آشنایی با باتری حالت جامد شرکت مرسدس بنز
فاکتوریل سالهاست که در حال تحقیق و توسعه پلتفرم حالت جامد FEST است و از اوایل تابستان سال جاری ، تعدادی از باتریها به مرسدس بنز تحویل داده شده است . آمریکاییها همچنین موفق به رونمایی از جدیدترین دستاورد خود به نام سولستیس شدند که یک نوع باتری حالت جامد جدید برای نسل آینده محصولات برقی است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، شرکت Mercedes Benz با همکاری یک شرکت آمریکایی موفق شده از یک باتری پیشرفته رونمایی کند . باتری حالت جامد مرسدس بنز چه مزایایی دارد ؟
صنعت خودروهای برقی طی سالهای اخیر پیشرفت زیادی کرده و از آنجایی که خودروسازان معتبر جهان وارد گود رقابت شدهاند ، میتوان انتظار رشد و توسعه بیشتری طی سالهای آینده داشت . پس از باتریهای بازیافتی شرکت تویوتا ، نوبت به باتری حالت جامد شرکت مرسدس بنز میرسد که به طور قابل توجهی مسافت قابل پیمایش با ماشینهای برقی را افزایش خواهد داد .
باتری حالت جامد مرسدس بنز رونمایی شد
مرسدس بنز با همکاری فاکتوریل از باتری جدیدی رونمایی کرده که میتواند شعاع حرکتی محصولات الکتریکی را تا ۸۰ درصد بیشتر کند . همچنین قرار است از این باتری حالت جامد در نسل بعدی خودروهای برقی شرکت مرسدس بنز استفاده شود . توسعه چنین فناوری میتواند انقلاب عظیمی در حوزه حمل و نقل پاک ایجاد کند و مرسدس را به همراه فاکتوریل تبدیل به طلایهداران این صنعت کند .
به اعتقاد شرکت آمریکایی فاکتوریل ، آنها به زودی از فناوری باتری حالت جامد به کمک مرسدس بنز استفاده خواهند کرد تا ضمن افزایش شعاع حرکتی خودروهای برقی ، بتوانند ایمنی آنها را افزایش داده و هزینههای تولید را کمتر کنند .
از دو سال پیش تا به امروز (۲۰۲۲) این خودروساز آلمانی توانسته ۲۰۰ میلیون دلار بودجه به منظور توسعه باتریهای حالت جامد در اختیار شرکت فاکتوریل قرار دهد . البته در کنار مرسدس بنز، هیوندای و استلانتیس هم در شرکت فاکتوریل سرمایه گذاری کردهاند تا به تکنولوژی آنها دسترسی پیدا کنند .
باتری پیشرفته فاکتوریل (FEST)
فاکتوریل سالهاست که در حال تحقیق و توسعه پلتفرم حالت جامد FEST است و از اوایل تابستان سال جاری ، تعدادی از باتریها به مرسدس بنز تحویل داده شده است . آمریکاییها همچنین موفق به رونمایی از جدیدترین دستاورد خود به نام سولستیس شدند که یک نوع باتری حالت جامد جدید برای نسل آینده محصولات برقی است .
به گفته شرکت فاکتوریل ، فناوری پیشرفته آنها تمام نگرانیها پیرامون آتش سوزی الکترولیت مایع باتریها را از بین میبرد و امنیت خودرو را افزایش خواهد داد . به ادعای توسعهدهندگان این باتری ، حتی اگر دمای باتری از ۹۰ درجه سانتی گراد بیشتر شود ، پایداری حفظ خواهد شد .
با این اوصاف با استفاده از این باتری دیگر نیازی به سیستم خنک کاری سنگین داخل باتری نیست و هزینههای تولید به مقدار زیادی کاهش خواهد یافت . همچنین این شرکت مدعی شده با به ازای هر کیلوگرم ، ۴۵۰ وات ساعت انرژی تولید میشود و خودروهای برقی میتوانند تا ۸۰ درصد مسافت بیشتری طی کنند .
یکی از اهداف مهم توسعه دهندگان باتری حالت جامد، رسیدن به توان پیمایش بیشتر از ۹۶۰ کیلومتر و همچنین کاهش ۴۰ وزن باتریها در مقایسه با باتریهای لیتیوم یونی است . به بیان این شرکت ، نخستین باتری حالت جامدی که موفق به توسعه آن شدهاند ، ۳۳ درصد از نمونههای فعلی کوچکتر است .
رونمایی از باتری سولستیس به منزله تکمیل پلتفرم FEST خواهد بود و منجر به افزایش ایمنی و کارایی میشود . کارشناسان امیدوارند که خودروسازان بتوانند از این پکیج باتری به زودی و تا پایان دهه میلادی روی خودروهای الکتریکی استفاده کنند .
مدیر فنی ارشد مرسدس بنز میگوید : فناوری جدید شرکت فاکتوریل باعث تثبیت استراتژی و تعهد مرسدس به توسعه باتریهای پیشرفته خواهد شد . سولستیس به بنز کمک خواهد کرد تا استانداردهای جدیدی از نظر توان پیمایش ، هزینه تولید و عملکرد ثبت کند .
تویوتا به دنبال فناوری فاکتوریل
ژاپنیها علاوه بر مرسدس بنز تصمیم گرفتهاند از باتریهای حالت جامد در صنعت خودروهای برقی استفاده کنند . یکی از برندهای مهم این کشور ، تویوتا است که به همراه نیسان و پاناسونیک قصد دارد هر چه سریعتر از فناوری شرکت فاکتوریل بهرهمند شود . در واقع ژاپن به دنبال ایجاد یک زنجیره تأمین همیشگی هستند تا دیگر به چین یا کره جنوبی متکی نباشند .
علاوه بر این خودروسازان دیگری هم به دنبال خرید باتریهای حالت جامد هستند تا بتوانند توان پیمایش محصولات الکتریکی خود را ارتقا دهند . گرچه این باتری در شرایط آب و هوایی نامساعد عملکرد ضعیفی از خود نشان داده اما باز هم میتوان به آینده آنها امیدوار بود .