیده‌ها چالش زا شد، زیرا منجر به ضرر چند هزار میلیارد تومانی به مالکان ناوگان می‌شود.

    وی با بیان اینکه رگولاتوری راه‌آهن دچار معضل شده و نیاز به اصلاح قوانین دارد، گفت: این را هر عقل سلیمی می‌پذیرد که راه‌آهن نماینده دولت است و متولی حوزه ریلی است؛ اما در کنار آن، سرمایه‌گذارانی هستند که بازیگران این عرصه قلمداد می‌شوند و باید به خواسته آن‌ها توجه شود.

    نظری خواستار ایفای نقش داوری از سوی راه‌آهن شد و اظهار کرد : نبود داور مستقل باعث رشد تصادفات می‌شود .

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی ، خواستار تشگیل کارگروه‌های تخصصی با حضور نمایندگان بخش خصوصی در راه‌آهن شد و تاکید کرد : در این زمینه ، می‌توان کارگروه‌هایی نظیر اصلاح ساختار ، ارتقای بهره وری ، سرمایه‌گذاری ، تعرفه‌گذاری ، آموزش و فناوری ، پایش عملکرد و … در راه‌آهن تشکیل داد و به خاطر داشته باشیم که اگر قرار است پیشرفت داشته باشیم ، باید پایش مستمر بر اساس شاخص‌ها به صورت صادقانه انجام شود . ما آمادگی داریم در مجلس و در دولت و هر جا که لازم باشد جهت بودجه گرفتن و تامین منابع مالی  و تصویب قوانین در کنار راه‌آهن به عنوان بخش خصوصی بایستیم .




    مطالب مرتبط

    باید با تمرکز بر افزایش سهم ترانزیت ریلی ایران ، مشکلات درون و برون سازمانی در این زمینه برطرف شوند .

    |

    با ایجاد فضای مطبوع و انجام اقدامات فرهنگی مناسب ، می‌توان زمینه‌های لازم برای جذب افراد به ویژه جوانان به نمازخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و دیگر برنامه‌های فرهنگی را فراهم ساخت .

    |

    ما در تلاشیم تا با همکاری با بنادر مختلف ، به ویژه بندر امیرآباد و بندر کاسپین ، ظرفیت پذیرش بار را افزایش دهیم . در این راستا مذاکرات مفصلی با صاحبان بار و مسئولان بندر امیرآباد داشته‌ایم و امیدواریم که در سه یا چهار ماه آینده آثار این اقدامات را مشاهده کنیم .

    |

    کمربندی شمالی اسلامشهر در دو قطعه با خطوط ریلی تلاقی دارد که با دستور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و پس از سه سال از شروع پروژه ، این مشکل حل می‌شود و طرح به مرحله گره‌گشایی خواهد رسید .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، درگذشت دو نفر از همکاران اداره کل راه‌آهن هرمزگان در سانحه قطار باری در ...

    |

    نظرات کاربران