در حال بارگذاری ...
  • افزایش ۴۷ درصدی ترانزیت ریلی در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۳

    مقایسه عملکرد پنج ماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ ، کاهش ۴ درصدی را نشان می‌دهد ، اما افزایش چشمگیر ترانزیت نسبت به سال ۱۴۰۲ ، نوید دهنده رونق این بخش در سال‌های آتی است . از ۷۷۳ هزار تن کالای ترانزیت شده در سال جاری ، ۶۳۷ هزار تن به کالاهای غیرنفتی و ۱۳۶ هزار تن به کالاهای نفتی اختصاص داشته است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ عملکرد بخش ریلی کشور در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ از افزایش ۴۷ درصدی ترانزیت ریلی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد .

    بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ، بخش ریلی ایران در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با رشد چشمگیری در حوزه ترانزیت روبرو بوده است . طبق آمارهای منتشر شده ، میزان ترانزیت بار توسط بخش ریلی به ۷۷۳ هزار تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۵۲۶ هزار تن) افزایش ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد . این افزایش قابل توجه در شرایطی رقم خورده است که بخش ریلی به عنوان یکی از زیربناهای اصلی حمل‌ونقل در کشور ، نقش مهمی در بهبود تبادلات اقتصادی و تجاری ایفا می‌کند .

    بررسی آمارهای ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که بیشترین میزان ترانزیت بار در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با ۸۰۸ هزار تن ثبت شده است . مقایسه عملکرد پنج ماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ ، کاهش ۴ درصدی را نشان می‌دهد ، اما افزایش چشمگیر ترانزیت نسبت به سال ۱۴۰۲ ، نوید دهنده رونق این بخش در سال‌های آتی است . از ۷۷۳ هزار تن کالای ترانزیت شده در سال جاری ، ۶۳۷ هزار تن به کالاهای غیرنفتی و ۱۳۶ هزار تن به کالاهای نفتی اختصاص داشته است .

    بیشترین میزان کالاهای ترانزیتی از مرزهای سرخس و آستارا وارد کشور شده است ، به طوری که مرز سرخس با ۵۳۶ هزار تن و مرز آستارا با ۱۲۹ هزار تن بیشترین حجم را داشته‌اند . در مقابل ، مرز سهلان با تنها ۱۵ تن ، کمترین میزان ورودی کالاهای ترانزیتی را به خود اختصاص داده است . این آمارها حاکی از اهمیت بالای مرزهای شمال شرقی و شمال غربی کشور در مبادلات ریلی بین‌المللی است و می‌تواند نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی مناطق مرزی ایفا کند .

    جابه‌جایی ۱۲.۸ میلیون نفر مسافر در حوزه ریلی

    در حوزه حمل و نقل مسافر، عملکرد بخش ریلی در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که در این مدت ۱۲.۸ میلیون نفر از طریق قطار جابه‌جا شده‌اند .

    بیشترین میزان جابه‌جایی مسافر در این مدت در مناطق تهران و خراسان ثبت شده است . منطقه تهران با ۴ میلیون نفر و منطقه خراسان با ۳ میلیون نفر بیشترین مسافر را جابه‌جا کرده‌اند . این دو منطقه به دلیل وجود کلان‌شهرهای پرجمعیت و موقعیت جغرافیایی مهم، سهم عمده‌ای از جابه‌جایی مسافر را به خود اختصاص داده‌اند . از سوی دیگر ، مناطق جنوب شرق و شرق کمترین میزان جابه‌جایی مسافر را به ثبت رسانده‌اند . در این مناطق به ترتیب ۸۳ هزار نفر و ۸۴ هزار نفر از خدمات ریلی استفاده کرده‌اند .

    در بخش حمل بار ، عملکرد بخش ریلی حاکی از آن است که در پنج ماهه سال ۱۴۰۳، ۱۷ میلیون تن بار توسط شبکه ریلی جابه‌جا شده است .

    بیشترین حجم بار در این مدت از مناطق یزد و شرق حمل شده است . منطقه یزد با ۴ میلیون تن و منطقه شرق با ۳ میلیون تن بیشترین میزان بار را جابه‌جا کرده‌اند . این دو منطقه به دلیل قرار گرفتن در مسیرهای ترانزیتی و صنعتی کشور ، همواره سهم بالایی از حمل بار ریلی را به خود اختصاص می‌دهند . در مقابل ، مناطق جنوب شرق و شمال کمترین میزان حمل بار را داشته‌اند . در منطقه جنوب شرق تنها ۲۹ هزار تن و در منطقه شمال ۶۵ هزار تن بار جابه‌جا شده است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در نشست بررسی پروژه‌های زیرساختی غرب استان گلستان که با حضور ، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و ...

    |

    در سال ۱۴۰۲ سهم ترانزیت ریلی از کل عملیات ترانزیت بندر شهید رجایی ۹ درصد بود که در سال جاری این میزان با ساماندهی عملیات ریلی در ۹ ماهه سال به ۱۷ درصد رسیده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در سفر یک‌روزه سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی به استان گلستان از محور کردکوی - بندرگز ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون اول رییس جمهوری مصوبه هیئت وزیران برای تامین ۳۲ هزار دستگاه ناوگان اتوبوس ، مینی بوس و کشنده از طریق تولید داخل و ...

    |

    باید با تمرکز بر افزایش سهم ترانزیت ریلی ایران ، مشکلات درون و برون سازمانی در این زمینه برطرف شوند .

    |

    نظرات کاربران